Isnin, 9 Jun 2014

HOT!! Ustaz Kazim Sanggah Fatwa 'Babi Halal Di Makan' Apabila Sudah Di Proses!!


Fatwa yang dikeluarkan oleh ulama terkenal dunia, Dr Yusuf Al-Qaradawi yang mengatakan gelatin haiwan termasuk babi adalah halal untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia ditransformasikan menjadi bahan yang lain mendapat sanggahan daripada pendakwah terkenal, Mohd Kazim Elias.

Mohd Kazim berkata, hukum melibatkan makanan haram dan halal merupakan isu yang besar dan tidak patut diperkecilkan oleh mana-mana pihak.

"Ni yang terbaru dia kata DNA babi halal dimakan, sebab dah diproses menjadi lain, dah pening kepala dah, dah keluar dah Facebook dah keluar dalam tulisan dia dah," katanya.

Menurutnya lagi, umat Islam harus berpegang teguh kepada ketetapan Islam yang digariskan oleh mazhab yang selama ini menjadi ikutan kepada Muslim di negara ini.

"Keempat-empat mazhab Islam berpegang teguh bahawa apa sahaja yang berkaitan dengan babi tidak boleh dimakan, setiap benda makanan haram yang masuk dalam badan akan jadi daging.

"Kalau makanan itu makanan haram, nerakalah tempatnya bagi kita, kalau makanan itu halal maka syurgalah tempatnya untuk kita," tambahnya.

Beliau dalam pada itu turut menjelaskan bahawa DNA yang terdapat dalam vaksin yang digunakan terhadap jemaah haji ialah DNA lembu, bukan DNA babi seperti yang didakwa sesetengah pihak.

"Kalau Majlis Fatwa Perak dapat tahu vaksin DNA babi disuntik ke dalam badan jemaah haji, sudah lama Majlis Fatwa Perak keluarkan hukum haram ke atas jemaah haji yang mahu ke Makkah," tegasnya.

Video penjelasan dari Ustaz Kazim boleh tengok dibawah,



McTheory:
Setuju dengan hujah dan pendapat Ustaz Kazim.

11 ulasan:

Awanama berkata...

SYUKUR ALHAMDULILLAH kita ada seorg. tokoh agama TULEN dan BERANI mcm. YB Ustaz Kazim!

Makcik Sambal Belacan.

Zamhari berkata...

Nabi Solallahu Alaihi Wasallam dah beritahu pada kita.. akan muncul satu zaman hukum Islam akan diungkai stau persatu.. ni jelas terang hukum khat'ei HARAM tp mula diinjak2 jd HALAL.. mula2 mcm ni lah.. lama2 daging babi seketul tu pn depa akan kata halal..

pakat2 nk suaikan hukum Allah dgn nafsu kafir!

Mohon lindungan Allah dr fitnah akhir zaman ini.

Dari Abi Amamah al-Bahili Rodhiyallahu ‘anhu meriawayatkan, Rasulullah Sallahu ‘Alaihiwasallam bersabda : “Tali yang disimpul untuk mengikat ajaran Islam dirungkai satu persatu. Maka setiap kali dirungkai, orang ramai berpegang dengan simpulan yang masih ada. Yang pertama dirungkai ialah Hukum-hakam, dan yang paling akhir ialah Solat "

עֲלֵיכֶם שָׁלוֹם berkata...

ni le bila xde kemuafakatan dlm mbuat kputusan ssama ulama, lebih2 dlm hal halal haram.

lebih baik aku ikut cara aku sendiri.

kalau was2 xpyah la beli, btol x?

lg 1 yg aku pelik apasal kompeni lain yg juga pembuat coklat xde pulak dna babi dlm produk diorang? apasal diorang bole kluarkan coklat tanpa dna babi? apasal cadbury xbole?

ulama yg kluarkan fatwa halal haram ni x terpikir ke apa yg aku pikirkan ni?

Awanama berkata...

Melayu Islam yg nak sokong kafir teruskan lah beli cokolat Cadbury..dan lain barang2 yg dibuat oleh kafir terutama Cina Laknat yg semata2 nak kait untung tanpa kira halal dan haram..mereka juga kita jadikan kaya raya !! Sepatutnya kita beli barangan orang Islam dan Melayu Islam saja dgn memberi sokongan terhadap sesama Islam dan boleh kayakan orang Melayu !!

SahamAkhirat berkata...

boleh mati ke tk makan Cadbury pada ketika tak darurat nyawa ini?
Kenapa umat Islam tak boleh buat coklat sendiri? susah sgt ke? perlu modal berbillion ke?

Kenapa bab menfatwa hukum berat mengapa tidak ada Ijmak Ulama' membahas seluruhnya bukan hanya pd seorang semata (Yusof Al-Qardhawi)?

Apakah tidka fikir dgn fatwa begini akan menambahkan lagi kecelaruan dan salah faham Islam..akhirnya babi mula di ijtihad sebagai halal.. Allahu Akbar.. menakutkan zaman ini.. ditakuti bala Allah turun dgn permainan2 hukum begini.. NAUZUBILLAH!!

lbh baik lah ambik jalan selamat. tinggalkan yg Syubhah.. yg jelas ada babi tu jelas HARAM..usah cari pasal lah.. beribu2 jenis lagi makanan yg Allah sediakan HALAL utk kita..

Wallahualam

Awanama berkata...

Aku ambik ustz kazim dan dt harusani. Yusuf qardawi selalu bertukar fatwa. So kena B Careful

Awanama berkata...

