Jumaat, 7 Jun 2013

PANASS!! Gambar dan Cerita Jambatan Kedua Pulau Pinang Runtuh!!


Rakyat Malaysia tergempar dengan cerita Jambatan Kedua Pulau Pinang runtuh. Malah ia melibatkan korban nyawa.

Pasukan mencari dan menyelamat memotong keluli dan rangka konkrit yang besar untuk sampai ke kawasan di mana sebuah kereta tertimbus selepas penyambung jambatan kedua Pulau Pinang di Batu Maung yang masih dalam pembinaan runtuh pada pukul 7 malam Khamis.

Polis berkata, pasukan penyelamat mencuba untuk lebih dekat dengan kereta itu tetapi ia dihalang oleh runtuhan rangka konkrit.

Lalu lintas di kawasan itu pada pagi Jumaat sesak apabila orang ramai menuju ke tempat kerja di kilang-kilang di kawasan perindustrian.

Kerja-kerja pembinaan dihentikan untuk memudahkan penyiasatan dan laluan masuk dan keluar laluan ke kawasan itu terus ditutup kepada semua kenderaan.

Tiga orang cedera akibat penyambung konkrit dan keluli di persimpangan bertingkat di Jambatan Kedua Pulau Pinang runtuh.

Dua daripada mangsa adalah pekerja pembinaan Slamat, 36, dari Indonesia dan Tin Maung Iwin, 39, dari Myanmar.

Kedua-dua mereka dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang dan dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Timbalan Ketua Pulau Pinang, Polis Datuk Abdul Rahim Jaafar pada malam Khamis berkata bahawa pekerja asing sedang bekerja di tapak projek ketika kejadian berlaku.

Seorang lagi yang cedera ialah Thilasheni Rajendran, 24, yang telah terkena serpihan runtuhan.

Thilasheni, yang ketika itu sedang memandu, berjaya menghentikan keretanya kira-kira dua meter dari tempat kejadian.

Rakannya, Gajashaantini Gajanujan, 24, yang turut berada di dalam kereta tidak cedera.

Abdul Rahim berkata, lebih 300 anggota bomba dan polis berusaha mencari mangsa di dalam kereta yang tertimbus dalam runtuhan.

Abdul Rahim berkata, pasukan penyelamat terpaksa menggunakan kren besar apabila kren yang dibekalkan oleh syarikat pembinaan gagal untuk mengangkat konkrit.

Jurucakap Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) berkata, runtuhan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu berhampiran Batu Maung sedang disiasat.

Jalan susur projek jambatan itu dilaksanakan oleh Cergas Murni Sdn Bhd.

JKSB berkata, ia akan mengeluarkan kenyataan rasmi pada Jumaat.

Cergas Murni Sdn Bhd adalah sebuah syarikat tempatan di Pulau Pinang, yang dilantik oleh Kerajaan Negeri. Jadi ianya takdak kena mengena dengan Kerajaan Pusat. Soo.. jangan pula ada yang tuduh, ini salah Pusat sebab kontraktornya negeri ok.

McTheory:
Kita tengok apa Guan Eng nak SPIN pasal ni pulak..

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Percayalah....esok atau lusa adalah pemimpin
Pe ar yang akan ini semua salah Umno...teruma sekali dapig.

Tanpa Nama berkata...

Percayalah....esok atau lusa adalah pemimpin2 pe ar yang akan kata ini semua salah .Umno......terutama sekali pemimpin Dapig.

Tanpa Nama berkata...

its always human error .....even the TITANIC build toughest condition whatever .....impossible to sink yet it sank ! u know why it sank ....so there is lessons to learned.From the time of prophet Adam as.till the end of time Allah most knowing,Allah most Watching,Allah most Hearing.

Tanpa Nama berkata...

Bila nak bertaubat? Klu semua MP PR menang dgn menipu, bgimana dgn elaun yg dimakan oleh anak isteri? Halalkah itu? Ulama PAS eloklah nasihatkan semua MP PR yg menang dulu dgn fitnah dan tipu supaya toksah angkat sumpah dan ambil elaun wakil rakyat kerana soh2 telah haram hukumnya.X de blackout kata ada blackout, x de bangla kata ada bangla, x de hilang dakwat kata hilang dakwat dan mcm2 lagi...Aduhai konpius betul dgn puak2 PR.Mcm mane nak percaya klu jadi kerajaan.Patutlah Allah kalahkan kamu supaya banyak2 muasabah diri. Allah pun x suka PR!

Tanpa Nama berkata...

Peracah sokongan untuk tampung beban acuan itu dikatakan punca runtuh. Binaan ini merantasi jalan ke Batu Maung, so untuk beri laluan jugak pada trafik mereka 'gagah' bina tanpa tutup jalan, iktibar di masa depan.. SAFETY 1ST wpun renyah dan susah..

Semua ini dikira takdir Allah SWT,

TAKZIAH dan AL-FATIHAH buat mangsa yang baru dikeluarkan hari ini.

Wallahualam