Isnin, 19 Oktober 2015

GrabCar&Uber Tetap Salah Jika Tidak Mempunyai Lesen Perkhimatan! - SPAD



Malaysia dibawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) sudah menetapkan bahawa teksi untuk membawa penumpang (orang awam) perlu mendapatkan lesen terlebih dahulu. Jika gagal berbuat demikian, bermakna mereka sudah menyalahi undang-undang.

Sebelum ini pun Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid pernah mengatakan bahawa perkhidmatan UBER dibenarkan beroperasi. Dibenarkan, namun ianya bersyarat, syaratnya perlulah mempunyai lesen untuk mengangkut penumpang.

Ini kerana, SPAD mahu kesemua pengangkutan awam, mempunyai rekod dan boleh dikawal oleh mereka. Hal ini juga sangat berkait rapat dengan soal keselamatan penumpang.

 Jika SPAD membiarkan, UBER dan Grabcar terus menguasai jalan-jalanraya. Takut-takut, ianya turut menyebabkan pemandu teksi yang mempunyai lesen sah terjejas sumber pencarian mereka.

Hal ini dinyatakan sendiri oleh Ketua Pengarah Eksekutif SPAD,

Ketua Pengarah Eksekutif SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah

Beliau berkata "badan berkuasa itu melipatgandakan usaha membanteras kenderaan sedemikian yang menawarkan khidmat pemandu persendirian menerusi telefon pintar kerana ia perkhidmatan teksi haram".

Biarpun mereka (grabcar&uber) ini diiktiraf di banyak negara di dunia, namun tindakan UBER dan GrabCar yang menyalahi undang-undang tetap tidak terkecuali dari dikenakan tindakan dibawah Akta Pengangkutan Awan Darat (APAD).

"Usaha ini juga selaras dengan komitmen kami untuk meningkatkan taraf perkhidmatan teksi di negara ini" katanya lagi.

Untuk rujukan, sejak Oktober 2014, SPAD telah menyita lebih 100 kenderaan persendirian yang beroperasi sebagai teksi haram di bawah nama UBER dan GrabCar.

Kesalahan ini disabit di bawah Seksyen 16 Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) yang mana jika disabit kesalahan boleh didenda RM 10,000 atau penjara 1 tahun atau kedua-duanya sekali, manakala syarikat yang melakukan kesalahan ini boleh didenda sehingga RM 100,000.

Tiada ulasan: