Sabtu, 31 Ogos 2013

PANASS!! Pas Kedah Sokong Syiah, Tapi Nafi Sebab Takut Rakyat Sedar! #KedahAmanMakmur



Kecoh bila Pas Kedah tidak menyokong Rang Undang-Undang (RUU) baru yang boleh membendung syiah. Sebenarnya, RUU tu untuk menghindari sebarang ajaran sesat di Kedah, sebab itu ianya dipersetujui dan dikuatkuasakan.

Selain dari 4 mazhab utama dunia, Syafie, Maliki, Hambali dan Hanafi, rakyat Kedah yang beragama Islam tidak dibenarkan mengamal sebarang ajaran Islam lain yang bertentangan dengan 4 mazhab utama ni, untuk pengetahuan pembaca, syiah bukan mazhab dan bukan juga agama lain. Cuma kita menganggap ia satu ajaran Islam yang telah songsang!

Jika Kerajaan negeri memandang syiah sebagai satu agama lain, maka ia sudah terkeluar dari Islam dan kebal pada RUU yang baru tu. Sebab Kerajaan negeri tidak menghalang sebarang ajaran agama lain untuk dianuti, selagi ia tidak menganggu rakyat Kedah yang beragama Islam.

Maknanya, RUU tu memang bagus untuk mencegah umat Islam dari terkena ajaran sesat. Kalau ada pun kita boleh tangkap, jadi kenapa 9 orang Adun Pas tu tidak menyokong?

Adun Pas tidak menyokong RUU baru tu disebabkan mereka takut pengamal ajaran syiah di Kedah akan dikenakan undang-undang syariah baru tu. Pas memang jaga 'syiah' sebab puak ni yang memberi undi kepada Pas.

Ana beri undi pada ente, ente jaga ana punya punggun la!


Sebab tu, Adun Pas terpaksa menolak RUU baru yang boleh mencegah syiah, tapi untuk menafikan mereka menolak RUU baru tu dan kaburkan rakyat Kedah kononnya mereka menyokong syiah, mereka sengaja berdolak dalih kononnya hudud lebih penting dari RUU baru tu, sebab tu mereka menolak RUU baru tu, kononnya tak mesra hudud!

Baca bawah ni Mc bagi contoh,

Cerita dia macam ni, kita bercakap tentang hal nak tangkap pengedar dadah, sebab dadah tu bahaya, lepas tu Kerajaan negeri buat RUU baru untuk tangkap pengedar dengan lebih berkesan. Sudah tentu, RUU baru tu takkan disokong oleh penagih dadah! Betul? Maka penagih pun buat bantahan, atas alasan, belacan lebih busuk dari dadah! Sedangkan belacan tu halal dan boleh dimakan!

Macam tu lah yang terjadi sekarang ni. Pas cuba spin akan kebenaran..dengan membuat alasan yang bukan-bukan.

Apa kaitan RUU cegah syiah dengan hukum hudud? Kalau benar Pas nak hudud, 5 tahun memerintah Kedah, kenapa tak bentangkan RUU baru yang 'mesra hudud' di Kedah? Sidang DUN pertama Kerajaan BN Kedah, terus bentangkan RUU baru, kenapa Pas tak pernah buat?

Malah RUU baru tu, dipersetujui oleh Datuk Mufti Kedah sendiri.. apa Pas dah tak percaya akan Datuk Mufti dalam hal ni?

Pas bab sokong syiah, Datuk Mufti pun depa tolak tepi!

McTheory:
Apa pulak Amirudin nak spin lepas ni?

7 ulasan:

Awanama berkata...

bodo punya orang....
lu tulislah RUU kat sini baru nampak apa dia RUU
lu tau ka...
tak ada satu perkataan syiah pun tertulis ...
apa punya bodo lu orang...
lu tulis la .... haram syiah .. haram nasinalis... haram sekular ...
baru nampak mau sokong la...

Awanama berkata...

satu lagi...
RUU menampakkan kebodohan adun UMNo...
tak tau islam tu apa ......
hukum islam tu apa..

apa ka ada lu sokong minum arak denda dengan duit
zina hukum dengan duit ...
ini macam... islam umno ka?
itu pun adun umno sokong
bodo punya orang
kalau tak cakap orang nampak cerdik...
dengan jubah ....
isteri pun tarak tutup ..
suruh isteri pakai jubah lagi betol la.....
bila ada cakap....
sah... bODO

Awanama berkata...

kita pun skong dato mufti
lawan itu syiah kasi mampus itu Abdullah hassan dan kuncu dia....
tapi.. wahbi...sifathul barri... pun kena kasi potong
jangan kasi dia mai kedah...
jangan bagi dia dalam exco pemuda..
apa umno mau itu wahbika
mufti pun kasi potong ...

Awanama berkata...

Putar belit lagi... Oi stakat dgr org cite psal islam dah igt ko tu hebat islam. Hudud pun x paham tp buat2 paham... Cara lu tulis pon wa tau lu akal mmg pendek psal islam. Udah2 la tu

Awanama berkata...

bodo sapa yg komen kat atas ni, RUU baru tu nak cegah syiah dan ajaran sesat. Wahabi pun sesat, nampaknya ia termasuk sekali. bangang betui!

Denda minum arak dengan duit tu, termasuk dalam takzir, apa undang2 takzir tu bukan islam ka?

Awanama berkata...

HUKUMAN SEBAT BAGI PEMINUM ARAK


Bagi sesiapa sahaja yang bertanya dari kitab mana, dan buku mana, sumber mana diambil hukuman sebat bagi peminum arak, jawapannya adalah seperti berikut, tindakan mengenakan sebatan bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak, antaranya :-

1) Hadis Nabi :
إذا شربوا الخمر فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم
Ertinya : Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka ( Riwayat Abu Daud)


2. Hadis Nabi :

أن النبي أتي برجل قد شرب الخمر , فجلده بجريدتين نحو أربعين

Ertinya : Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [1]


3. Hadis Nabi
كان يضرب في الخمر بالنعال والجريد أربعين
Ertinya : Sesungguhnya dipukul (sebat) bagi arak (peminum) dengan kasut-kasut dan pelapah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [2]


4. Hadis Nabi :-

أن النبي صلى الله عليه وسلم : جلد في الخمربالجريد والنعال , ثم جلد أبو بكر أربعين فلما كان عمر ودنا الناس من الريف والقرى , قال : ما ترون في جلد الخمر؟ فقال عبدالرحمن بن عوف : أرى أن نجعلها كأخف الحدود , فجلد عمر ثمانين
Ertinya : Sesungguhnya Nabi s.a.w merotan (sebat) dalam kes arak dengan pelepah tamar dan sepatu, kemudian Abu Bakar ( di zaman pemerintahannya) juga menyebat dengan 40 kali sebatan, di ketika pemerintahan Umar, beliau meminta pandangan orang ramai dari kampong dan desa lalu berkata : Apa pandangan kamu berkenaan sebatan bagi peminum arak?, lalu Abd Rahman Auf berkata : Aku berpandangan kita menjadikannya hudud yang paling ringan (merujuk kepada sebatan qazf) maka Umar membuat keputusan untuk menyebat dengan 80 kali sebatan ( Riwayat Muslim dan Abu Daud)

5. Athar sahabat
قال علي : جلد رسول الله في الخمر أربعين , وأبو بكر أربعين , وعمر ثمانين , وكل سنة وهذا أحب إليّ
Ertinya : Berkata Ali r.a : Rasulullah menyebat peminum arak 40 sebatan, Abu Bakar juga 40 sebatan, Umar menyebat 80 sebatan, semuanya adalah sunnah, dan ini ( merujuk kepada 40 sebatan) adalah lebih aku sukai. ( Riwayat Muslim )


6. Hadis Nabi
أن رجلا رفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم قد سكر ، فأمر قريبا من عشرين رجلا ، فجلدوه بالجريد ، والنعال
Ertinya : Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)


Jika dikatakan, itu semuadari hadis, maka apakah pula dalil al-Quran yang menyuruh? jawabnya adalah
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
Ertinya : Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan ( An-Nahl : 44)
Maka itulah tugas hadis nabi yang bersumber dari kata-kata, perbuatan dan perakuan baginda Nabi s.a.w yang menjadi penjelas kepada Al-Quran

Awanama berkata...

masalahnya ...

semua mau duit...

zina pun masuk duit .....