Rabu, 21 Disember 2011

TERPANAS!! JUTAWAN PAS MAKAN RIBA DAN KEDEKUT!!



Hari tu Mc janji nak dedahkan mengenai seorang Jutawan Pas lebai haji kedekut. Kalau melihat pada rumahnya, keretanya dan cara pemakaiannya. Kita mesti fikir, dia ni tentunya seorang ahli perniagaan yang berjaya.

Ya lahh.. siapa yang tak kagum melihat rumahnya yang tersergam indah tu. Tapi apa perniagaan yang dibuat oleh Lebai Pas haji kedekut ni?

Mc di maklumkan oleh orang kampung, si lebai Pas ni seorang pemimjam wang tanpa lesen. Bahasa senangnya ialah 'CETI'.


Dia ni banyak duit, orang kampung yang susah, datang nak pinjam duit. Dia bagi pinjam, tapi dengan mengenakan riba, faedah (bunga) yang tinggi. Kadang-kadang sampai tergadai tanah orang kampung dek dengan penangan lebai Pas haji kedekut ni.

Sudah la orang kampung susah. Patutnya yang kaya menolong yang susah. Bukannya di jerat lagi yang susah sampai tergadai tanahnya.

Maknanya, lebai Pas ni hidup dengan memakan hasil riba. Meluaskan sumber kekayaannya dengan menjahanamkan orang kampung.

Apakah ini cara hidup Islam?

Lebai Pas ni pengikut tegar Pas di kawasan Kubang Rotan. Alaa.. kawasan YB Nasir, wakil rakyat yang anti mesra rakyat.

Sudahla hidupnya dengan hasil 'jerat' orang kampung.

Andai kata ada bantuan kerajaan untuk rakyat termiskin, si Lebai Pas ni laa yang pulun pi ambik dulu.

Contohnya macam bantuan banjir besar yang lepas. Rumah si lebai ni di kawasan tinggi, air tak naik pun. Tapi disebabkan kebulur bantuan banjir, si Lebai ni pindah juga ke dewan penempatan mangsa banjir. Sebab apa?  sebab si Lebai Pas ni nak angkut bantuan banjir yang di agihkan. Lepas tu, dapat duit bantuan pun dia sapu juga.

Punya la buruk perangai orang Pas ni..

Lagi satu, duit RM500 'Bantuan Rakyat 1 Malaysia' si Lebai Pas ni puluh juga dok isi borang minta. Sampai bertengkaq dengan pegawai kerajaan.

Rumah besar macam istana, duit berjuta, tapi ada hari nak minta duit bantuan RM500 tu. Mana nak dapat, bila orang taknak terima. Mula la si Lebai Pas ni merapu lana, kerajaan zalim la, kejam la, seksa rakyat la. Sedangkan dia dok 'jerat' orang kampung dia tu, nak panggi apa, Amal ibadat?

Ohh.. lupa pulak Mc, si Lebai Pas ni.. namanya Haji Yaakub.. dia nih memang tegar Pas habis la. Mau potong tangan keluar darah hijau ni..

Tapi itulah kan.. kata Pas ni mengamal cara hidup Islam. Dengan apa yang Mc cerita kat atas tu, rasanya.. jadi orang Pas ni.. makin baik ka, atau makin buruk?

Macam mana nak terapkan Islam.. Islam Pas ni Islam pembohong, Islam topeng semata, sebab tu tak sampai kejiwa. Kalau sampai kejiwa, si Haji Yaakub tu takkan pernaya orang kampung.

Sanggup dia melihat saudara seIslamnya merempat kesusahan, dari hasil yang dia buat.. Islamkah tu?

Cuba la fikir..

McTheory:
buruk benor la.. perangai orang Pas wehh..

4 ulasan:

Awanama berkata...

sian kat mamat umgok ni meratap nasib tak dapat projet setelah kroni menyebah bumi nasib lah kamu umgok ibarat punguk rindu kan bulan lah kamu sebab selepas ini pas masih lagi mememrintah kedah hai nasib nasib kulup umgok ni

Awanama berkata...

duit...perempuan..

lebai dgn janggut pun boleh tertanggal.... bro....

kalau nak tau ini lah lebai jadi2an..

Awanama berkata...

hahahaha.....ajaran ostad pas....kalau takde modal, mesti kena hina atau maki hamun org....mesti kena salahkan org lain....salah sendiri, buat2 bodoh aje.....sian lg aku kat mamat totok pas ni....aahhh, lupa pulak mamat totok dah ada tiket ke syoorga.....main bontot pun halal ye tak...hahahaaha

Awanama berkata...

asal haji kedekut tu dari mahasiswa universiti mana?