Selasa, 16 April 2013

HOT INFO! #IsuAirSgor Khalid Gagap 'DiSepak' Oleh Rakyatnya Sendiri!



Nampaknya masalah air di Selangor tidak berkesudahan, terbaru 10,000 penduduk pangsapuri Sri Penara di Parlimen Bandar Tun Razak, parlimen dibawah jagaan Menteri Besar Selangor sendiri mengalami gangguan air hampir seminggu yang lalu.

Gangguan air tersebut disebabkan punca bekalan air tidak cukup untuk dibekalkan akibat kesan paip pecah di Batu Caves. Sudah la penduduk di pangsapuri tersebut mengalami gangguan air, nasib mereka langsung tidak dipedulikan oleh Khalid sendiri sebagai ahli parlimen dikawasan tersebut.

Selama mereka ditimpa musibah dengan gangguan bekalan air, tidak pernah wakil parti Kerajaan Negeri atau wakil Menteri Besar datang menjenguk bertanyakan khabar tentang nasib mereka.

Bagi mereka kejadian seperti ini merupakan kali kedua ianya berlaku. Disebabkan itu, mereka berasa sangat marah kepada Kerajaan Negeri Selangor dan juga Khalid Gagap kerana tidak berjaya untuk selesaikan masalah air.

Bagi mereka apa yang mereka nampak, Kerajaan Negeri Selangor tidak serius untuk selesaikan masalah air. Kerajaan Negeri Selangor lebih banyak berpolitik dari berusaha untuk selesaikan masalah.

Patutla baru-baru ini PKR telah 'tendang' Khalid untuk dicalonkan dikawasan lain, kerana Khalid sudah dibenci oleh rakyatnya di Parlimen Bandar Tun Razak. Sekiranya, jika Khalid bertanding lagi di Parlimen Bandar Tun Razak, kemungkinan untuk Khalid kalah amatlah besar.

Dari kalah yang memalukan, baik PKR hantar Khalid kekawasan lain.

Permainan politik air ini tidak terhenti disini, malah kenyataan dari Bendahari Agung PKR, William Leong, yang menghentam Syabas kononnya semua punca air berlaku disebab kecuaian Syabas amatlah menyedihkan.

Apakah William tidak tahu menahu mengenai sabotaj Kerajaan Negeri Selangor terhadap Syabas? Tentang sekatan capex Syabas yang sepatutnya diberikan untuk Syabas beroperasi dengan lebih baik telah lama disekat.

Malah Kerajaan Negeri Selangor juga tidak membayar hutangnya terhadap Syabas yang terkumpul lebih RM 2billion ringgit. Sudah la tidak memberikan pinjaman Capex terhadap Syabas, hutang pun taknak bayar. Apakah ini tidak ada unsur sabotaj terhadap Syabas?

Disebabkan kejadian tersebut, pelbagai masalah telah berlaku. Pam untuk rumah tangki dan paip-paip yang dah uzur dan hampir rosak tidak dapat digantikan. Masalah NRW yang disebabkan kebocoran air juga gagal Syabas selesaikan disebabkan Kerajaan Negeri Selangor tidak membantu dari segi kewangan walaupun sudah banyak kali Syabas cuma memohonnya.

Jadi pada siapa yang perlu kita salahkan? Pada Syabas yang disabotaj oleh Kerajaan Negeri Selangor? Atau Kerajaan Negeri Selangor yang menganggap masalah air ini sebagai isu politik?

Jikalau William kata isu air ini tidak wujud dan hanya permainan politik BN, Mc minta William tolong jelaskan perkara ini kepada rakyat yang sedang menderita mengangkut air di Pangsapuri tu. Apakah mereka dapat menerima alasan tersebut?

Wiliiam perlu sedar siapa yang memerintah Selangor sekarang ni? BN atau PR? Kalau Syabas bermasalah Kerajaan Negeri Selangor patut membantu, bukan menekan Syabas dengan isu yang mengarut seperti Penstrukturan air.

Apa yang Mc nampak sekarang ni, Kerajaan Negeri Selangor hanya bercakap untuk selesaikan itu, untuk selesaikan ini. Akhirnya mereka hanya bercakap saja untuk selesaikan. Bercakap untuk selesaikan, tidak akan selesaikan masalah!

Bila jadi masalah, mulalah Kerajaan Negeri Selangor mencari kesalahan orang lain untuk dijadikan kambing hitam. Sudah tentu Syabas mangsanya. Sedangkan pada hakikatnya, kuasa ditangan mereka. Mereka penentu segala di Selangor. Kalau isu air pun mereka tak dapat selesaikan, apakah Kerajaan sebegini harus dikekalkan lagi?

Mc harap rakyat Selangor boleh berfikir dengan bijak, sama ada layak atau tidak Khalid Gagap dan Kerajaannya memerintah Selangor, atau simpan mereka ini dalam lipatan sejarah saja.

McTheory:
Masa untuk berubah, pilih Kerajaan yang dahulukan rakyat!

Tiada ulasan: