Isnin, 27 September 2010

LAGI CERITA MENARIK MENGENAI NURUL IZZAH!!


Oleh Satu Hala

Ketika Satu Hala membuka salah satu laman web kegemaran Satu Hala, mybloghub.my, ternampak satu link ke blog bertajuk Melayu Baru....ingatkan apa pasal dia cerita mengenai Nurul Izzah....

Terkejut jugak bila baca kisahnya...walaupun ia agak simple, tetapi ia membuka persoalan......Nurrul Izzah dan jadi macam bapak dia ke....pelobi makan komisyen.

Ia berkaitan dengan tindakan Nurul Izzah yang nyata sekali boleh menimbulkan keraguan yang amat munasabah di jiwa sesiapa sahaja.

Baru ini, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu yang juga anak kepada peliwat terkenal negara, Anwar Ibrahim telah mengeluarkan kenyataan dalam sebuah portal berita (Free Malaysia Today) mempersoalkan pemberian kontrak untuk satu sistem mengurangkan kesalahan jalan raya dan kemalangan yang dikenali sebagai Automated Enforcement System (AES).

Sistem ini antaranya melibatkan pemasangan kamera pengesan kelajuan dan kesalahan seperti tidak mematuhi lampu isyarat yang sudah digunakan di banyak negara dan terbukti berkesan mengurangkan kadar kemalangan serta mengurangkan kematian.

Rasanya dari segi keperluan untuk negara memiliki sistem yang terbukti mengurangkang kadar kemalangan di seluruh dunia adalah sesuatu yang tidak perlu dipersoalkan.

Melihat kepada kadar kemalangan di negara ini yakni 18 kematian untuk setiap 100,000 kenderaan (yang tertinggi di dunia), apa sahaja teknologi yang boleh membantu mengurangkan kadar itu perlulah diberikan perhatian yang sewajarnya.

Dalam ini, rasanya Kementerian Pengangkutan sudah melakukan yang terbaik.....

Satu Hala yang kurang berpuas hati dengan sikap Nurul dalam kenyataannya kepada portal itu turut telah melakukan penyelidikan sendiri....

Kalau tak silap, kementerian menerima 7 permohonan untuk menyediakan AES di negara ini.

Akhirnya dua syarikat yang memiliki latar belakang, pengalaman dan nama yang disegani dalam pengendalian AES di seluruh dunia terpilih.

Normallah bila ada yang menang sesuatu kontrak...maka akan ada juga yang kalah.....rasanya itu adat dalam semua pertandingan....ada kalah ada menang.

Dan secara rasional....bila sudah kalah tu...buatlah cara kalah....janganlah kecoh sangat beb.

Namun, syarikat yang kalah, Tess Capital Sdn Bhd tidak dapat menerima hakikat ia gagal dalam usaha merebut kontrak tersebut.....

Dan inilah satu sikap yang sangat menyakitkan hati dan perlu dibanteras dalam negara ini sekarang.....hampir nak menjadi satu trend....bila kalah dalam pembidaan....terus pergi jumpa Ahli Parlimen pembangkang dan kata berlaku rasuah dan sebagainya....tanpa ada bukti tetapi lebih kepada rasa geram dan ingin balas dendam sahaja selalunya.

Dalam kes ini, Tess Capital telah pergi bertemu Nurul Izzah.....dan membuat pelbagai macam tuduhan.

Lepas itu buat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).....meminta suruhanjaya itu menyiasat (dengar kata Tess Capital memang takda bukti melainkan aduan berdasarkan persepsinya sendiri).

Tess Capital punya alasan...ia syarikat tempatan maka ia harus diberikan keutamaan.....fuck u la broooo....

Ini macam kalu...kerajaan kena umumkan satu dasar baru...orang luar jangan datang Malaysia...kita mahu barangan tempatan sahaja....FDI dan pemindahan teknologi tidak diperlukan, walaupun syarikat tempatan tidak berkemampuan, kita tetap mahukan yang tempatan sahaja..................................(dua syarikat yang menang tender itu katanya bersetuju melakukan pemindahan teknologi ke negara ini).

Dan yang menjadi persoalan...entah berapa banyak Tess Capital janji nak bagi komisyen agaknya...Nurul Izzah terus melompat menyokong syarikat berkenaan tanpa menyedari (atau buat-buat tak sedar) hakikat sebenar melibatkan syarikat itu.

Sebenarnya Tess Capital bukanlah syarikat tempatan mana pun sangat.

Memang ia didaftar dan dimiliki rakyat Malaysia, tetapi teknologi yang dimilikinya adalah melalui sebuah syarikat yang gagal teruk dari Australia yang dinamakan Poltech.

Tess Capital ambil alih syarikat berkenaan...kemudian melalak kata ia syarikat tempatan yang harus diberikan keutamaan........ayoyo deyyyy!

Poltech untuk pengetahuan semua...gagal dengan begitu teruk sekali di Australia dan menyebabkan kerajaan negeri Victoria membayar RM26 juta dollar Australia dalam bentuk pampasan dan denda yang terpaksa diabaikan.

Poltech adalah sebuah syarikat yang sakit laaaaaa Nurul Izzah oiiiii.....lebih kurang sama sakit macam kepala kau yang dengar cerita baru-baru ini mengajak Tun Mahathir berdebat......bodoh ke apa perempuan ni?

Dan yang paling Satu Hala tak faham ialah cara Nurul Izzah bercakap dalam hal ini....dia mempersoalkan mengapa Tess Capital tak dapat kontrak itu....dia sebut nama syarikat itu berulang-ulang bila mempertahankannya.....

Perlukah dia sebut nama syarikat itu? Kenapa tidak dia mempersoalkan bagi pihak syarikat-syarikat lain yang turut gagal....dengar kata 7 syarikat membida kontrak tersebut yang mengambil masa 5 tahun bagi melalui proses penilaian sebelum diputuskan.....(5 tahun beb...bukan 5 hari).

Bila Nurul Izzah mempertahankan sebuah syarikat secara terbuka.....nampak sangat dia melobi bagi pihak syarikat itu....iyelah, nak bertanding Naib Presiden PKR mungkin banyak pakai duit kot.....inilah cara nak himpun modal sendiri.

Jadi, takkan dia tolong Tess Capital free aje kan....hmmmmm....fikirkanlah lojiknya.

Kalau Tess Capital buat aduan pada SPRM untuk menyiasat cara pengendalian kontrak itu....rasanya syarikat-syarikat lain pun perlu buat aduan agar menyisat Nurul Izzah...sama ada dia menerima habuan atau komisyen bagi pihak Tess Capital.....ieylah kerana dia mempertahankan Tess Capital secara terbuka.....

Hanya kerana dia muda dan bertudung....jangan ingat dia naif ke apa....jangan lupa....ini anak perempuan Anwar Ibrahim.....orang kata anak ular jangan dibela sebab inilah....bila besar dia akan tetap mematuk bisanya....

Bapak borek anak rintik.....Anwar dulu pun kaki komisyen...sekarang anak dia pun buat benda yang sama.....begitu nyata sekali.

Sumber Malaysia Instinct

MctHeory:
Nak buat macam mana dah DNA pun sama! he he he..

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keritikan ini sangat bernas dan bersih. Budak pompuan ni bukan budak baik. kalau sekarang jadi macam tu, tunggu sepuluh tahun lagi, bila dia makin matang. Dia akan jadi mak bapak dia.

semangat98 berkata...

YB Nurul Izzah menipu! Ini blog dari saya Otai PKR Lembah Pantai.

Pemilihan MATC Cabang Lembah Pantai semalam amat bangsat dan memualkan

Tanpa Nama berkata...

alahai..kesiannya..muka je bersih..hati siapa je la yang tahu...

BLOG-BLOG SMKS7 berkata...

Nasihat saya tulisan yang begini seharusnya dihapuskan sahaja . Lebih baik kita buat sesuatu yang boleh membangnkan umat islam. Banyak tulis yang bukan-bukan menampakkan kita bukan orang islam yang bijak tapi dah tak ade kerja......