Khamis, 5 Januari 2012

EKSKLUSIF!! Temubual Bersama Waris Tanah Wakaf Madrasah Salihiah!!




UNTUK MAKLUMAN, TANAH TAPAK MADRASAH SALIHIAH, DIWAKAFKAN OLEH KETURUNAN HAJI SAADI berasal dari YAMAN, ANAKNYA HAJI JAAFAR (1830-1910) pernah MENJADI MUFTI KEPADA SULTAN KEDAH. NAMA SALIHIAH Diambil sempena nama salah seorang anak Haji Jaafar. Nama anak HAJI Jaafar yang seorang lagi SOFIAH telah diabadikan pada TAMAN SOFIAH JALAN KUALA KEDAH.

Anak LELAKI kepada Haji Jaafar iaitu Haji Mohd Saad hasil perkahwinan Haji Jaafar dengan Siti HAWA pula pernah menjadi Guru Agama di Istana Sultan Kedah dan sehinga kini waris berkenaan sudah masuk ke generasi ke 8, dan mereka semuanya sepakat untuk berjihad pertahankan tanah wakaf khas ini.

Syed Razak Syed Zain dan Dato Lat Shariman adalah atara waris dari susur galur keturunan Saadi ini menerusi jurai perkahwinan. Setelah dibelek buku salasilah keluarga Saadi, Mahfuz Omar tak dak pun dalam senarai.. Si Mahfuz ni anak Mamak Penang kot mai mana pun taktau, dari Madras atau Kerala kot.

 Jadikan sejarah sebagai panduan, bukan nafsu sebagai ikutan.

Salasilah Generasi Pewaris Al Saadi Pewakaf Tanah dan Madrasah Salihiah, dan dari sinilah bermulanya Institusi Mufti Sultan Kedah yang diurus tadbir oleh Jaafar Al Saadi (1830-1910).


McTheory:
Pas dah lemas dah..

6 ulasan:

Pakteh berkata...

terbaik bro....

Tanpa Nama berkata...

cantek! yang ni pun PAS nak rompak? tolong saman PAS dan mahfuz dalam mahkamah, boleh jadi the next cerita sensasi, pastu demo besaran yang kedua untuk tahun 2012!

ajaklah sekali ambiga tu, tengok dia tolong perjuangkan bos korang (PAS & MAHFUZ) ni ke tak... korang suka sangat dengan pemimpin yang berideologi songsang tu kan... inilah timenyer dia membuktikan bahawa dia pun sokong perjuangan korang merampas hak orang!

Tanpa Nama berkata...

Ha...ni la yg aku dok tanya...pasal sms tu...baru ngam...hahaha...

Tanpa Nama berkata...

Mufti kedah dah jawab..lu lg mau memekak ka..tara paham? Tara ngaji?

Tanpa Nama berkata...

woi 139 kalau hang dok ikut puak bodoh ni nanti tanah kubur tok nenek hang pun depa bina tok kong,kalau nak ikut hukum istibdal pun buat la surau lebih baih diatas tapak yang sama..mufti...mufti.. awat la jadi lagu tu.

Tanpa Nama berkata...

Depa anggap harta bapak depa kot.Mahfuz tak pa la pendidikan rendah tapi MB Kedah awat jadi bodoh dok ikut Mahfuz.