Ahad, 5 April 2015

Aplikasi MeterOn Aduan Cegah Salahlaku Pemandu Teksi #Spad


Kini penguna mudah untuk mengesan pemandu teksi yang tidak bertanggung jawab dengan mengunakan aplikasi baru telefon mudah alih MeterOn yang telah dilancarkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) khas untuk menangkap dan mendakwa pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab.

Aplikasi ini akan membuat (aduan) menjadi lebih mudah bagi penumpang untuk membuat aduan kepada SPAD berbanding dengan kaedah tradisional, perlu memfailkan aduan secara bertulis atau menghubungi talian yang disediakan.

Mengikut kata-kata Pengurus Besar SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad, applikasi itu sudah diuji oleh pegawai-pegawainya.

"Aplikasi ini direka untuk kemudahan penumpang. Setelah anda memasukkan teksi dan melancarkan permohonan itu, rakaman keseluruhan perjalanan termasuk berapa banyak anda membayar tambang, sejauh mana anda telah pergi dan apa masa anda menaiki dan turun teksi, akan direkodkan.

"Sekiranya penumpang membuat keputusan untuk memfailkan aduan terhadap pemandu teksi, maka rakaman di app boleh menghubungi SPAD secara auto."

Che Hasni berkata lagi, ia akan menjadi lebih mudah untuk membuktikan sesuatu kesalahan yang telah dilakukan (oleh pemandu teksi). Semua butiran (bukti) yang diperlukan oleh suruhanjaya untuk menjalankan siasatan terhadap seseorang pemandu teksi yang telah diadukan oleh penumpang.

"Pengadu tidak perlu hadir di hadapan SPAD ataupun di mahkamah dan ini akan mendorong orang ramai untuk melaporkan kes pemandu teksi yang melanggar peraturan," kata Che Hasni lagi ketika ditemubual.

Mengikut kajian yang dilakukan oleh SPAD, kebanyakkan pengadu tidak mahu hadir ke mahkamah, atas sebab itu mereka enggan melaporkan sesuatu kesalahan pemandu teksi ataupun mereka gagal hadir sebagai saksi, menyebabkan SPAD gagal untuk mendakwa pemandu teksi terbabit.

Orang ramai dinasihatkan untuk mengambil gambar nombor pendaftaran dan no pemandu teksi terbabit apabila mereka masuk ke teksi sebagai jaminan dan mudah untuk membuat aduan.



Aplikasi ini juga boleh 'download' di LINK dibawah ini.  



Cara pendaftaran dan pengunaan aplikasi berikut boleh dirujuk dan mengikut arahan yang diberikan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini cara BeeEnd nak curi duit rakyat lagi ka?

Tanpa Nama berkata...

komen bodoh 1:48....