Rabu, 13 Ogos 2014

Hot!! Apa yang Menarik Dalam Sidang Dun Kedah? #KedahSerataRata #SidangDunKedah


Sidang Dun Kedah berakhir hari ini. Dibawah merupakan point penting yang patut rakyat Kedah tahu

ADUN Bakar Bata Dato Paduka Ahmad Bashah membangkitkan soalan mengenai pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim serta mengenai bantahan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang..

ADUN Ayer Hitam Dato Seri Mukhriz Mahathir menjawab..Kerajaan Negeri Kedah memang berhasrat serius untuk membina LTA Kulim..

Mengenai bantahan Kerajaan Negeri Pulau Pinang pula..

ADUN Ayer Hitam menjawab bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang TIADA ASAS untuk membantah..malah cadangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yg mencadangkan agar Kerajaan Persekutuan memperbesarkan LTA Bayan Lepas ataupun membina Lapangan Terbang Antarabangsa Kedua Pulau Pinang adalah cadangan yg tidak munasabah kerana ianya tidak praktikal serta memakan kos yg lebih besar dan juga memakan masa.

Pulau Pinang tidak mempunyai tanah yg sesuai utk dijadikan LTA kerana tanah di Pulau Pinang juga sesak..malah LTA Bayan Lepas juga dikelilingi dgn kilang2 besar dan sederhana..manakala di sebelah barat daya LTA Bayan Lepas pula dikelilingi kawasan berbukit yg sudah pasti tdk sesuai dan memerlukan kos yg sgt besar utk tujuan pembesaran LTA Bayan Lepas..

Menurut ADUN Ayer Hitam lagi..pembinaan LTA Kulim ini akan memberi banyak manfaat utk pembangunan negeri serta pelaburan asing..ketika ini kargo2 daripada industri di Perlis, Kedah, Utara Perak dan Selatan Thai menggunakan LTA Bayan Lepas..malangnya LTA Bayan Lepas hanya mempunyai satu landasan saja di mana pesawat penumpang dan pesawat kargo berkongsi landasan..sudah pasti pesawat penumpang diberi keutamaan utk berlepas dan setiap tahun bilangan penumpang meningkat secara tinggi..terdapat laporan yg mengatakan bhw ada syarikat di kawasan Zon Perdagangan Bebas FTZ Pulau Pinang terpaksa menghantar kargo mereka di KLIA kerana LTA Bayan Lepas sesak..

ADUN Pengkalan Kundur bangun tanya soalan tambahan mengenai adakah Kerajaan Persekutuan sudah meluluskan rancangan utk membina LTA Kulim ini kerana projek LTA Kulim ini merupakan projek mega yg menelan kos yg tinggi..ADUN Ayer Hitam jawap..ya kerajaan negeri sudah pun memaklumkan kepada kerajaan persekutuan..dan mendapat respon yg baik.

Menteri dari Jabatan Perdana Menteri dlm kunjungan lawatan ke Kedah pun sudah dimaklumkan secara terperinci..malah kerajaan persekutuan akan melawat tapak LTA Kulim yg dicadangkan.

UPDATE seterusnya selepas ini..

#MMFC #SidangDunKedah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah doakan semoga projek LTAK ini menjadi kenyataan. Insya Allah