Khamis, 24 Disember 2015

DAP Cemburu Melihat Hubungan UMNO dan PAS


Apabila DAP melihat UMNO dan PAS semakin rapat, mereka mulalah merekacipta cerita kononnya UMNO dan PAS akan bergabung. Mungkin tindakan tersebut mahu mengelirukan ahli-ahli yang membantah kerjasama diantara dua parti melayu tersebut.

Tindakan DAP itu ditegur oleh Timbalan Presiden MCA, DS Dr Wee Ka Siong,

Dr Wee juga menyarankan agar DAP menghentikan mereka-reka cerita mengenai kerjasama UMNO-PAS. Beliau berkata kerjasama di antara UMNO dan PAS adalah mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan ajaran Islam. Menurut Dr Wee, ini adalah satu perbincangan antara mereka sendiri dan tidak ada keperluan untuk UMNO melaporkan semua aktiviti-aktiviti mereka kepada Barisan Nasional.

Tidak salah apabila dua parti melayu tersebut bekerjasama untuk kepentingan agama dan bangsa yang mereka wakilli. Jadi DAP tak perlu risau kerana setiap tindakan UMNO perlu dipersetujui oleh rakan komponen BN terlebih dahulu.

Dr Wee berkata demikian ketika menjawab dakwaan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Dr Wee sebaliknya menyindir DAP dengan berkata, adakah DAP tidak sedar bahawa PAS mempunyai agenda hudud sedangkan DAP dan PAS mempunyai hubungan dan matlamat yang dikongsi bersama seperti adik-beradik sejak pilihan raya umum lepas.


Apakah jika dua orang tokoh politik kelihatan mesra bersama didalam satu majlis boleh dikategorikan sebagai mahu bersatu.

Apakah DAP terlupa? Dr Wee juga telah membandingan ketika Menteri Kebudayaan dan Pelancongan, DS Nazri Aziz datang memberikan kerjasama untuk mempromosikan pelancongan di Pulau Pinang. Mereka berdua juga kelihatan mesra.

Malah, umum juga mengetahui bahawa terdapat gambar-gambar kedua-dua Nazri Aziz dan Guan Eng kelihatan berpelukan mesra ketika majlis berkenaan.

Adakah gambar itu bermakna DAP dan Umno juga sedang berusaha untuk bersama-sama?

Umno dan PAS dilihat lebih rapat apabila terjadinya Tragedi banjir besar di Kelantan. Masing-masing bekerjasama tanpa memilih kepartian untuk membantu mangsa banjir. Jadi adalah tidak pelik jika dua parti melayu ini kelihatan lebih rapat dan bekerjasama.

MCA tidak ada masalah dengan perkembangan ini, kerana umum tahu, DAP cuba untuk memecah-belahkan hubungan diantara kompenen BN dengan isu sebegini.

Tiada ulasan: