User Online

Politics Blogs

Seminar Autisme 2014

Post Terbaru!!

Kempen LIKE Page!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Sabtu, 31 Julai 2010

LAWAK! RPK TERASA! MARAH BENAR BOTAK NI KAT SATU HALA (Malaysia Instinct)!

Muka Macam gila 'Pha nun ta ta' kata Satu Hala'


Kah Kah Kah. . .kelakar gila bila Mc baca kenyataan terbaru RPK dalam Malaysia Today.

"Today I don’t want to write anything. Instead, read the article below written by someone called Satu Hala that was published in an Umno website. Yes, that’s right, no one uses their real names in the Umno websites like we do in Malaysia Today. And another thing: we publish what they say about us but they will never publish what we say about them"- Raja Pundek Kamaruddin. Lebih lanjut klik sini.

Kenapa si mangkuk ni kata macam tu? Dia terasa bila baca tulisan Satu Hala penulis di Malaysia Instinct, Satu Hala buat cerita pasal RPK dan family. Nak baca tulisan Satu Hala klik sini. Ishh.. ada perasaan pulak si botak ni ye. Ingatkan free thinker macam RPK ni jenis takdak perasaan. he he he.. Weih RPK, bila ko buat cerita fitnah pada orang, ko boleh pula bergumbira. Bila orang cerita sikit pasal diri ko, tahu pulak ko terasa ye.

Apa pun Mc ucapkan tahniah pada Satu Hala, teruskan tulisan anda. Siapa pun anda, tulisan anda sememangnya 'berapi' siot. Pedulikan si 'lahanat' RPK dan konco pencacai dan penjilat tegar Pakatan Haram.

MctHeory:
RPK, aku ingat ko ni Islam dalam IC je kot, Jangan berlagak baik la. Dua kalimah Syahadah ingat lagi tak?

KASI PANAS! Taktik Pas Guna Al-Quran Untuk Mengkafirkan UMNO - Ustaz Kamal Saidin





MctHeory:Bila ayat Al-Quran boleh dipermainkan sesuka hati oleh puak pencacai Pas ni. Diorang ingat Al-Quran ni bapak diorang yang punya kot. Bodoh tak sudah!

JAWAPAN KEPADA CABARAN DAP! GUAN ENG BIAWAK!




Kampung Pokok Assam

Selepas Guan Eng dibelasah oleh blogger-blogger mengenai penipuannya dalam kes Nik Ali. Guan Eng cuba mengalihkan isu itu dengan mencabar UMNO untuk membuktikan bahawa kerajaan P.Pinang pernah menghalau melayu. Disini Mc memberikan jawapan kepada Guan Eng biawak, artikel ini yang Mc ambil dari Blog UMPP.

Didalam isu penduduk kampung melayu yang diusir oleh pemaju sewaktu didalam pemerintahan DAP, tak perlulah Lim Guan Eng putarbelitkan fakta dengan mencabar UMNO untuk mendedahkan individu melayu yang dihalau oleh kerajaan negeri.

ADUN PULAU BETONG, YB Hj. Muhamad Farid Hj. Saad juga tak perlu disalahkan kerana sifat prihatin beliau yang mengambil berat tentang permasalahan penduduk-penduduk kampung di P.Pinang.

Sudah terbukti malah jelas sekali penduduk Kampung Jalan Pokok Asam, Kampung Tengah dan juga Kampung Binjai yang rata-ratanya dihuni 98% penduduk melayu diusir keluar dari perkampungan mereka oleh pemaju yang menjalankan projek perumahan dibawah pentadbiran Lim Guan Eng.

Tiada siapa pun yang berkata bahawa kerajaan negeri yang menghalau penduduk di kampung-kampung tersebut, tetapi yang dinyatakan ialah pengusiran ini DILAKUKAN SEMASA DIBAWAH PEMERINTAHAN DAP & LIM GUAN ENG !

Jadi, jika mahu mencari individu melayu yang diusir secara terang-terangan oleh kerajaan negeri, memanglah sukar kerana kelicikan DAP dan Lim Guan Eng. Tetapi kalau mahu mencari bangsa melayu yang diusir dari perkampungan mereka sendiri SEWAKTU PEMERINTAHAN DAP & LIM GUAN ENG, beratus malahan boleh mencecah ribuan individu yang dapat ditunjukkan !

Apabila isu pengusiran penduduk kampung melayu ini ditimbulkan ke pengetahuan umum, Lim Guan Eng dan DAP negeri melompat mengatakan ianya bukan salah mereka dan juga menunding jari kepada kerajaan terdahulu serta menyalahkan penduduk kampung itu sendiri.



Lim Guan Eng dan juga DAP perlu ingat, apa gunanya mereka diangkat menjadi kerajaan negeri dan diberikan kuasa mentadbir jika Lim Guan Eng dan DAP tak mampu membela semua nasib serta kebajikan rakyat yang bermastautin didalam negeri tersebut?

Memang dulu ada terjadi pengambil alihan tanah kampung sewaktu kerajaan BN memerintah negeri P.Pinang, namun mengapa ia tidak heboh seperti yang berlaku di zaman pentadbiran DAP dan Lim Guan Eng?

Bukan ianya tak heboh sebab tidak dimainkan oleh media massa ketika itu, tetapi ini semua kerana pada masa itu P.Pinang diperintah oleh kerajaan yang cekap dan mengambil berat tentang hal kebajikan rakyat.

Setiap pengambil alihan tanah kampung yang mahu digunakan untuk pembangunan negeri, DIPASTIKAN masyarakat kampung tersebut mendapat pampasan serta kadar ganti yang adil dan berpatutan.

Setiap tanah kampung yang terlibat didalam projek pembangunan kerajaan negeri sewaktu pemerintahan BN di P.Pinang, akan menerima pampasan berupa wang DAN juga satu tapak ganti ataupun sebuah rumah.

Ini berbeza di zaman kerajaan negeri DAP dan juga Lim Guan Eng yang pemaju pembangunan hanya memberi pampasan WANG SAHAJA tanpa memikirkan kemana para penduduk kampung akan berteduh selepas itu !

Lim Guan Eng sepatutnya tak boleh menyalahkan UMNO ataupun media massa kerana membangkitkan isu pengusiran penduduk kampung melayu di P.Pinang. Lim Guan Eng dan juga DAP patutnya berasa malu kerana tak mampu menjaga kepentingan serta kebajikan setiap penduduk negeri tanpa memilih "bulu".

Lim Guan Eng dan DAP telah menunjukkan sikap angkuh dan langsung tiada perikemanusiaan apabila memilih untuk mencabar UMNO membuktikan kesilapan kerajaan negeri disaat Lim Guan Eng dan DAP lebih perlu mengutamakan bagaimana untuk menyelesaikan masalah rakyat khususnya penduduk kampung yang di usir oleh pemaju di P.Pinang !

Apakah semasa pemerintahan DAP dan Lim Guan Eng, pemaju pembangunan bebas untuk melakukan apa sahaja tanpa boleh dikawal oleh kerajaan negeri ?

Jika begitulah caranya polisi pentadbiran Lim Guan Eng, terbukti bahawa kerajaan negeri yang ditadbir DAP di P.Pinang sekarang ini bukanlah sebuah kerajaan yang baik,cekap dan juga boleh rakyat bergantung harapan !

Segala janji Lim Guan Eng dan DAP untuk mengutamakan kepentingan rakyat semasa PRU12 lalu ternyata BOHONG dan juga hanya JANJI KOSONG untuk meraih undi semata-mata !

MctHeory:
Dap ni memang suka memperbodohkan Melayu. Melayu Pas dan Pkr selalu kena kencing dengan biawak ni. Jadi dia pun ingat semua orang Melayu bodoh macam melayu Pas dan PKR.

AL-KISAH KAPAL SELAM NEGARA YANG BERMASALAH!


Baru-baru ini, Panglima Tentera Laut, Laksamana Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Jaafar memberitahu bahawa kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman berjaya melancarkan penembakan misil bawah permukaan ke permukaan, Exocet SM39 blok dua yang berjaya memusnahkan sasaran permukaan (STB) berukuran 40 meter.

"Misil yang dilancarkan tepat ke sasaran berukuran 40 meter pada kedudukan 40 kilometer (22 batu nautika) dari kedudukan kapal selam.

"Ia dilancarkan ketika KD Tunku Abdul Rahman berada pada kedalaman 55 meter iaitu paras di mana ia sukar dikesan oleh sistem penderia bawah air mana-mana kapal permukaan," katanya dalam kenyataan.

Misil Exocet SM39 blok dua merupakan aset negara yang diperolehi dari Perancis pada pertengahan 2008. Peluru berpandu sepanjang enam meter dan berdiameter 35 sentimeter itu seberat 2,100 kilogram.

Abdul Aziz menambah, penembakan itu merupakan sebahagian daripada aktiviti kontrak ujian tropika.

"Ia juga bertujuan mengesahkan keberkesanan misil Exocet SM39 blok dua dan sistem persenjataan KD Tunku Abdul Rahman atau lebih dikenali sebagai SUBTICS KD TAR di kawasan laut beriklim tropika," ujarnya.

Beliau turut memberitahu, sebanyak 10 unit yang terlibat dalam penembakan tersebut akan turut menyertai latihan gabungan TLDM iaitu Eksesais Operasi Laut (Ostex) dan Latihan Integrasi Armada Kapal Selam (Subfit) yang berlangsung selama seminggu di kawasan Gugusan Semarang Peninjau, Laut China Selatan.

Bukan apa sangat yang Satu Hala nak cakapkan.....cuma, yelah....bila kapal selam kita berjaya buat sesuatu, takda pulak sesiapa nak puji apa-apa pun kan.

Taklah puak pembangkang nak kata tahniah kerana kapal selam tentera membuktikan ia mampu memainkan peranan yang besar dalam pertahanan negara.

Tak nak la pulak kata "kita harap pasukan tentera kita akan lebih kukuh lagi di bawah program pemodenan angkatan tentera yang diatur kerajaan,".

Jangan haraplah kan nak dengar benda-benda camtu.

Tapi cuba macam bila kapal selam negara baru sampai dulu...

Adalah kes tak dapat selam....tak dapat timbul.

Kutuk tak ingat dunia punya....masa itu juga buat kesimpulan sendiri kita beli kapal selam kokak dan macam-macam lagi.

Tapi pada mamat-mamat tiga suku penyokong pembangkang ni semua pernah tak terfikir untuk sejenak.....kehadiran Kapal selam adalah terlalu baru dalam pasukan tentera kita....

Terlalu baru...

Dan kapal selam bukan kereta sorong...ia satu peralatan pertahanan yang sangat complicated. Bukan mudah untuk ia dioperasikan.

Mestilah awal-awal tu akan ada pelbagai macam masalah.

Mana ada satu sistem atau alat yang baru diperkenalkan tidak akan mempunyai masalah? Cuba sebutkan....

Macam KLIA mula-mula dibuka dulu lah...sistem bagasi dia kerap bermasalah.

Namun, sekarang ni dah bertahun kita tak dengar apa-apa masalah besar melibatkan sistem bagasi di KLIA kan.

Macam itu jugaklah dengan kapal selam kita....masa mula-mula sampai memanglah ada macam-macam masalah seperti tak leh menyelam dan sebagainya.

Bagilah masa sikit sebelum pasukan tentera kita benar-benar menguasai selok belok berkaitan dengan pengendalian kapal selam negara agar tak timbul masalah-masalah macam yang berlaku baru-baru ini.

Jangan main taram kutuk aje....

Penyokong pembangkang yang tiga suku juga akan cakap anak-anak kapal telah dilatih selama berbelas bulan di Perancis...sepatutnya tidak timbul la sebarang masalah pengendalian.

Bro....macam belajar bawak kereta la....memang belajar kat sekolah memandu....tetapi kemahiran memandu akan hanya terbentuk setelah melalui satu tempoh pemanduan yang lama selepas dapat lesen. Mungkin berbulan dan mungkin juga bertahun.

Samalah dengan pengoperasian kapal selam negara....bagilah peluang dan masa kat anak-anak kapal dia untuk mahir.

Lagi dua tahun pun kalau ada masalah yang sama jugak...masa tu kauorang makilah sepuas mana yang kauorang hendak ok....aku pun join maki sekali nanti.

Malaysian Instinct

MctHeory:
Pembangkang biasa la, mereka cuma nampak apa yang buruk je. Buruk perangai betul.

ROADSHOW GELOMBANG SELAMATKAN SELANGOR DI PETALING JAYA SELATAN.


Hadirin yang datang terdiri dari berbilang bangsa.

Datuk Salamon Salamat berceramah!

Warga PJS memenuhi ruang dewan, hingga keluar.

Tak banyak gambar yang Mc ambil, sebab Mc lebih tumpukan kepada maklumat ceramah yang cuba disampaikan oleh ketiga-tiga penceramah. Mc pasti akan ada blogger lain yang akan paparkan gambar Roadshow di PJS ini.

Kita cerita tentang hadirin dulu, semasa Mc sampai lebih kurang pukul 9.15, dewan sudah pun penuh. Ceramah belum bermula, hadirin kebanyakkannya Melayu dan India, cina ada la seorang dua. Kebanyakan yang hadir ni dari golongan veteran. Anak muda remaja ada, tapi dok belakang-belakang. Malu kot, sebab tu dok belakang-belakang. Anak dara pun Mc tak nampak, cuma yang banyak mak dara ada la. he he he. . .

Sememangnya UMNO PJS seharusnya diberi pujian kerana berjaya mengumpulkan seramai mungkin ahli UMNO dan komponen BN untuk hadir memberi sokongan kepada RoadShow ini. Pada mulanya ceramah ini nampak berjaya pada pandangan mata Mc. Cuma isi ceramah agak kurang padat. Kurang 'Umph' kata orang. Ada yang tak kena.

Penceramah seperti Ezam dan Zahid Md Arip tidak hadir sama untuk menambah 'perasa' yang sepatutnya ada didalam ceramah semalam. Sudah tentu kawasan PJS ini kawasan kuat Pas. Sepatutnya isi ceramah ini perlu padat dan mudah difahami oleh semua hadirin. Ini tidak, sesetengah isu yang dikupas tidak habis. Ada kepala ekor tak ada, ada ekor, badan pula hilang. Maknanya, orang yang datang mendengar ceramah itu tidak akan faham 'APA MASALAH' sebenar kerajaan Selangor sekarang.

Kebanyakan hadirin yang datang dengar ceramah ini ialah makcik pakcik dan golongan yang agak veteran. Sudah pasti mereka perlukan input yang lebih untuk memudahkan kefahaman mereka. Mungkin Mc faham kerana Mc sudah tahu cerita mengenai hal ehwal kerajaan Selangor sekarang, tetapi hadirin yang lain? Terpinga-pinga.. lalu keluar meninggalkan dewan kerana bosan mendengar ceramah.

RoadShow yang sepatutnya 'GAH' ini dilihat hampir gagal mencapai matlamatnya di PJS. Tempat lain Mc tak tahu la. Jumlah hadirin yang hadir dah bagus, kalau ceramah Pas pun sekitar 250 orang je di PJS dan UMNO pula dapat mengumpulkan lebih 500 orang. Itu petanda rakyat dah mula ambil berat dengan UMNO. Rakyat sudah mahu mengetahui apa masalah sebenarnya kerajaan Selangor sekarang.

Bukan Mc kata penceramah tak bagus, tapi cuma tak cukup 'perasa' bagi mengegarkan lagi dewan semalam. Perihal Anwar pun kurang diceritakan, isu panas-panas pun agak kurang. Isu yang dimainkan isu pasir, KSSB, Kroni si Junah, Khalid gagap pun kurang, Azmin pun kurang dan isu duit simpanan kerajaan Selangor. Dalam ceramah sebegini, sepatutnya mereka diberi input dan point yang tidak akan dapat dalam media yang lain. Maknanya, berikan cerita dari lain selain dari media yang ada.

Mc rasa, Road Show kat PJS ni patut dibuat semula. Banyak hadirin yang menunggu penceramah berapi seperti Zahid dan Ezam. Tunggu punya tunggu, akhirnya pulang hampa. Ceramah selesai lebih kurang pukul 11.35. Ada tiga penceramah semalam, Megat Zulkarnain, Datuk Salamon Selamat dan seorang lagi Mc tak kenal. Agak baru pada pandangan mata Mc.

P/s: Puak Pas pun ada semalam, dok jauh nun hujung dikedai kopi hujung padang sana. Sibuk nak dengar juga. heh!

MctHeory:
Gelombang Selamatkan Selangor ni, sepatutnya kena lebih gegar dari biasa.

Jumaat, 30 Julai 2010

LIVE: DARI PJS! ROADSHOW SELAMATKAN SELANGOR!

Mc pun baru sampai kat dewan ni. Mula-mula tadi hujan. Sekarang ni dah redha. Boleh tahan juga orang datang. Melayu, cina dan india, semua bercampur aduk. Dewan boleh masuk agak-agak dalam 300 orang, tapi dewan dah penuh Mc pun dok kat luar ni. Kalau campur luar dalam, lebih kurang 400 atau 500 orang kot. Tak sempat nak kira. he he he. .

Ceramah pun baru mula mukadimah. .nanti habis Mc ulas balik. .

MctHeory:
Kalau macam ni, PJS ada harapan dapat balik.

PANAS! APABILA USTAZ KAFIR BERCERAMAH KEPADA MUSLIMIN PAS? BOLEH PULAK YE!




Sah la bahawa dasar Dap dan Pas adalah sama. patutla mereka ni boleh bekerjasama. Malah ada ketikanya, setiap tahi yang Dap buat, Pas pasti akan jilat membersihkannya. Kesian la mana melayu yang dok kena bodo dengan Pas ni. Kesiann!!!


MctHeory:


Mereka bersorak dan bertakbir bila si Kafir ni menyebut nama Allah dan menghina umat Islam yang lainnya. Ceramah bodoh-bodoh boleh la. Korang suruh si mangkuk ni 'bersunat' tengok, agak-agak dia mau tak? Terima Islam konon. PoOodahh!

BN TERGOLEK! MCA DAN GERAKAN YANG HAMPEH!


Artikel yang Mc ambil dari blog Paneh Miang ni amatlah mengejutkan. Mc tak sangka dua parti komponen cina BN begitu malas nak buat kerja. Cara dan tindakan mereka ini umpama ada udang disebalik batu. Jika tidak ada sesuatu masakan tindakan MCA dan Gerakan bagai memberi laluan mudah kepada Dap memenangi hati pengundi cina.

Sehingga bulan Jun 2010, jumlah bakal pengundi yang layak tetapi masih belum mendaftar sebagai pemilih di Negeri Sembilan adalah seramai 156,556 orang (21 tahun ke atas). Berikut merupakan pecahan bakal pengundi yang masih belum berdaftar di Negeri Sembilan:-

Melayu = 83,670 orang
Cina = 38,641 orang
India = 28,602 orang
Orang Asli = 2,123 orang
Lain-lain kaum = 3,023 orang

Sehingga bulan Jun 2010 juga, senarai parti politik di Negeri Sembilan yang telah berjaya mendaftarkan pengundi baru adalah seperti berikut:-

UMNO = 1,233 orang
MCA = Tiada (0)
GERAKAN = Tiada (0)
MIC = 25 orang
DAP = 1,281 orang
PKR = 96 orang
PAS = 50 orang

1. Berdasarkan statistik terbaru SPR ini, jelas menunjukkan bahawa parti komponen Barisan Nasional terutamanya MCA & Gerakan memang TAK BOLEH HARAP.

2. Apabila akhbar berbahasa Cina hampir setiap hari mengutuk, menghina dan menuduh orang Melayu sebagai racist, tiada langsung pimpinan MCA atau Gerakan yang tampil untuk memberi penjelasan atau penerangan kepada kaum mereka sendiri. Bahkan mereka pula kelihatan bersekongkol dengan DAP untuk menghentam Melayu.

3. Semenjak PRU-12, kelihatan tiada sebarang usaha yang benar-benar menonjol dilakukan oleh MCA mahupun Gerakan untuk memperbaiki keadaaan dan menarik kembali sokongan kaum Cina terhadap Barisan Nasional.

4. Tambah menyedihkan apabila segelintir kepimpinan sengal UMNO dilihat bersungguh pula 'menjilat' dan memberikan pelbagai keistimewaan kepada kaum Cina, sedangkan MCA & Gerakan hanya berpeluk tubuh tanpa berbuat apa-apa.

5. UMNO perlu bertegas dengan kepimpinan MCA & Gerakan. Tiada lagi keistimewaan kepada parti komponen yang lembab dan bingai.

6. Kata dua perlu diberikan, "sama ada kamu buat kerja, atau kerusi untuk kamu dikurangkan dalam PRU-13."

7. You're either with us or against us. To be or not to be...the choice is YOURS!

P/s: Ini hanya statistik dari Negeri Sembilan, belum lagi negeri lain. Dalam negara pun mereka ni hanya daftar pengundi baru cuma beratus-ratus, apa tah lagi negeri. Agaknya kat Penang langsung tak ada kot. Apakah MCA dan Gerakan sudah ada pakatan dengan Dap? Jika tidak berpakat kenapa MCA terutamanya Gerakan, langsung tidak menunjukkan semangat untuk membantu BN dan UMNO memenangi semula hati pengundi cina?

Apa guna jika MCA dan Gerakan masih wujud dalam BN kalau hanya sekadar memenuhi kuota parti pelbagai yang mewakili bangsa? Apakah ada pakatan sulit diantara ketiga-tiga parti cina ini? Untuk menumbangkan kuasa Melayu? Harap pemimpin tertinggi BN sedar akan situasi yang berlaku sekarang. Sila ambil tindakan tegas jika tidak mahu tersungkur pada PRU ke 13 kelak.

MctHeory:
pasti ada udang disebalik mee ni..

NIZAR BANGGANG! TUDUH HJ HADI EJEN YAHUDI?


MINGGU lalu, Jawatankuasa Pusat Pas, Mohd. Nizar Jamaluddin, bekas Menteri Besar Pakatan di Perak telah diminta menarik balik kenyataannya yang menuduh isu perpaduan Melayu Islam di negara ini sebagai idea Yahudi yang disalur melalui APCO Worldwide.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya ketika merasmikan Mesyuarat Agung Dewan Pemuda Pas, Kawasan Kuala Terengganu. Beberapa kali beliau mengulang-ulang tuduhannya itu tanpa menyedari bahawa isu itu sebenarnya adalah idea Presiden Pas, Dato’ Hadi Awang.

Akibatnya, Dewan Pemuda Pas Kuala Terengganu menulis surat resmi meminta Nizar menarik balik kata-katanya itu. Kepada Pemuda Pas, dakwaan bahawa idea itu adalah idea agen Yahudi bagaikan menampar muka haji Hadi.

Patut sangatlah orang Terengganu membantah dan bertindak meminta beliau menarik balik kenyataannya itu. Sudahlah salah fakta, kata-kata itu diucapkan di Terengganu pulak. Siapa pun akan jadi marah.

Agaknya, inilah yang dikatakan: Pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar.

Itulah akibatnya apabila manusia yang diangkat menjadi pemimpin tak tahu apa dan tidak faham banyak hal. Yang dia tahu, kalau dalam majlis seperti itu, ucapannya mestilah mengutuk dan mengecam pemimpin UMNO atau menyalahkan UMNO. Tidak buat ‘home work’ dan bercakap ikut sedap mulut. Hotaknya berada di kepala lutut.

Ishhh.... buat malu orang Perak aje. Sudah tentu rasa malu itu sangat dirasakan oleh Melayu Perak yang bermati-matian menyokong Pas dan menyokong Nizar sebagai hero semasa isu pergolakan politik di Perak memuncak.

Inilah contoh kifarah kerana menderhakai kaum sendiri semasa berkuasa dahulu. Cakap orang lain tak mahu dengar . Yang dia dengar dan ikut hanya cakap Ngeh dan Nga - Ketua dan Setiausaha DAP Perak, yang jadi Tok Dalang semasa beliau jadi MB Perak selama sebelas bulan.

Kepada Melayu Pas di Perak, sedar dan insaflah bahawa si Nizar kome jadi macam tu kerana terlalu banyak makan dan minum di kopitiam milik Nga yang bagaikan ‘cendwan tumbuh lepas hujan’ di Perak ni.

Tak payahlah penulis sebutkan kenapa makan di kopitiam boleh jadi sasau sebegitu. Baru-baru ini telah heboh diberitakan bagaimana ‘restoran elit’ seperti itu diserbu pihak JAKIM kerana makanan dari daging yg dihidangkan dibekalkan oleh pembekal tidak halal.

Bagaimana pun, tak tahu le pulak kalau si Nizar ni memang sengaja berucap demikian untuk ditujukan khas kepada Presiden partinya Hadi Awang. Sesama deme dalam Pas tu pun bukannya sepakat sangat. Masing-masing ada agenda sendiri. Ada yang berkiblatkan DAP dan tidak kurang juga yang bertuankan Anwar Ibrahim Al-Jub...

Sumber Satu Melayu

P/s: Nizar ni dia suka cakap main lepas je. Mana ada cakapnya berfakta pun. Sedap mulut Apco sana, Apco sini. Akhir sekali, makan diri. Lagi satu, barua ni bukan ahli Pas la. Bukankah tahun lepas dia dah masuk Dap. Dia di ba'iah oleh Ustaz Ngeh dan Nga. Pakai Lilin lagi. he he he. .

MctHeory:
Manakala Ustaz Nga dan Ngeh di bai'ah oleh N.ajis pulak.. ha ha ha...

ISU AIR SELANGOR: KHALID GAGAP TALAM DUA MUKA!



Belum habis cerita pasir dicuri rakyat Selangor berdepan satu lagi masalah besar yang bakal menimpa andai tiada jalan penyelesaian.Isu air adalah antara isu yang harus diberi tumpuan oleh rakyat Selangor kerana kita akan dikenakan catuan air sekiranya Khalid Lembu ini masih bertegas untuk menjadi kuda tunggangan DAP.Kenapa aku cakap begitu kerana keengganan beliau meluluskan tapak loji rawatan air di Langat.

Hasil kajian daripada Sumber Air Negara pada tahun 2000, Selangor akan menghadapi masalah air pada 2014 dan tindakan telah diambil dengan melaksanakan Projek Penyaluran Air Mentah Pahang Selangor PPAMPS.Malangnya MB Lembu dengan dinasihati oleh keparat-keparat CINA DAP didalam majlis Exco masih cuba bermain tarik tali untuk mengagalkan projek ini.Apabila projek ini gagal, ianya akan menjadi salah satu senjata mereka untuk memburukkan kepimpinan kerajaan sekarang pada PRU akan datang.

Projek dah bermula pada Jun 2009 melalui 4 peringkat iaitu pembinaan terowong bawah tanah utk menyalurkan air, pembinaan Empangan Kelau, pembinaan muka sauk Semantan dan pembinaan saluran paip Semantan.Malangnya si Lembu Menteri Besar kesayangan PKR Selangor telah mengangguhkan permohonan untuk lot-lot tanah, kebenaran membina paip dan tangki takungan dan permit untuk menjalankan kerja2 hutan simpan.

Ketua Setiausaha Kementerian Teknologi Hijau dan Air, Datuk Dr Halim Man menjelaskan bahawa andai projek ini tidak disiapkan atau tertangguh, penduduk Lembah Kelang akan menghadapi masalah kekurangn bekalan air yang serius dan tindakan mencatu mungkin terpaksa dibuat.

Apa yang peliknya, projek ini dibiayai oleh kerajaan pusat tanpa perlu kerajaan Lembu Gagap mengeluarkan sebarang kos tambahan.Adakah mereka cuba menjadikan projek PPSMPS ini sebagai kambing hitam memburukkan kerajaan persekutuan ketika PRU nanti.Kalau betul anggapan aku ini, rakyat Selangor perlu berfikir panjang apakah nasib kita pada 2014 nanti.

Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor DS Noh Omar melalui blognya KLIK SINI, mencabar Khalid Lembu mengemukakan bukti adanya konsultant yang menasihati beliau bahawa Selangor tidak akan menghadapi sebarang masalah air pada 2014.Aku harap Si Lembu Gagap ini dapat menjelaskan apa nasihat yang dia dapat daripada konsultant tersebut.

Kerajaan Persekutuan dah buat kajian melalui Sumber Air Negara,sama-sama kita tunggu apa kajian yang dibuat oleh Kerajaan Selangor dan melalui konsultant mana.Jangan melantik orang DAP jadi konsultant kerana kita tahu perancangan mereka terhdap orang-orang Melayu.Sekiranya kawasan-kawasan bandar dicatu bekalan air, orang Melayu akan berpindah ke kawasan kampung dan perancangan mereka untuk menguasai kawasan-kawasan parlimen dibandar-bandar akan menjadi lebih senang.Apa yang akan jadi kiranya DAP menguasai parlimen? Perdana Menteri bukan lagi Najib Razak, bukan lagi Ulamak Selipar, bukan lagi Si Peliwat Tegar tetapi Si Khalifah Junjungan PAS Saidina Lim Guan Eng..Fikir-fikirkanlah

Sumber Kita Gempur

MctHeory:
Dimana ada Pakatan, disitu rakyat merempat! Betul betul betul!~

KASI PANAS: PAS sanggup bela DAP kononnya mereka sudah faham Islam - Ustaz Kamal Saidin



Pas tidak mahu perpaduan bersama UMNO, kerana UMNO ni tidak islamik, dasar Pas tidak sama seperti UMNO. Tetapi apakah, dasar Dap sama dengan Pas? Agaknya sama kot, sebab tu Pas sanggup berpadu dengan Dap. hmmm...

MctHeory:
N.ajis dengan Lim kit siang kan adik beradik kembar.. muka tak sama ke? he he he . .

Khamis, 29 Julai 2010

LOMPAT! FITNAH TERBARU RPK TERHADAP SAIFUL!


Gambar Saiful dan Tunangnya


Timbalan Pendakwaraya Farah Azlina


Sekarang tersebar fitnah jahat terbaru terhadap Saiful Bukhari. Fitnah yang mengaitkan Saiful dengan timbalan pendakwarayanya Farah Azlina Abdul Latif. Apa yang pelik dan menjadi jelik, fitnah ini dilancarkan oleh Raja Fitnah Malaysia iaitu RPK (Raja Pundek Kamaruddin). Apa yang buat Mc jadi pelik lagi, apabila ada suku sakat puak pencacai Pakatan masih mempercayai cakap RPK yang sememangnya kaki kelentong dan suka buat cerita bak penglipurlara.

Mengikut permerhatian Mc, ini semua hanyalah cubaan pesongan media massa dan elektronik terhadap kerja buruk puak Pakatan yang terjadi baru-baru ini. Maklumlah sekarang ni mereka tengah takdak isu. Sudahla dihentam berturut-turut dalam isu IKYS, Pasir, LGE biawak vs Nik ali, propa 15 juta dan terbaru Tony Puaka. Fitnah ini hanyalah merencatkan bola tanggung yang sedang digunakan oleh media dan blogger pro-BN yang menghentam Pakatan.

Anwar seperti biasa mengunakan Anjing terbaiknya iaitu RPK untuk mencipta fitnah terbaru mengekang kemaraan media dan blogger pro-BN bagi memberi nafas kembali kepada Pakatan Haram yang kini teruk dilanda badai kebangkitan rakyat selaras dengan gelombang SSDE (Selamatkan Selangor Darul Ehsan) yang baru dilancarkan.

Apa yang Mc dengar, memang si Saiful ni agak rapat dengan timbalan pendakwarayanya, tetapi itu tidak salah jika ia hanya hubungan atas urusan kerja. Cuma yang jadi masalahnya sekarang, apabila berita ini tersebar, kejutan Peguam Negara menerima berita temberang ini sebagai satu ancaman besar terhadap Team Pendakwaraya. Tidak sepatutnya Abdul Gani melakukan kejutan sedemikian rupa dengan berita yang belum kita tahu sahihnya.

Apa yang sepatutnya Abdul Gani buat ialah mengadakan sidang media menafikan semuanya dan mencabar si pembawa berita untuk menyatakan segala bukti, kemudian jika terbukti, barulah Abdul Ghani melakukan tindakan yang sepatutnya. Ini tidak, Abdul Gani seperti takut dengan ancaman berita fitnah ini dan terus mengugurkan timbalan pendakwarayanya dari Team pendakwa tanpa usul periksa. Semua ini hanya cuma menambah keraguan yang ada.

Tindakan Abdul Ghani telah menjadi modal puak Pakatan untuk terus berbohong kepada rakyat dengan mengatakan gossip diantara Saiful dan Azlina adalah betul, cuma diselindung oleh kerajaan. Gelabahnya Abdul Ghani, memberikan modal besar kepada mereka dengan mengatakan fitnah RPK adalah benar, kalau tidak salah masakan Azlina telah digugurkan.

Puak Pakatan ni tak pernah kisah apa penjelasan yang Abdul Ghani berikan, matlamat mereka hanya mahu menjatuhkan maruah Saiful dan mencari modal baru untuk yakinkan rakyat bahawa Saiful ni memang seorang yang tidak bermaruah, sebab itu Saiful sanggup mengaku diliwat sedangkan semua itu fitnah. Mereka mahu membalikkan segala kesalahan kepada Saiful supaya Anwar dibersihkan semula namanya.

Jika isu ini berpanjangan, ia akan memberi banyak peluang kepada puak Pakatan merekacipta lagi cerita untuk disebarkan kepada rakyat. Seharusnya fitnah RPK ni harus disekat habis-habisan untuk mengelakkan ia menjadi buah mulut dikalangan rakyat Malaysia. Faham-faham je la masyarakat kita ni, berita baik lambat tersebar, kalau berita yang tak elok, Astro pun kalah.

Seharusnya kita cuma berpegang pada kebenaran, jawab soalan yang Mc utarakan ni, pasti jawapan sebenar kita akan perolehi. Siapa RPK sebenarnya? RPK berada di London, macam mana dia tahu hubungan diantara Saiful dan Azlina? Ada bukti? Gambar? Video? Atau hanya penulisan tanpa fakta dan bukti? Kenapa sampai sekarang si RPK ni masih melarikan diri bagai terbuang? Setakat cakap main lepas, orang mabuk pun boleh cakap.

Biarla apa orang kata, janji kita tahu si RPK ni memang gemar melontarkan fitnah dan buat cerita pengipurlara. Anwar kan bela dua ekor anjing ni, supaya menyalak dari jauh. Satu P.Bala, satu lagi RPK. Bila P.Bala dah hampir kantoi, dia suruh pula si RPK ni buat cerita. Lagipun kita dah kenal sangat dengan RPK ni, kalau Ds Najib dan Ds Rosmah pun dia boleh fitnah, apa la sangat setakat Saiful dan timbalan pendakwaraya.

P/s: Lain kali cerita-cerita macam ni, usah dilayan. Hanya orang gila saja yang percaya cakap orang gila. Pada Gani Patail, lain kali jangan lompat tinggi sangat, orang terkejut!

MctHeory:
Kenapa la susah sangat nak tangkap Si Botak Bodoh ni, betul betul buat semak dunia.

HENTAM HASSAN ALI! KHALID GEREJA YANG MERASAKAN DIRINYA BAGUS!


Khalid Samad, Yang diPertua Pas Shah Alam, terus menerus menyerang Hassan Ali exco Agama Islam Selangor. Khalid sebenarnya meragui kejujuran Hassan Ali sebab tu dia menyuruh Hassan Ali menyaman mufti Perak Ts Harussani. Walaupun Hassan Ali sudah menjelaskan segala-segalanya, tapi si Khalid al-gereja ni masih lagi sangsi dan mahu kenakan Hassan Ali supaya dia boleh kelihatan sebagai hero Pas Selangor.

Semalam, si Khalid gereja ni buat kenyataan pelik lagi, dengan memanggil Hassan Ali sebagai 'BODOH' apabila beliau berjumpa dengan Ts Harussani untuk meminta nasihat dan rujukan berkenaan dengan hal kerja. Bahkan untuk menambahkan api kemarahan dan kebencian penyokong Pas kepada Hassan Ali, Khalid sengaja mengapi-apikan perkara ini dengan menganggap Hassan Ali sebagai ahli Pas yang tidak setia pada parti.

Nampaknya sikap berdiam diri Hassan Ali betul-betul dipergunakan oleh Khalid gereja untuk menghentam beliau berturut-turut. Pada Mc, ketika ini nampak sangat dendam Khalid pada Hassan Ali tentang hal 'kalimah Allah' yang dahulunya masih lagi belum terpadam. Ini membuktikan bahawa Pas Selangor masih berpecah belah. Khalid gereja ini kebanyakkannya disokong oleh ahli Pas yang berpaksikan erdogan atau proksi PKR. Manakala Hassan Ali lebih disokong oleh ahli Pas yang lebih veteran dan berpaksikan kepada ajaran Islam.

Mc bukan sokong Hassan Ali, cuma dalam hal ini, Mc sendiri pun tak suka dengan Khalid Gereja tu. Sudahla berlagak bagus, dia tak sedar bahawa ramai ahli Pas sendiri pun tak suka dia. Betullah kata Ustaz Harun Din, apabila seseorang itu menyokong kristian dalam penggunaan 'Kalimah Allah' orang itu adalah orang Islam yang KUFUR.

Melihat pada situasi sekarang, memang nampak sangat si Khalid Gereja ni lebih mirip kepada kata-kata ustaz Harun Din. Senang cerita, rasanya si Khalid ni ada hati nak ganti tempat Hassan Ali sebagai Pesuruh Jaya Negeri dan exco negeri kot. Sebab tu dia beria-ria sangat menghentam Hassan Ali dari dulu hinggalah kini.

P/s: Wahaila Khalid, jagalah Shah Alam dulu. Pasal ko kat tempat sendiri pun ramai orang tak suka, dari ko sibuk nak jaga negeri. Jangan jadi macam pepatah 'yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran'.

MctHeory:
Malas campur hal Pas ni, cuma menyampah tengok Khalid Gereja je.

KES CURI PASIR SELANGOR MASIH LAGI BERTERUSAN!



Video Bos KSSB disoal oleh wartawan berkenaan hal membatalkan lawatan ke kawasan perlombongan pasir Haram.

Nampaknya kes curi pasir di Selangor semakin menjadi-jadi dan tidak berkesudahan, baca taktik terbaru curi pasir di Hulu Selangor klik sini dan curi pasir yang tidak berkesudahan, nak baca klik sini. Link ke rakan blog yang lebih handal dalam kes curi pasir ni.

MctHeory:
Habis la jahanam semua pasir kena sapu dengan puak-puak ni.

HANGAT BALIK! Siapa palsukan ' laporan' Hospital Pusrawi ?



Rencana dan rakaman dari AIDC untuk mereka yang masih keliru dengan kes liwat Anwar yang kononnya ada bukti laporan dari Hospital Pusrawi.

MctHeory:
Nampak sangat Anwar memang suka menipu.

Rabu, 28 Julai 2010

PANAS LAGI!! Azmin dan Anwar pt 2


Sambung cerita semalam punya, tak habis lagi. Ni sambungannya! (Maaf Salah Video Pulak tadi.. he he he..)

P/s: Fitnah terhadap gossip Saiful dan Team Pendakwaraya sudah dimulakan oleh RPK botak bodo tahap babi! Cuba fikir balik, botak tu ada kat luar negara, dia mana tau apa-apa pasal Malaysia. Cuba jangan mudah percaya, sudahla cerita tentang Altantuya dulu pun dia kelentong, ni dia nak cerita pasal Saiful pulak. Aduhhaii.. puak Pakatan percaya mereka punya pasal la, sebab mereka ni memang bodoh semula jadi. Harap Maklum!

MctHeory:
Fitnah terhadap Saiful akan diulas esok. Hujah lawan Pakatan!

KEBODOHAN KERAJAAN SELANGOR!



KUALA LUMPUR, 27 Julai – Peruntukan Kerajaan Selangor sebanyak RM15 juta sewajarnya dibelanjakan untuk keperluan pendidikan dan penyelidikan masyarakat khususnya kepada generasi muda, kata Profesor Emiratus Datuk Khoo Kay Kim.

Mengapa berfikiran lebih mundur, sedangkan Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) yang menempatkan pelajar ditutup, belanja sebegitu hanya untuk propaganda.

Katanya, pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam adalah sesuatu yang kurang bijak kerana mahu menyediakan sejumlah dana besar atas tujuan melawan media massa Barisan Nasional.

“Kalau mereka bijak mentadbir, sudah tentu paparan media tidak akan terarah kepada hal-hal negatif sebagaimana pelbagai isu yang timbul di negeri tersebut tetapi apa yang didedahkan menyerlahkan kebenaran bahawa mereka tidak tahu mentadbir,” katanya.

Beliau yang juga penganalisis politik tanah air melihat tindakan tersebut adalah tidak menjangkau masa depan sebaliknya pemikiran yang terkebelakang dan kembali kepada zaman mundur.

“Persoalannya kenapa IKYS yang sudah sedia beroperasi ditutup, para pelajarnya dibiarkan tanpa pembelaan. Kenapa tidak dana sebegini banyak diberikan kepada penduduk setempat daripada mewujudkan propaganda politik lebih teruk?” soalnya yang juga pensyarah di Jabatan Sejarah Universiti Malaya.

Tambahnya, bukankah lebih baik jika wang tersebut digunakan untuk penyelidikan dan pembangunan pendidikan masyarakat setempat agar lebih ramai anak-anak muda mempunyai peluang melanjutkan pelajaran dan mengisi ruang tenaga buruh di pasaran.

“Media pembangkang banyak menimbulkan masalah dengan pelanggaran undang-undang dan kemudian penulisan mereka lebih terarah kepada fitnah dengan tidak melaporkan kebenaran sebaliknya mencari kecacatan tanpa memikirkan masalah sebaliknya,” katanya ketika dihubungi umno-online.

Jelasnya lagi, tentunya dengan sokongan kuat kewangan sebegini banyak maka media pembangkang akan lebih banyak mewujudkan kucar-kacir dan menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat daripada membantu keperluan dan kebajikan rakyat.

“Seharusnya apa yang lebih penting ialah soal pendidikan dan pelajaran golongan muda agar mereka dapat menilai sendiri secara kritis berkaitan hal-hal semasa yang ada di sekeliling mereka.

“Anak-anak muda perlukan pendidikan dan bukannya dijamu dengan pelbagai kekeliruan kerana dengan pendidikan itu sendiri akan melahirkan manusia yang lebih sempurna, bijak menilai dan waras melakukan tindakan,” tegasnya lagi. - Pemuda Selangor

P/s: Maka terbuktilah Kerajaan Negeri Selangor sekarang ni amatlah penting diri dari rakyat. Inilah yang dipanggil KERAJAAN BODOH! Untuk rakyat takdak duit, untuk jaga suap mulut sendiri 15 juta pun boleh kasi.. Bangunlah rakyat Selangor, takkan tak nampak lagi. 15 juta tu boleh buat macam-macam, ramai lagi rakyat Selangor yang susah, bukan nak tolong, agaknya 15 juta (duit rakyat) tue mana dia nak kasi? Pastinya media kroni-kroni untuk promote diri.

MctHeory:
Busuknya kerajaan Negeri Selangor sekarang! INILAH BUKTI KERAJAAN PAKATAN YANG SANGAT BAGUS DARI BN!

Mansuh Diskaun Hartanah Bumiputera: PAS HARUS SOKONG GESAAN TONY PUA!



GESAAN Tony Pua, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara dari DAP, yang mahukan kerajaan Selangor memansuhkan dasar pemberian diskaun kepada bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan rumah mewah di negeri jajahan pakatan itu, sepatutnya disokong dan disambut baik oleh para pemimpin Pas.

Pemimpin Pas seperti Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, malah Nik Aziz Nik Mat sendiri sepatutnya melahirkan sokongan kepada cadangan dari MP DAP yang sekandang dengan mereka. Lebih baik dan sesuai lagi kalau Dato’ Hassan Ali sendiri yang menyokong gesaan penasihat ekonomi kepada Setiausaha Agung DAP itu.

Kalau jumpa Mufti untuk berbincang pasal penyatuan Melayu tak boleh, menyokong pemimpin DAP yang mahu menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu sepatutnya disokonglah. Apa lagi? Orang Melayu, terutamanya penyokong tegar Pas menanti-nanti sokongan dari pucuk pimpinan mereka, terutamanya dari Tok Wali Nik Aziz.

Penulis membuat gesaan ini kerana, apa yang dicadang oleh si Pua itu sangat bertepatan dengan dasar dan perjuangan Pas yang sangat membenci UMNO. Kalau DAP membenci UMNO kerana dasar dan perjuangannya menjaga hak keistimewaan orang Melayu, maka sewajarnya Pas juga turut serta.

Dasar istimewa, khasnya yang diisukan iaitu diskaun untuk kaum bumiputera dalam memiliki hartanah, adalah dasar yang dibuat dan dicipta oleh pemimpin UMNO. Dasar ini tidak adil kerana kaum imigran lain juga adalah rakyat Malaysia yang sah disisi undang-undang dan perlembagaan negara.

Justeru, sahlah UMNO yang menerajui BN itu sebuah kerajaan kejam yang telah memerintah negara ini selama lebih 50 tahun. Segala dasarnya yang mengutamakan orang Melayu hendaklah disokong oleh Pas untuk dihapuskan.

Turut sertalah bersama DAP yang sedang berusaha menghapuskan hak istimewa orang Melayu, kedaulatan Raja-raja Melayu, kadaulatan bahasa Melayu dan kedaulatan agama Islam. Hentikanlah bersuara untuk menegakkan hukum Islam demi menjaga hati sekutu rapat - DAP.

Lagi pun jika Pas menyokong desakan Tony Pua, itu bererti Pas telah menjaga hati parti-parti sekutu dalam pakatan. Kalau pemimpin Pas berhempas pulas menghalang dan mengecam Mufti Perak, kerana cuba memandai-mandai mahu menyatukan umat Melayu, sewajarnya desakan MP Petaling Jaya Utara itu disokong dan disetujui pula adanya.

Jika itu dilakukan barulah tepat dengan kenyataan pemimpin Pas yang bersusah payah mahu menjaga hati kawan dalam pakatan, iaitu DAP dan PKR yang kini mula dikuasai oleh kaum imigran. Hati orang Melayu lain dan hati kaum bumiputera lain tidak perlu dimasukkan dalam perjuangan Pas. Semuanya usaha kerja UMNO dan pemimpin-pemimpinnya yang dianggap ‘syaitan’ oleh tok-tok guru tajaan Pas.

Lebih sempurna lagi, jika para pemimpin Pas menyeru semua ahli-ahli dan penyokongnya yang mempunyai anak sedang menuntut di ITM atau UKM, supaya keluar daripada terus menuntut di sana. Semua itu adalah usaha UMNO yang berjuang membela nasib orang Melayu di tanah tumpah darahnya sendiri. Jangan ikut dan jangan turut serta.

Jangan ada anak orang Pas yang terus menuntut di institusi yang disediakan khas oleh kerajaan ‘syaitan UMNO’, yang telah lebih lima puluh tahun memerintah negara. Hantarlah anak-anak anda semua belajar di Singapura. Lee Kuan Yew mungkin sedang menyediakan tempat untuk anak-anak Melayu Pas menuntut di institut pengajian tinggi di sana. Segala kemudahan akan terhidang di sana khas untuk anak-anak orang Melayu yang menyokong Pas.

Yang UMNO buat jangan gunakan. Ada banyak lagi kemudahan yang disediakan kerajaan BN atau Perikatan dahulu, yang bermaksud membela dan menjaga hak keistimewaan orang Melayu. Semuanya jangan gunakan dan jika telah termasuk atau terikut juga, hentikan atau berhenti sahaja dari meneruskannya.

Sesiapa yang telah tersilap kerana terpilih menjadi peneroka Felda, keluar sahaja dari mana-mana kawasan yang disediakan iyu. Semua itu adalah rancangan zalim kerana hanya orang Melayu yang dapat. Kaum lain boleh dibilang dengan jari. Sedikit sangat. Zalim.... zalim.... Tunggu bila pakatan memerintah nanti, semuanya diberikan kepada kaum Cina atau India.

Sokonglah perjuangan DAP, kerana DAP jauh lebih baik dari UMNO. Bantulah kepimpinan kaum Cina, kerana pemimpin Cina seperti Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan Karpal Singh adalah sahabat sejati sejiwa yang sanggup hidup-mati bersama Pas.

Hasil Nukilan Satu Melayu

MctHeory:
Agaknya pemimpin tertinggi Pas sokong tak? Macam mana dengan N.ajis? Pas patut Jilat Dap, Jilat jangan tak jilat!

SEJARAH SEBENAR KENAPA PAS DITENDANG DARI BN!



Ucapan ialah dari Allahyarham 'Tun Hussien Onn'

"TERLEBIH dahulu saya dengan sukacitanya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi-tingginya penghargaan kepada tuan-tuan dan puan-puan sekalian yang telah bersusah payah datang dari jauh dan dekat dan secara tergesa-gesa menghadiri perjumpaan ini. Perjumpaan ini amat penting bagi menentukan nasib orang Melayu khasnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya.

Perjumpaan kita hari ini diselubungi oleh suasana sedih dan pilu. Sedih kerana kehilangan seorang menteri yang telah banyak berjasa kepada UMNO dan negara. Kemalangan kapal terbang MAS di Tanjung Kupang, Johor yang telah mengorbankan 100 nyawa, sungguh mengejut dan mengharukan kita semua. Oleh itu sempena dengan perjumpaan kita yang bersejarah ini, marilah kita beramai-ramai mendoakan semoga Allah s.w.t mencucuri rahmatnya ke atas roh Allahyarham Dato’ Seri Ali bin Haji Ahmad serta lain-lain roh orang yang telah terkorban dalam kemalangan itu.

Sebelum saya menyebut perkara penting dalam perjumpaan ini, marilah kita menoleh sejenak ke belakang mengkaji semula dengan secara ringkas perkembangan yang telah berlaku sehinggalah keperjumpaan yang diadakan pada petang ini.

Saya tidaklah berhajat hendak menerangkan kemajuan dan kejayaan UMNO yang telah lalu atau kejayaan-kejayaan yang telah dicapai oleh Perikatan sejak ia ditubuhkan. Kesemuanya ini ada dalam pengetahuan tiap-tiap ahli UMNO. Demikianlah juga dengan hasrat dan tujuan menubuhkan Barisan Nasional yang telah menyatupadukan sehingga ke hari ini sebelas buah parti politik yang yang sebilangannya telah menentang UMNO pada masa sebelumnya.

Sesungguhnya UMNO telah membuat membuat banyak pengorbanan politik bagi memenuhi hasrat dan matlamat Barisan Nasional. Walaupun perjalanan kita masih jauh dan penuh dengan liku-liku tetapi Barisan Nasional telah dapat menumpukan sepenuh tenaga memupuk dan menyuburkan semangat kerjasama dan persefahaman dalam melaksanakan rancangan pembangunan, membawa kemakmuran dan kebahagiaan kepada rakyat berbilang kaum.

Barisan Nasional berazam akan terus dengan penuh keberanian dan dengan usaha yang lebih bersungguh-sungguh mewujud dan mengeratkan perpaduan. Dengan sokongan rakyat saya percaya Barisan Nasional akan mencapai kejayaan.

Barisan Nasional merupakan satu federasi yang longgar kerana tiap-tiap parti yang bergabung ingin mengekalkan identiti partinya masing-masing. Tetapi parti-parti komponen adalah terikat dengan semangat ingin bekerjasama, saling mengerti sesama sendiri dan yang paling penting sekali ialah mematuhi disiplin parti.

Semangat kerjasama dan persefahaman adalah penting bagi menyelesaikan masalah negara. Ia lebih berharga dengan membuktikan dalam amalan daripada semata-mata mengadakan perakuan-perakuan sahaja tetapi tidak dipraktikkan.

Inilah caranya Barisan Nasional bergerak selama ini dari semenjak ia ditubuhkan. Hasil kejayaan penubuhan Barisan Nasional telah dapat dilihat dengan nyata apabila parti ini mencapai kemenangan yang paling gemilang dalam pilihan raya tahun 1974. UMNO yang paling mempelopori gabungan ini serta memastikan ia dapat terus wujud kukuh dan teguh supaya pembangunan negara dapat diselenggarakan dengan lebih licin, sempurna dan jayanya.

Parti-parti politik yang bercorak gabungan seperti Barisan Nasional ini sudah pasti sekali-sekala menghadapi masalah. Pertentangan pendapat dan perbezaan cara mendekati dan menyelesaikan sesuatu masalah merupakan satu perkara biasa yang memang diramalkan dari mula-mula lagi.

Peristiwa perpecahan parti komponen Barisan Nasional di Sabah merupakan kejadian pertama yang telah berlaku. Walaupun perkara ini belum dapat diselesaikan dengan sepenuhnya tetapi Insya Allah penyelesaian terakhir akan dapat dibuat dengan secara beransur-ansur. Pergolakan yang sedang kita hadapi di Kelantan sekarang merupakan peristiwa kedua. Perkara ini besar, yang berkehendakkan pengkajian dan pertimbangan yang serius kerana ia melibatkan soal pokok.

Sebagaimana kita maklum, Dato’ Haji Mohamad Nasir telah dipilih menjadi Menteri Besar hasil daripada persefahaman dan semangat tolak ansur di antara Allahyarham Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Ketua Barisan Nasional di masa itu dengan pucuk pimpinan PAS yang mempunyai suara majoriti dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan. Semangat tolak ansur seperti ini patut sentiasa wujud, digalak dan dikekalkan. Ia merupakan faktor utama bagi mengekal dan menjamin perpaduan dalam Barisan Nasional.

UMNO tidak berhajat dan tidak mahu mencampuri langkah-langkah pimpinan PAS melucutkan jawatan Dato’ Haji Mohamad Nasir sebagai Menteri Besar Kelantan semata-mata kerana menghormati kehendak-kehendak pucuk pimpinan PAS mendakwa perkara itu merupakan soal rumah tangga PAS. UMNO menganggap perkara itu sebagai masalah Barisan Nasional. Langkah itu juga telah diambil oleh pucuk pimpinan dengan tidak ada sedikit pun perundingan dengan pucuk pimpinan Barisan Nasional terlebih dahulu.

UMNO tidak dapat menyokong langkah yang diambil oleh pucuk pimpinan PAS dalam sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 15 Oktober itu bukan kerana UMNO tidak dibawa berunding, tetapi kerana UMNO tidak tahu sebab atau diberitahu sebab-sebab mengapa Menteri Besar Dato’ Haji Mohamad Nasir dilucutkan daripada jawatannya. Oleh itu sikap berkecuali yang telah diambil oleh UMNO itu adalah satu tindakan yang munasabah. Tambahan pula UMNO masih lagi berharap hendak mengekalkan perpaduan dengan PAS.

Malangnya peristiwa melucutkan jawatan Menteri Besar itu dengan tidak disangka-sangka telah mencetuskan kejadian yang buruk. Peristiwa yang telah mengakibatkan kecederaan sebilangan orang yang tidak berdosa, kemusnahan harta benda dan boleh mengancam nyawa dan keselamatan rakyat telah juga mengancam keselamatan negeri Kelantan. Jika keadaan ini tidak dikawal segera ia akan melibatkan keselamatan negara seluruhnya.

Sebagai Perdana Menteri saya bertanggungjawab di atas keselamatan negara dan kebajikan rakyat, saya terpaksa mengambil langkah yang tegas. Keadaan darurat telah diisytiharkan bagi negeri Kelantan. Satu undang-undang dirangka yang meletakkan kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan. Langkah-langkah ini diambil pada masa menteri-menteri dari Parti PAS masih lagi bersama-sama kita dalam jemaah Menteri. Rang Undang-Undang ini kemudiannya telah diluluskan oleh Parlimen.

Kerajaan Darurat terpaksa ditubuhkan di Kelantan dengan tidak mengira siapakah yang menjadi parti pemerintahnya. Sama ada ia dari parti lawan ataupun parti kawan tidaklah penting kerana yang pentingnya ialah keselamatan dan kebajikan rakyat Kelantan sendiri. Saya memanglah sentiasa meletakkan kepentingan keselamatan di atas segala-galanya.

Memang benar demokrasi telah mati di Kelantan. Tetapi rakyat Kelantan telah dapat terus hidup dengan penuh keyakinan di atas keselamatan dan masa depan mereka. Demokrasi di Kelantan tetap akan dipulihkan sebaik-baik sahaja keadaan mengizinkan.

Bukti nyata kita semua telah dapat nikmati sekarang dimana pemerintahan NOC atau Mageran tahun 1969 telah dimansuhkan dan kita telah kembali kepada pemerintahan demokrasi. Tempoh dan lama masa berjalannya kerajaan darurat di Kelantan itu hanya dikehendaki sekadar yang wajib sahaja.

Lebih pendek adalah lebih baik. Kerajaan Pusat berikrar akan memulihkan kembali pemerintahan demokrasi seberapa segera yang boleh. Sebagaimana kita semua sedia maklum bahawa parti PAS yang mempunyai anggota di Dewan Undangan yang lebih ramai akan tetap memegang teraju pemerintahan negeri itu semula dan bukanlah UMNO.

Malang sekali tujuan baik Kerajaan Pusat dan rang Undang-undang yang telah mendapat persetujuan daripada Parlimen itu telah sengaja disalah faham dan disalahtafsirkan oleh pucuk pimpinan PAS. Semua wakil rakyat PAS, telah menyokong rang undang-undang penubuhan kerajaan Darurat di Kelantan itu.

Biarlah saya bersalah dalam tindakan saya mengadakan undang-undang itu. Tetapi saya tidak sanggup memikul dosa yang lebih besar dengan membiarkan berlakunya pertumpahan darah, pengorbanan nyawa, kecederaan dan kemusnahan harta benda. Sebagai Perdana Menteri saya tidak boleh memandang ringan perkara ini. Saya berkewajipan penuh melindungi nyawa rakyat.

Tindakan saya ini telah disambut baik dan disokong oleh sebahagian besar penduduk dan rakyat Kelantan sendiri. Saya tidak faham kenapa pucuk pimpinan PAS tidak mahu menyokongnya. Saya tahu tidak semua ahli PAS bersetuju dengan tindak tanduk pucuk pimpinannya. Sebenarnya UMNO juga memerlukan kerjasama PAS dan tidak sekali-kali meragukan penyertaan PAS tetapi yang kita sangsikan ialah sikap dan pendirian pucuk pimpinannya.

Perbuatan pucuk pimpinan PAS menentang arahan parti anggota Barisan Nasional sama ada di dalam atau pun diluar dewan ini dimasa akan datang. Jika semangat kerjasama dan saling mengerti ini luntur dan disiplin parti diketepikan, akibatnya Barisan Nasional akan hancur. Kita semua tahu bahawa disiplin merupakan rahsia perpaduan dan kekuatan Barisan Nasional selama ini.

Disiplin adalah paling mustahak dalam penghidupan manusia dan hendaklah diutamakan. Mengenakan disiplin di atas diri sendiri pun merupakan perkara penting, apatah lagi masyarakat atau pertubuhan seperti parti-parti politik.

Satu daripada sebab-sebab kejayaan UMNO selama selama ini ialah kerana ahli-ahlinya mematuhi disiplin parti serta menghormati dan menjunjung tinggi peraturan yang ditetapkan. Parti-parti yang ahlinya tidak patuh kepada disiplin akan membawa kehancuran kepada parti itu sendiri.

Soal mengenai siapa yang bersalah sehingga mengakibatkan tercetusnya kejadian buruk di Kelantan itu tidaklah berfaedah dibangkitkan. Tetapi perkara yang paling penting dan yang patut diutamakan ialah melindungi nyawa rakyat terlebih dahulu. Sebagai Perdana Menteri, saya mengetahui dengan sedalam-dalamnya masalah keselamatan dalam negeri. Saya mesti bertindak sewajarnya mengikut keadaan.

Saya telah pun menerangkan bahawa saya tidak menyebelahi mana-mana pihak yang terlibat dalam peristiwa Kelantan itu. Saya jalankan segala tindakan yang perlu bagi mengawal dan mententeramkan keadaan di atas sifat saya sebagai Perdana Menteri.

Yang bertanggungjawab di atas kepentingan, keselamatan dan kebajikan rakyat, bukan sahaja di Kelantan bahkan di seluruh tanah air kita. Inilah amanah yang telah bertanggungjawab oleh rakyat kepada saya. Saya tidak faham mengapa pucuk pimpinan PAS tidak tidak memahami hakikat ini. Soal keselamatan adalah satu perkara yang tidak boleh dijadikan tawar menawar.

Di bawah kuasa-kuasa darurat, Pengarah Kerajaan negeri Kelantan adalah bertanggungjawab kepada saya sebagai Perdana Menteri. Saya pula bertanggungjawab kepada Jamaah Menteri di mana menteri-menteri dari PAS menganggotainya.

Saya akan memberi penjelasan kepada Jemaah Menteri dimana menteri-menteri dari PAS menganggotainya. Saya akan memberi penjelasan kepada Jemaah Menteri dari masa ke semasa mengenai perkembangan dan kemajuan di negeri Kelantan masa itu menteri-menteri dari PAS boleh membangkitkan sebarang kemusykilan mengenainya. Sebaliknya mereka telah mengambil tindakan meletakkan jawatan beramai-ramai dari menyertai kerajaan.

Dalam masa kita sedang mencari-cari jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi mengatasi keadaan buruk yang tercetus di Kelantan itu, tiba-tiba pucuk pimpinan PAS menimbulkan lagi berbagai masalah lain dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada beberapa orang Menteri Besar yang terdiri draipada ahli-ahli UMNO.

Di antara yang yang paling baru ialah di negeri Kedah. Menteri-menteri Besar boleh ditukar ganti tetapi apa yang meragukan ialah tentang sejauh mana keikhlasan pucuk pimpinan PAS melakukan perbuatan-perbuatan ini dengan tidak mahu berunding terlebih dahulu dengan kita.

Dimanakah letaknya semangat kerjasama pucuk pimpinan PAS dalam Barisan Nasional? Apakah salahnya jika perkara ini dirundingkan dengan kita terlebih dahulu? Jika kita sanggup merundingkan terlebih dahulu mengenai hal-hal negeri Kelantan dengan pucuk pimpinan PAS, mengapakah pucuk pimpinan PAS mahu membelakangkan kita mengenai hal di negeri-negeri yang lain?

Sungguh sukar sekali bagi kita hendak memahami tindak-tanduk pucuk pimpinan PAS ini. Setelah menimbulkan gejala-gejala ini, pucuk pimpinan PAS melahirkan hasrat hendak terus kekal dalam Barisan Nasional. Kita sungguh tidak faham dengan sikap dan pendirian pucuk pimpinan PAS ini.

Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah yang akan datang pada 17 Disember ini sudah pasti akan menimbulkan perbalahan yang hebat. Tidakkah pucuk pimpinan PAS sedar atas perkara ini?

Apakah tujuan pucuk pimpinan PAS membuat demikian? Bukankah ini semuanya merupakan gejala-gejala yang sengaja ditimbulkan dengan niat hendak memecah-belahkan Barisan Nasional? Di negeri Johor pula, pucuk pimpinan PAS di sana telah memberi amaran yang merupakan kata dua bahawa calon-calon PAS akan bertanding dalam semua kawasan pilihan raya menentang Barisan Nasional.

Dalam pilihan raya tahun 1974, UMNO sebenarnya menghadapi kesulitan kerana terpaksa bertolak ansur dengan memberikan beberapa kerusi baru dan kerusi-kerusi tambahan kepada PAS. UMNO terpaksa berbuat demikian semata-mata dengan tujuan hendak mewujud dan mengekalkan semangat kerjasama UMNO dengan PAS demi kepentingan dan faedah rakyat.

Pucuk pimpinan PAS telah juga memberi amaran bahawa kononnya lima buah negeri di Semenanjung Malaysia akan menerima nasib seperti di Pulau Pinang.

Agaknya mereka merujuk kepada peristiwa pilihan raya tahun 1969 dahulu jika sekiranya PAS meninggalkan atau dikeluarkan daripada Barisan Nasional. Ugutan dan ancaman seperti ini merupakan satu provokasi yang merbahaya. UMNO mempunyai maruahnya sendiri.

Kita sering kali juga mendengar desakan supaya pucuk pimpinan PAS mengkaji semula kedudukan PAS dalam Barisan Nasional, Perkara ini telah dibangkitkan dalam tiap-tiap Perhimpunan Agung PAS selama tiga tahun berturut-turut setelah PAS menyertai gabungan besar ini.

Penubuhan ranting-ranting PAS dalam kawasan-kawasan UMNO juga menimbulkan kecurigaan dan boleh membangkitkan salah faham di kalangan rakyat. Banyak lagi perbuatan dan tindakan pucuk pimpinan PAS yang meragukan.

Kita sentiasa berusaha dengan bersungguh-sungguh memelihara perpaduan Barisan Nasional. Tetapi bagaimanakah perpaduan dapat dikekalkan jika ada pihak-pihak yang tidak mahu mengikuti peraturan dan tidak mahu mematuhi keputusan yang dipersetujui oleh ramai. Perpaduan yang hanya ada pada nama sahaja tidak membawa erti apa-apa tidak berfaedah.

Walaupun Barisan Nasional terpaksa berpecah, tetapi ini tidak bererti pembangunan akan terjejas dan terhenti. Pembangunan tetap akan berjalan terus. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) mesti dijayakan dengan sepenuh-penuhnya. Inilah janji saya kepada rakyat sekalian.

Berikutan dengan berlakunya kejadian-kejadian ini, saya telah mengadakan sidang tergempar Dewan Tertinggi Barisan Nasional pada Disember 1977, Fasal 14, Perlembagaan Barisan Nasional membolehkan dengan suara majoriti memecat parti-parti ahli yang bergabung yang didapati melanggar disiplin. Tetapi Barisan Nasional sekali-kali tidak berniat hendak menggunakan Fasal tersebut bagi memecat PAS.

Barisan Nasional masih lagi, jika boleh, berkehendakkan PAS tinggal kekal dalam Barisan Nasional. Sungguhpun demikian, disiplin parti mesti dipelihara dan dipatuhi kalau kita mahu melihat Barisan Nasional hidup berpanjangan. Oleh itu satu usul yang merupakan suatu tolak ansur sebagai jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi meyelesaikan masalah ini telah dikemukakan dalam Dewan Tertinggi Barisan Nasional itu.

Tolak ansur ini merupakan usul yang berkehendakkan supaya parti-parti anggota yang ahli-ahlinya didapati menentang arahan parti whip mengenai sesuatu masalah yang dibentangkan di dalam dewan rakyat, dewan negara atau dewan negeri hendaklah mengambil tindakan disiplin terhadapnya dengan memecat mereka itu daripada parti masing-masing.

Apabila semangat kerjasama yang tulus ikhlas itu luput dan disiplin parti telah diketepikan, Barisan Nasional sudah tentu akan pecah dan musnah. Jika ini berlaku tentulah tidak berguna lagi. Eloklah kekusutan yang berlaku ini diselesaikan sekarang juga kerana jika dibiarkan berlanjutan akan merugikan parti dan rakyat.

Daripada sebelas parti anggota dalam Barisan Nasional, sembilan telah menyokong, PPP berkecuali dan PAS menentang usul itu. Keputusan suara terbanyak ini telah dimaklumkan dengan secara rasmi kepada pucuk pimpinan PAS.

Memandangkan betapa pentingnya masalah yang kita hadapi, saya telah mengadakan mesyuarat khas majlis Tertinggi UMNO malam tadi. Majlis tertinggi UMNO telah membincangkan dengan teliti segala akibatnya terutama sekali tentang sikap pucuk pimpinan PAS yang ada sekarang, yang terang-terang menggugat perpaduan Barisan Nasional khususnya dan perpaduan orang Melayu amnya. Kami berpendapat bahawa haruslah diwujudkan kesungguhan dan keikhlasan bagi memperkukuhkan Barisan Nasional.

Memandangkan kepada perbuatan, sikap dan pendirian pucuk pimpinan PAS selama ini, UMNO berpendapat kerjasama yang erat tidak mungkin dapat terus wujud di antara UMNO dengan PAS dalam Barisan Nasional.

Oleh yang demikian, bagi mengelakkan pertelingkahan ini berpanjangan, yang akhirnya akan membawa perpecahan kepada Barisan Nasional, Majlis Tertinggi UMNO telah dengan perasaan amat dukacita mengambil pendirian, jika pucuk pimpinan PAS tidak mematuhi dan mengambil tindakan sebagaimana yang dikehendaki di dalam Mesyuarat Dewan Tertingginya pada 5 Disember yang lalu, UMNO akan meminta diadakan mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional supaya dipersetujui resolusi memecat PAS daripada Barisan Nasional.

Pagi ini saya telah menyampaikan pendirian UMNO itu kepada ketua-ketua parti anggota Barisan Nasional. Ketua-ketua parti anggota Barisan Nasional dalam perjumpaannya pagi ini telah bersetuju supaya mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional diadakan pada 13 Disember yang akan datang ini.

Inilah tujuan kami mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua bahagian UMNO petang ini bagi menjelaskan pendirian yang telah diambil oleh Majlis Tertinggi UMNO itu.

UMNO sudah membuat keputusan dan menentukan pendiriannya. Keputusan dan pendirian itu adalah dibuat dengan hati yang suci, demi kepentingan Barisan Nasional dan negara. Saya yakin dengan kesucian hati kita itu, Allah akan memberkati perjuangan kita.

Saya merayu kepada semua ahli UMNO supaya bertenang dan terus menjalankan tanggungjawab kita dengan lebih berhati-hati lagi, lebih bersungguh-sungguh lagi dan lebih berdedikasi lagi. Masa hadapan Barisan Nasional penuh dengan cabaran. Kita akan menghadapinya dengan meminta petunjuk dan keredhaan Allah.

Dengan ini maka kita menyerahkan diri kita sepenuhnya kepada Allah."


FAKTA TAMBAHAN.

Izinkan saya memberi sedikit fakta tambahan.

Antara punca sebenar krisis kelantan 1977 adalah berpunca dari pihak PAS itu sendiri. Malah didalam portal PAS pusat itu sendiri menyatakan bahawa ianya bermula apabila timbulnya ketidak puasan hati PAS terhadap Menteri Besar ketika itu, Datuk Muhamed bin Nasir.

FAKTA yang tidak diceritakan oleh PAS:

1. Ada diantara pemimpin PAS Kelantan memfitnah dan menuduh Datuk Muhamed bin Nasir terlalu mengikut telunjuk UMNO-BN. Hakikatnya pd ketika itu UMNO-BN tidak pernah campur tangan dlm corak pemerintahan PAS (ketika itu). Malah, sedangkan ketika itu keputusan pemerintahan PAS Kelantan masih ditangan kuasa majoriti dewan undangan negeri.

2. Malah pada ketika itu juga terdapat usaha dalam PAS utk menjatuhkan Presiden PAS (ketika itu) Tan Sri Datuk Dr. Haji Mohd Asri bin Haji Muda. Usaha menjatuhkan Datuk Mohd Asri hanya kerana Datuk Mohd Asri adalah tokoh PAS yg bertanggungjawab membawa PAS menyertai Barisan Nasional pada tahun 1973.

3. Asas yg digunakan oleh sebahagian pemimpin PAS Kelantan (ketiak itu) utk menolak Datuk Mohd Asri dan Dato' Muhammad Nasir, hanya kerana selepas PRU 1973, PAS mempunyai kuasa majoriti dgn 22 kerusi dan UMNO hanya 13 kerusi, dan tidak memerlukan sebarang usaha bergabung antara PAS dan UMNO.

4. Dalam tempoh (1973-1978) Datuk Mohd Asri selaku Presiden PAS dan Dato' Muhammad Nasir telah dikaitkan dengan pelbagai spekulasi dan masalah khususnya melibatkan Pas di Kelantan. Hakikatnya spekulasi dan tuduhan tersebut adalah hasil putar belit fakta sebahagian pemimpin dan ahli2 PAS yg tidak berpuashati dgn perpaduan PAS-UMNO.

5. Krisis Kepimipinan PAS Kelantan 1977 dikatakan timbul hasil ketidakpuasan hati terhadap Menteri Besar, Dato'Haji Muhammad Nasir. Beliau dipecat sebagai MB Kelantan oleh Pucuk Pemimpin PAS Kelantan itu sendiri.

6. Sementara Datuk Mohd Asri mula ditendang keluar oleh Pucuk Pemimpin PAS Kelantan selepas PRU 1978, dengan desakan-desakan supaya beliau meletakkan jawatan selaku Yang Dipertua Agung PAS, desakan yang datang dari beberapa pimpinan Pas antaranya dengan Pesuruhjaya Pas Kelantan dan Ketua Dewan Ulama' Pas Pusat Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau akhirnya mengumumkan perletakan jawatan sebagi Yang Dipertua Agung PAS pada 23 Oktober 1982.

FAKTA TAMBAHAN 11.

.Krisis Kepimipinan PAS Kelantan 1977 ini yg membawa kepada undi tidak percaya kepada MB Kelantan pada 15 Oktober 1978.
Apapun Kerajaan Pusat ketika itu menghormati keputusan yg dibuat oleh PAS Kelantan, atas dasar persefahaman dan tidak masuk campur dgn alasan yg diberi oleh PAS Kelantan itu dgn mendakwa perkara itu merupakan soal rumah tangga PAS.

8. Tumbangnya Dato' Muhammad Nasir akibat perebutan kuasa dalam PAS, telah menyebabkn berlakulah rusuhan yg dimulakan oleh penyokong Nasir di Kota Bharu. Rusuhan ini telah mengakibatkan kerosakkan harta benda, mengancam nyawa dan keselamatan rakyat dan juga mengancam keselamatan negeri Kelantan.

9. Seperti yang dinyatakan oleh Tun Hussein Onn didalam ucapan beliau pada 9 Disember 1977, selaku perdana menteri ketika itu, belau harus bertanggungjawab di atas keselamatan negara dan kebajikan rakyat, yang dikhuatiri rusuhan diKelantan mungkin akan merebak ke negeri2 lain, dan mengengkang rusuhan seperti peristiwa 13mei berulang.

10. Pada November 1977,Parlimen Persekutuan meluluskan rang undang-undang darurat Kelantan yang meletakkan Kelantan ditadbir secara terus oleh Kerajaan Pusat.

11. Rang undang2 Darurat Kelantan dirangka bersama menteri2 PAS yg ketika itu masih lagi bersama-sama UMNO dalam jemaah Menteri. Dan diluluskan oleh Parlimen setelah mendapat persetujuan majoriti termasuk dr kalangan menteri PAS sendiri.

12. Setelah Kelantan dibawah Darurat. Datuk Mohd Asri menerima tekanan dari beberapa pimpinan Pas terutamanya Nik Aziz selaku Pesuruhjaya Pas Kelantan dan Ketua Dewan Ulama' Pas Pusat yg dari awal begitu lantang menetang gabungan PAS-BN.

13. Hasil dari desakan itu, Haji Hassan Adli Arshad selaku Timb. Yang DiPertua Agung PAS dijadikan kambing hitam PAS apabila beliau dipecat oleh Datuk Mohd Asri yg kononnya beliau menjadi ketua menteri2 PAS yg menyokong rang undang-undang Darurat.

14. Malah beberapa pimpinan Pas yg menentang gabungan PAS-UMNO ketika itu terutamanya Nik Aziz mula menunjukkan sikap memberontak dalam perikatan gabungan PAS-UMNO, menetang setiap arahan dan perlaksanaan kemajuan yg dilakukan BN di Kelantan.

15. Pemberontakan dalaman ini memungkin barah berlaku dalam BN, hasil ketiadaan disiplin pemimpin PAS ini, telah menyebabkan UMNO terpaksa membuka tali yg mengabungkan PAS-UMNO.

16. Rentetan dari itu juga menyebabkan Krisis dalaman PAS yang kepada perpecahan PAS pada beberapa parti serpihan seperti Berjasa dan Hamim.

17. Keluarnya PAS dari gabungan BN-UMNO, telah menyaksikan satu PRK Kelantan diadakan pada Mac 1978.

18. Pada PRK mac 1978, rakyat menjadi gempar setelah pekong yg selama ini disimpan oleh beberapa pimpinan Pas diantaranya Nik Aziz ketika itu terbongkar, apabila isu pemberian kontrak balak diberikan sewenang-wenangnya membuktikan bahawa PAS cuba menggadaikan Negeri Kelantan.

Sumber PEMUDA UMNO BHG JASIN

MctHeory:
Siapa yang salah? Siapa yang tidak setia pada komponen BN yang lain?Nampak sangat Pas memang berniat songsang dalam BN.

Selasa, 27 Julai 2010

KASI PANAS! Azmin "Kesayangan" Anwar - Zahid Md Arip



Lagi satu video yang menarik untuk ditonton. Zahid Md Arip you r da best la!! he he he. .

MctHeory:
Geli dengar hubungan Azmin dengan Anwar!

ISU PERPADUAN! BONGKAKNYA NIK AZIZ NI!


Oleh Myza Ayob

Nik Aziz dengan bongkak, takbur dan riaknya menyifatkan sesiapa sahaja yang ingin menjadi orang tengah untuk berbincang dengan UMNO sebagai ‘hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong’. Sedikitpun Nik Aziz tidak memikirkan soal perpaduan ummah ketika membuat kenyataan berkenaan usaha menyatukan UMNO dan PAS.

Nik Aziz mengungkit kisah dahulu kala di mana katanya, PAS ditendang keluar oleh UMNO kononnya kerana UMNO merasa sudah cukup kuat ketika itu.

Nampaknya, tidak cukup dengan takbur, Nik Aziz juga mengambil kesempatan memanipulasi sejarah kerana menyedari orang-orang muda hari ini ramai yang tidak tahu berkenaan hal sebenar.

Tidak logik BN dengan sengaja ‘menendang’ PAS, kerana tidak ada perkataan ‘sudah cukup kuat’ bagi mana-mana parti politik pun dalam soal meraih sokongan. Tidak mungkin BN dengan sengaja mengurangkan sokongan dengan menendang PAS keluar.

Apa yang sebenarnya belaku ialah pada tahun 1977, Dato’ Haji Mohamad Nasir telah dipilih menjadi Menteri Besar hasil daripada persefahaman dan semangat tolak ansur di antara Allahyarham Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Ketua Barisan Nasional di masa itu dengan pucuk pimpinan PAS yang mempunyai suara majoriti dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Namun, sidang DUN Kelantan kemudiannya bertindak melucutkan jawatan Dato’ Haji Mohamad Nasir tanpa memberitahu atau berunding dengan BN mengenainya.

UMNO telah mengambil sikap berkecuali dan enggan mencampuri urusan PAS Kelantan.

Malangnya peristiwa melucutkan jawatan Menteri Besar itu dengan tidak disangka-sangka telah mencetuskan kejadian yang buruk. Peristiwa yang telah mengakibatkan kecederaan sebilangan orang yang tidak berdosa, kemusnahan harta benda dan boleh mengancam nyawa dan keselamatan rakyat telah juga mengancam keselamatan negeri Kelantan.

Akhirnya perkara ini mendesak kerajaan mengisytiharkan darurat di negeri Kelantan Satu undang-undang dirangka yang meletakkan kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan. Langkah-langkah ini diambil pada masa menteri-menteri dari Parti PAS masih lagi bersama-sama UMNO dalam jemaah Menteri. Rang Undang-Undang ini kemudiannya telah diluluskan oleh Parlimen.

Dalam mencari-cari jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi mengatasi keadaan buruk yang tercetus di Kelantan itu, tiba-tiba pucuk pimpinan PAS menimbulkan lagi berbagai masalah lain dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada beberapa orang Menteri Besar yang terdiri daripada ahli-ahli UMNO.

PAS terus menerus menimbulkan masalah dengan enggan berunding malah dalam pilihanraya, PAS telah memberikan amaran yang berupa kata dua yang mereka akan bertanding dalam semua kawasan Pilihanraya menentang BN di Johor.

PAS juga mengancam dan seolah-oleh mengugut BN jika tidak mengikut kemahuan mereka maka negeri-negeri di semenanjung akan menerima nasib seperti Pulau Pinang, iaitu dengan merujuk kejadian pada tahun 1969.

Bertitik tolak dari itu, UMNO telah terpaksa mengambil langkah berpisah dari PAS bagi mengelak lebih banyak masalah. UMNO mendapati amat sukar sekali bersatu dengan pihak yang tidak pernah menghormati orang lain. PAS tidak tahu bertolak ansur dan segala keputusan kepimpinan tertinggi dipertikai, dimanipulasi atau tidak diendahkan.

Jelas bahawa sejak azali lagi, PAS sememangnya bersikap riak, tidak pandai berunding, tidak bertamadun, angkuh, bongkak, takbur serta militan. Semua sikap-sikap yang sebenarnya amat bertentangan dengan Islam.

Namun, kita percaya bukan semua pemimpin PAS bersikap begini. Zaman telah berubah dan sewajarnyalah sikap tidak bertamadun ini ditinggalkan oleh PAS.

Hari ini, rakyat melihat pertembungan antara pemimpin PAS yang bertamadun dan benar-benar menghayati ajaran Islam yang mementingkan perpaduan, dengan pemimpin PAS yang jelas bongkak lagi jahil seperti mereka yang seangkatan dengan pemikiran Nik Aziz.

Apakah pemimpin PAS yang waras akan membiarkan sahaja pihak yang takbur lagi jahil tersebut menguasai pertembungan ini? Apakah kesudahannya nasib Melayu Islam jika semua pemimpin PAS mengambil keputusan untuk terus akur kepada Nik Aziz walaupun segala sikap dan sifatnya kini sudah hampir seratus peratus bertentangan dengan Islam? Apakah tuntutan Nik Aziz lebih tinggi dari tuntutan Islam?

Jika perlu, pemimpin-pemimpin PAS yang waras, tidak harus ragu-ragu untuk meninggalkan PAS demi perpaduan ummah. Meninggalkan PAS bukan bermakna lemah atau kalah, tetapi sebenarnya ia adalah simbol kekuatan yang tinggi. Bukan senang seorang manusia membelakangkan egonya demi kebaikan, melainkan dia mempunyai iman yang benar-benar kuat.

Sumber Malaysia-Instinct

MctHeory:
Penjelasan yang amat bagus dari penulis. Bongkak betui orang tua tak sedar diri ni.

PANAS! GERAKAN BAWAH TANAH UNTUK TUMBANGKAN KERAJAAN SELANGOR!

Lokasi di Persimpangan AU2 berhadapan pangsapuri Sri Keramat


Cerita ni Mc ambil dari Blog rakan blogger Pisau.Net,

Kecoh apabila ada beberapa kain rentang protes terhadap kegagalan kerajaan selangor menunaikan janji untuk memberikan air percuma untuk setiap isi rumah yang muncul di beberapa pangsapuri sekitar Hulu Kelang Gombak. Di sini terdapat beberapa gambar tentang kemunculan kain rentang ini yang disedari penduduk pada pagi Jumaat



Isu kecoh diperkatakan apabila Kerajaan Selangor yang dengan bangga menyatakan dasar kerajaan berkebajikan dan merakyatkan ekonomi telah memberi air percuma buat semua warga Selangor. Malangnya dasar yang diperkenalkan adalah berdasarkan pembacaan meter, jadi pangsapuri dan flat yang menggunakan meter pukal tidak mendapat manafaat ini.

Bertambah kesal lagi adalah apabila majoriti penduduk pangsapuri ini adalah mereka yang berpendapatan rendah. Maka golongan yang paling memerlukan subsidi air adalah golongan yang telah di anaiya kerana tidak mendapat hak yang telah dijanjikan. Ini bertambah buruk apabila kerajaan Selangor menaikkan sewa PPR (Projek Perumahan Rakyat) yang mana kebanyakan warga selangor berpendapatan rendah tinggal sebanya 100%, bayangkan 100% kenaikan.

Sudahlah air tak dapat, sewa kena naik 100%.



Namun terdapat beberapa kisah yang menarik di sebalik kain rentang ini dan pisau.net menguji minda pembaca cuba berfikir sejenak. Kain rentang ini yang dinaikkan dengan pantas di beberapa lokasi stratergik dalam masa satu malam dibuat seolah-olah ianya adalah kerja UMNO atau Penduduk tempatan yang marah. Boleh jadi begitu tapi cuba renungkan ini...


Berdasarkan gambar-gambar kain rentang ini kita dapati.

1. Ianya hanya menyerang dasar Kerajaan Selangor

2. Langsung tidak menyentuh PKR mahupun Anwar Ibrahim

3. Hanya meluahkan ketidak puas hati terhadap kerajaan selangor

4. Semuanya di dalam kawasan DUN Hulu Kelang dan Parlimen Gombak.


Kalaulah ini kerja budak UMNO, percayalah pasti Anwar Ibrahim tidak terlepas. Tapi nampak macam pihak yang menggantungkan kain rentang ini hanya hendak menghentam secara halus Tan Sri Khalid Ibrahim.

Apatah lagi apabila tak sampai 2 minggu sebelum kain rentang ini naik Azmin Ali, selaku Ahli Parlimen gombak dan ketua PKR di Gombak dan yang mana Hulu Kelang merupakan kubu kuat beliau ada menyatakan perkara ini dalam ucapan DUN

1. Kerajaan Negeri telah memulakan langkah yang lebih proaktif dengan mengeluarkan kupon untuk mendapatkan air percuma bagi penduduk-penduduk rumah pangsa kos rendah. Saya berharap program ini akan meliputi semua rumah pangsa dalam Negeri Selangor tanpa perlu menunggu pilot project.
2. Dalam sesi yang lepas, Dewan telahpun meluluskan perbekalan tambahan untuk tujuan yang sama berjumlah RM 69 juta dengan harapan masalah air ini boleh diselesaikan sebelum bulan September 2010. Namun, hari ini Dewan pohon lagi peruntukan tambahan bagi meneruskan program untuk kesejahteraan rakyat Negeri Selangor.
Perbahasan Dewan Undangan Negeri Selangor 12 Julai 2010 YB AZMIN ALI

Apatah lagi dalam Ucapan yang sama Tan Sri Khalid teruk dihentam atas kepimpinan beliau di Selangor seperti dalam laporan ini nak baca Klik Sini

Macam ni la

Kalau budak UMNO buat mesti Anwar Ibrahim dan PKR teruk kena. Tapi ni macam takut je kain rentang tu.

Kita Semua tahu Hulu kelang tu kawasan siapa.

Hujung tahun ni ada Pemilihan PKR.

Bak Kata Nabil - LU PIKIR LA SENDIRI

P/s: Mc pun ada mendedahkan 'Penderitaan Rakyat Selangor yang kena tipu' nak baca klik sini

MctHeory:
Takkan nak tuduh UMNO kot? Jaga-jaga Khalid, nanti kena jolok!

PANAS! BUKTI LIM GUAN ENG BERBOHONG! HAPRAK PUNYA ORANG! SEBARKAN!


Guan Eng di majlis Perasmian Keretapi Bukit Bendera.

Tanda namanya tertera dibelakang kerusi.



Video dan gambar diatas membuktikan Lim Guan Eng yang menjadi kebanggaan Khawarij PAS sudah berjaya mencapai makam tertinggi sebagai seorang khalifah sosialis. Justeru tidak menghairankan Nik Aziz wali selipar khawarij PAS amat amat sayang dan kasih kepada manusia berlidah biawak ini.

Ini baru satu bukti pembohongan Guan Eng kepada rakyat yang dibuat secara terang terangan,banyak lagi pembohongan dan penipuan yang belum didedahkan.


KATA NAK SAMAN! SAMAN LA SAMAN!


Sumber PISAU.NET

MctHeory:
Sendiri lidah biawak! Lagi nak kata orang biawak! Nama kat kerusi tue jelas sekali nama Guan Eng. Haprak punya Orang!

TERGOLEK! ANUAR SHAARI DIUGUT BUNUH OLEH PEGUAM P. BALA?



1. Saya merujuk kepada laporan polis yang telah dibuat oleh Datuk Nallakarupan pada 24 Julai 2010 di Balai Polis Brickfields berhubung ugutan peguam Manjeet Singh Dhillon "yang mahu memotong kepala saya dan berjalan di jalan raya". Laporan polis tersebut telah mendapat liputan media cetak dan elektronik di dalam negara.
2. Semua rakyat Malaysia dijamin hak mereka dalam perlembagaan termasuklah dalam hal kebebasan bersuara. Namun semua rakyat Malaysia juga tertakluk kepada undang-undang negara termasuklah Ketua Pembangkang dan pengamal undang-undang yang saya pasti lebih tahu kesan dari perbuatan dan percakapan mereka.

3. Saya menegaskan bahawa tidak gentar samasekali dengan ugutan tersebut dan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk menangani isu ugutan ini. Ini kerana saya berkeyakinan penuh terhadap sistem keselamatan dan keadilan negara memberi keadilan kepada rakyatnya.

4. Perlu saya tegaskan di sini bahawa saya bertanggungjawab penuh dengan kenyataan yang telah saya buat meminta Manjeet, Amarjit dan Americk Singh membuat penjelasan tentang hubungan mereka dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Saya akan tetap kekal berada di dalam negara dan tidak akan lari ke luar negara atau berlindung di mana-mana kedutaan asing walaupun telah mendapat ugutan bunuh dari Manjeet Singh Dhillon.

5. Saya juga amat hairan dengan sikap Manjeet yang beria-ia tidak mahu dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar. Apakah ini kerana beliau takut dengan pendedahan ini, masyarakat Malaysia akan dapat melihat kaitan Datuk Seri Anwar dengan Raja Petra Kamarudin dan P. Balasubramaniam. Jika ini dapat dikaitkan, maka akan terbongkarlah siapa penaja sebenar Raja Petra dan Balasubramaniam di luar negara.

6. Namun saya kira penafian Manjeet ini sudah terlambat. Ini kerana rakyat Malaysia sudah matang menilai serta boleh melihat kaitan di antara Datuk Seri Anwar serta PKR dengan Raja Petra dan Balasubramaniam dalam misi mereka memburuk-burukkan imej Malaysia dari luar negara.

7. Episod ugut ini juga mendedahkan 'Harapan Baru Buat Malaysia' anjuran Datuk Seri Anwar iaitu politik ugut dan saman serta politik bermuka-muka. Ini kerana disebalik kempen beliau untuk kebebasan bersuara, beliau menggunakan cara yang amat tidak beretika untuk menutup mulut mereka yang membicarakan segala kepincangannya.

8. Ingin saya tegaskan sekali lagi, saya tidak gentar dengan ugutan ini dan akan terus bersuara untuk kepentingan agama, bangsa dan tanahair.

Sekian, Terima Kasih.

ANUAR SHAARI

Untuk Sebaran Segera! - GaramManis

MctHeory:
Samseng telur busuk sudah datang! Piiee mampus la korang! Samseng kencing manis, main ugut suruh tutup mulut!

Kempen LIKE!!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Popular Posts

Arkib Blog

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review