Ahad, 24 Mei 2015

#MCA Dalami ILMU Politik, Pentadbiran dan Ekonomi dengan Kerajaan China


Atas memenuhi jemputan Parti Kerajaan China, Presiden MCA Datuk Seri Liao Tiong Lai, mengetuai Jawatankuasa Pusat MCA Menteri dan menteri, dalam rangka lawatan rasmi 5 hari ke China dari 7 Mei hingga 12 Mei.

Slogan yang digunakan ialah, "pertukaran mesra dan kerjasama pragmatik" termasuk dalam bidang pelancongan. Matlamat utama adalah untuk pertukaran mesra antara kedua-belah pihak untuk mengukuhkan lagi hubungan kerjasama antara satu sama lain, meningkatkan pertukaran ekonomi dan perdagangan dua hala, meneroka peluang-peluang perniagaan yang sedia ada. Malah mengkaji lagi beberapa peluang yang berpotensi dan kerjasama pragmatik dalam pelbagai bidang.

Seramai 38 orang, ahli jawatankuasa pusat, bersedia sepenuhnya untuk perjumpaan kali ini, jadual yang  sangat ketat, kerana mereka menghabiskan sepenuhnya dengan melawat dan belajar lebih lanjut mengenai kerajaan China dalam pembaharuan politik, ekonomi, kebudayaan dan sosial, dan  turut belajar daripada pengalaman mereka.

Selain melawat Parti Komunis China dan unit-unit pentadbiran kerajaan. MCA juga ingin memahami misi dan pengalaman dalam bidang perbandaran luar bandar contoh sebenar, Panggezhuang, Daxing Daerah PEAR bawah bandar dan kampung, pengalaman dalam Kerajaan Pusat, kerajaan tempatan dan penduduk kampung di kawasan luar bandar di bawah usaha bersama, bagaimana untuk meletakkan belakang pembinaan desa baru dan pembangunan luar bandar untuk menjadi pencapaian terbesar di negara ini dalam mempromosikan eko-pelancongan.

Misi ke China tercapai antaranya,

Pertama, parti

Kedua-dua pihak bersetuju untuk mengukuhkan persefahaman diantara kedua belah pihak, untuk bersama-sama menggalakkan pembangunan kerjasama dalam pelbagai bidang;

MCA secara rasmi menjemput pemimpin parti Komunis China menghadiri majlis perasmian sesi ke-62 Kongres Tengah pada 11 Oktober;

Kedua, Latihan ekskutif

MCA mendalami kerjasama antara China Pudong kader College, termasuk,

Menghantar pegawai untuk menghadiri kursus-kursus latihan;

Mengundang  pakar-pakar untuk diadakan kuliah mengenai isu-isu politik, ekonomi dan sosial;

Ketiga, pendidikan

Pendidikan tinggi

Melalui penyelarasan ketua institusi pengajian tinggi, MCA akan bekerjasama dengan institusi pengajian tinggi China.

Empat, ekonomi

Sokongan MCA, akan menggalakkan konsep "kejiranan" kerjasama ekonomi, termasuk yang berikut:

Kerjasama, Malaysia-China mempromosi perdagangan luar negera dan kerjasama ekonomi untuk memudahkan pelaksanaan "di sepanjang jalan" konsep kerjasama ekonomi.

MCA akan memberi tumpuan ekonomi dibeberapa tempat yang akan diadakan di China, dalam masa terdekat, anjuran bersama di Beijing, dialog perniagaan. Pelbagai pihak akan menghantar wakil delegasi untuk sertai.

Kelima, kemanusiaan

Dua hala pertukaran kemanusiaan dan lawatan;

Budaya dan kolej seni China biasiswa dan latihan intensif pendek.

Keenam pertukaran antara institusi pengajian

Pu Kolej dan Universiti Tunku Abdul Rahman menandatangani memorandum persefahaman mengenai kerjasama, meningkatkan pertukaran akademik, meningkatkan khidmat nasihat pakar, serta mendalami pertukaran hasil penyelidikan;

Tujuh, wanita

Susun delegasi MCA Wanita untuk melawat China;

Susunan "wanita dan khidmat masyarakat" latihan;

Kelapan, penerbangan dan pelabuhan

Dengan beberapa syarikat penerbangan China (Air China, China Eastern Airlines, syarikat penerbangan juneyao) konsensus, akan secara aktif mempromosikan Kuala Lumpur-Beijing, Kuala Lumpur, Shanghai, China dan tempat-tempat pelancongan seperti Langkawi, Sabah bagi membuka laluan penerbangan terus, untuk menggalakkan pelancongan dua hala dan mengukuhkan pembangunan ekonomi antara kedua-dua negara.

Juga dalam bidang ekonomi, memahami operasi pelabuhan Shanghai, untuk meningkatkan operasi pelabuhan di China.

Kesimpulannya, delegasi lawatan 38 AJK MCA ke China ini mencapai matlamat mendalami semua bidang, malah ianya menguat memudahkan pertukaran dua hala, pertukaran ekonomi dan perdagangan, supaya pada tahun 2017, jumlah dagangan Malaysia boleh mencecah ke AS $160 billion, dan MCA juga akan secara aktif menggalakkan pelaksanaan awal visa dalam Kabinet.

Tiada ulasan: