Rabu, 31 Oktober 2012

PANASS OII!! Kisah Menarik Di Sebalik Kejadian Lembu 'Ghaib' Projek Pas Kedah!! #TukarKedah


 Ahh.. lembu, moohhhhh.. Pas itu lembu, lembu itu Pas. Kenapa Mc kata macam tu? Pagi tadi Mc ada keluarkan cerita dan sedikit berita dari Bernama. Ia menceritakan mengenai projek Lembu 'ghaib' Pas Kedah yang kontroversi dan ia dipertikaikan di parlimen. Nak baca entri pagi tadi, boleh klik SINI.

Bagi rakyat Kedah yang tahu menahu mengenai projek lembu 'ghaib' Pas Kedah ni. Mc nak buka la story sikit.

Cerita dia macam ni, kononnya idea bijak ni datang dari 'orang tu' individu yang Mc ceritakan semalam. Tangan halus yang mempengaruhi setiap gerak geri MB Kedah.

Perancangan puak Pas ni, kononya, nak ambil lembu dari Australia dan membekalkan ke Indonesia, kiranya projek ni dibawah NGO bekas Presiden Indonesia yang lepas, Gus Dur. NGO tu pula nama Nadhatul Ulamak.

Masa tu, Pas Kedah punya bising, pukul canang, serupa projek ni projek mega yang hebat dari Pas Kedah. Tapi akhirnya apa pun tak jadi! Kenapa ya? Apakah ada penyelewengan sebelum ia bermula?

Ishh.. tapi pelik la kan, takkan orang indon tak pandai nak beli lembu sendiri? Nak kena orang Kedah juga pi beli? pelik-pelik, tapi ia benar, itu yang berlaku. Semua ini berlaku pada tahun 2010.

Pada MB Kedah, idea membekal lembu Australia ke Indonesia ni kira hebat habis la. Mc taktau apa analisis yang puak ni pakai dan bagaimana pula kiraan depa.

Kira banyak kali jugalah puak Pas Kedah dihantar berombongan ke Australia dan ke Indonesia, konon pi buat kerja, tapi apa yang Mc nampak, ianya lebih kepada pi bercuti! Rombongan Pas Kedah melibatkan Setpol MB, Che Had dan berapa individu yang takdak kena mengena pi.

Akhirnya, apa pun tak jadi, MOU ke mana, projek kemana, yang Mc tau semua tu mengabihkan duit rakyat Kedah, sebab dok bawa rombongan puak Pas ni pi ke sana-sini. Kos untuk projek lembu 'ghaib' yang tak jadi tu saja, menelan belanja sebanyak RM1 juta!!

RM1 juta bagi kerajaan negeri Kedah yang kecil ni, memang banyak la cek oii.. boleh buat perumahan PPRT satu kampung kot.

Projek tak jalan, tapi duit RM1 juta dah keluar, agaknyalah, kemana duit tu pergi?

Sapa lagi nak jawab ni? MB? Setpol? Blogger Zul Ya yang bengap? Atau Pencacai Lembu Pas Kedah? he he..

P/s: Banyak betui persoalan yang Pas Kedah tak jawab..

McTheory:
Puak Pas ni ada teloq ka nak jawab? kah kah kah..

2 ulasan:

Awanama berkata...

isk! awat tgk skali pndang,muka jijan mcm lembu?

Umno Babi berkata...

Umngok makan duit Lembu NFC, ok saja pun, takkan Pas cubit sikit tak bole? bodo la Umngok ni