Salam semua.. Saya ade baca psal pendapat yusuf qardawi dalam whatsaap group sekolah saya... Mereka semua aliran agama dan yg sedihnye ade bebrapa sokong pendapat yusuf qardawi. Bgaimana pula bgi mereka yg tidak berpendidikan agama.. klu lah tiada pendakwah mcm Ym ustaz kazim...habislh umat islam... So izinkan saya forward ye.

Awanama berkata...

Kes Sheikh Yusof Qrdhawi ni sama le mcm Pok Nik kt Malaysia.. kalau Pok Nik kata babi halal pun nanti macai PAS akan angguk2 kata betul.."jgn sanggah..dia ularmak..siapa kita nak lawan.." wahhh inilah lesen besar puak2 perosak Islam..

kita Allah beri akal.. bersandarkan ilmu yang betul mana yg baik dn buruk kita boleh bezakan.. byk berdoa mintak Allah tunjuk jalan jauh dr penipu2 Agama.

Jika sudah jelas babi itu haram mutlak kecuali dharurat.. itu pun sekdar makan untk menyambung hidup (survived)bkn utk kenyang.. diharuskan.. harus.. bukn wajib..

ini pula unsur babi yg jelas dimasukkan ke dalam makanan diubah adun dengan sengaja.. sifat haram nya tak berubah.. siapa yg menghalalkan benda yg haram ertinya ia mencabar hukum Allah. ia boleh jatuh murtad.. (nauzubillah).

Jauhilah dr terikut2 dengan org2 yg sesat. Allah tidak lihat jubah serban.. Yusof Qardhawi dia tinggal di Doha-negara kaya.. bukan merempat miskin atau susah.. kita tidka tahu apa amalan harian dan hidupnya sbb kita jauh drnya.. lebih baik kita berkecuali dr mengambil pendapatnya..

Walllahualam.

Awanama berkata...

Apa yg Ustaz Kazim ulaskan umum sebenarnya. Yg senang difaham oleh semua umat Islam. So kesimpulannya, babi tu kot mana pusing pun haram dan kita kat malaysia ni x darurat pun smpai nak mkn babi ke or dna babi sekalipun

Awanama berkata...

Alhamdullillah. Terima kasih ustaz Kazim. Orang yang sokong babi ni halal adalah geng yang dari dulu dok sibuk nak perjuangkan isu anjing dan babi... Kita faham setakat mana boleh pegang, setakat mana tak boleh... Sekarang dah boleh makan kononnya DNA bukan babi sebab dah tranformasi.... mudahnya ulama moden..... tak takut Tuhan langsung hanya pakai otak saja... Mujur air zamzam tu satu mujizat nabi... kalau tak dah pasti mudahnya depa haramkan sebab mungkin dah tercemar kerana pembangunan.... Kita TAKUT halal Jakim bukan sebab ada atau tidak bahan tu.. tetapi memang DNA babi dihalalkan walaupuun ada. Sama macam alkhohol walau pun ada tapi bergantung pada peratus yang rendah ianya dikira halal. Alkhohol tak apalah sebab bahan kimia tetapi awas kena bezakan sebab masukkan alkhol atau melalui proses semulajadi... Ini pun boleh ditipu.. Kita masukkan bahan yang nombor kimianya ada unsur alkhol sebagai cover di masa sama dimasukkan alkhohol.. pasti Jakim tak boleh kesan.. Berbalik isu babi, Dr Asri ni memang sangat suka isu anjing babi ni...Memang orang wahabi dari dulu suka isu ni... Saya ingat anak murid darjah 1 bela anjing kat rumah macam kucing....( d Langkawi hampir 13 tahun lepas) agak-agak boleh elakkah tak basah? Budak darjah satu yang tak tahu apa-apa? Bab najis sendiri pun tak lepas inikan pula najis berat. Bukankah asal hukum haram ianya tetap haram. Asri kata asal makanan halal asalkan tiada bukti haram.. betullah tuuu.. Tapi kita kata coklat tu ada DNA babi jadi confirm haramlah... Bab sebelum tu memanglah halal semua orang mazhab pun tahu.. macam orang tak tahu...Jadi akan datang jangan anggap orang yang ikut mazhab tu.. tak faham agama. Ajar orang kerna Allah bukan kerana nak tunjuk ilmu. Kalau tidak anda akan termasuk golongan yang imam Ghazali kata.. Ok sekali lagi saya sokong ustaz kazim walaupun belum lagi dengar komen dia sebab saya yakin dengan dia..

Awanama berkata...

Maaf lupa satu perkara. Yusuf Qardawi dulu pernah fatwa ( Kalau tak silap ) pengebom berani mati tu dibolehkan.... Kemudian dia ubah tak boleh pula.... ( kalau salah sila betulkan )Lepas tu Syiah tersilap lagi. Kini bab DNA babi pula... Emmm Kalau bab bunuh diri pun boleh bagi fatwa salah... inikan pula bab makanan yang agak kompleks kononnya.. Bab makan ni kalau ikut ulama muktabar mudah jeee... walau pun hidup zaman moden ni... Patutlah Nabi Isa datang nanti bunuh semua babi.... Ingat tak lagi kes Jemaah haji Malaysia dihalalkan guna suntikan atau ubat haram kerana darurat? ( sila betulkan jika salah )Mudahnya Jakim..... Sekarang isu tu.. dah selesaikah? Dah buat stok halal untuk 30 000 Jemaah setiap tahun?