Isnin, 7 April 2014

PANASS!! Kerajaan Pusat dan UMNO Kelantan Sokong Pas Kelantan Laksanakan #Hudud!!


Selepas Menteri Besar Kelantan mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa Kelantan akan laksanakan Hudud, keadaan agak tegang apabila pelbagai peringkat parti politik memberi pendapat masing-masing mengenai hudud di Kelantan.

Semuanya bermula apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir mengizinkan negeri Kelantan melaksanakan undang-undang hudud dinegeri itu dan kerajaan pusat akan cuba membantu untuk Kelantan mampu melaksanakannya.

Ini kerana, hukum hudud yang sering dijadikan modal PAS berkempen menjelang PRU atau PRK. Namun akhir tahun lepas menjadi panas semula apabila Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Muhammad berkata Mahkamah Syariah Kelantan kini sudah mampu untuk menguruskan pelaksanaan undang-undang hudud jika kerajaan Kelantan pimpinan PAS mampu menguatkuasakan undang-undang berkenaan di negeri ini.

Katanya, ini kerana segala prasarana berkaitan pelaksanaan hukum Islam itu sudah lengkap termasuk mempunyai hakim untuk melaksanakannya.

“InsyaAllah Kelantan sudah boleh laksanakan hudud. Undang-undang sudah ada dan kalau perlu tambah hakim, kita tambah,” katanya selepas Majlis Perasmian Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Kelantan di Bandar Baharu Tunjung di Kota Bharu, Kelantan pada 13 November lalu.

Selalunya PAS akan sentiasa menyalahkan UMNO dalam kes hudud ini. PAS suka menuduh UMNO menolak hudud bermakna UMNO juga tolak Islam, UMNO tidak Islamik, hudud tidak dapat dilaksanakan kerana UMNO tolak usul hudud.

Tetapi kini kerajaan pusat juga menyokong dan membenarkan Pas Kelantan laksanakan hudud, malah berjanji akan membantu. Malah Tok Pa selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan juga sokong usul hudud Kelantan.


Badan Perhubungan Umno Kelantan akan membangkitkan hasrat kerajaan PAS negeri melaksanakan hukum hudud pada Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno, kata Pengerusinya Datuk Seri Mustapa Mohamed.

"Tidak ada masalah...sebagai orang Islam, kita wajib sokong undang-undang Islam," kata beliau.

Mc juga selaku orang Islam, tak sabar menantikan Kelantan melaksanakan hukum hudud, kerana ianya akan menjadi contoh kepada semua negeri di Malaysia, bahawa Pas Kelantan bukan cakap kosong, mereka mampu melaksanakannya.

Insyallah jika semua berjalan lancar, mungkin hukum hudud akan dilaksanakan ke negeri-negeri.

McTheory:
Harap tiada alasan lagi dari Pas selepas ini..

15 ulasan:

Awanama berkata...

hudud satu....janji janji poknik yang lain lain bila nak laksana jika tidak mahu kekal dalam munafik. zaman nabi ada ramai munafik. dengar ceramah nabi kemudian belasah nabi saw. tipu jajni adalah ciri munafik yang nombor one.

Awanama berkata...

Alhamdulillah. Aku bersangka baik... Semua pemuda barisan. Lihatlah sebenarnya hudud yang sesetengah dari korang amat takut tur dah diterima oleh sebahagian pemimpin korang.

Tak perlulah korang backing Madet yg tak mau hudud dulu... Kita lihat bagaimana bagaimana Tok Pa mengusulkan pada Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno.

Harap jangan terbalik meja meeting dah le..

Awanama berkata...

Bagus juga, nanti tak de lah pas nak salahkan umno lak, tapi yang paling pening pas juga nanti macam mana nak cari bukti DNA tak boleh pakai, CCTV tu besi, kalau orang yang alim yg tak tinggal solat tengok orang tengah bercekarama kena tengok secara live, mau tercabut kopiah, hu hu hu

Awanama berkata...

Anom 11.12. Hudut yang Madet tolak tu hudut longkang yang PAS bawa.

Mana mungkin Hudut Kelantan dengan Hudut Terangganu lain. Hudut tetap hudut.

Hudut untuk semua termasuk Karpal Singh, Kit Siang, Anwar, Mat Sabu, Stopa spender landoq.

Perlu ada 4 Orang saksi kena sahkan Batang masuk lubang baru zina. Mau terpancut Pak Imam dengan Pak-pak Lebai serban putih.

CCTV, video tak boleh guna. DNA belum tentu.

Ayoh! PAS tunggu apa lagi UMNO tatap sokong.



Awanama berkata...

Perintah agama, hendaklah dilaksanakan semampu mampunya, jika belum mampu (khususnya perintah wajib spt perundangan jenayah Islam ini) hendaklah terus berusaha mempersiap dan memperbaiki diri dan organisasi agar mampu melaksanakannya, bukan diabaikan begitu sahaja. Bila ada kumpulan lain yg bersedia utk melaksanakannya mk wajib pula kita menyokong dan membantunya, jika ada kekurangan dan kelemahan, kita bantu perbaiki, sekurang kurangnya lepas tuntutan fardhu kifayah.
Bersangka baiklah, niat di hati, bukan urusan kita, urusan Allah swt semata mata.
Perundangan jenayah Islam sebenar, aku yakin jika difahami tiada siapa yg akan membantah walaupun oleh yg bukan Islam apatah lg bg mrk yg pernah menjadi mangsa, kecualilah mrk mrk yg mmg berkecenderungan utk melakukan jenayah.

Awanama berkata...

Ok lah Anon 11.35. Mungkin hudud dulu tu hudud longkang. Skarang ko pegi kasi tau Madet yg Tok Pa dah kaji habis dah. Ok dah kot. Ada brani????


Kau pun akui hudud untuk semua. Tak terpikir ke kau berapa puluh, ratus tahun lagi barisan nak perkenal hudud.

Bang. Nasihat untuk aku dan kamu. Pegi blajo bab hudud betul2. Jangan gi blajo kat ustad amano yang brani cakap bab puasa, nikah kawin jer.

Hudud bukan nak cari salah orang. Hudud lebih kepada pencegahan. Bang tak tahu ke Nabi pernah tolak nak buat hukuman orang yg mengaku buat zina????? Bukan senang nak jatuh hukuman.

Memang di dunia tak mungkin semua penjenayah akan dihukum. Ingat tak pembunuhan diantara Qabil dan Habil??? Ada hukum hudud waktu tu???? Tidak. ALLAH yang akan menghukum mereka diakhirat nanti. Jangan risau dan fikir dengan otak kita. Siapa kita hamba ALLAH. Hari ni kita hebat. Esok kita boleh mati jadi tanah.

Bang jika kita berusaha ke arah yang betul. Percayalah ALLAH maha mengetahui dan akan mempermudahkannya.

Kecualilah kita sendiri mencari seribu satu alasan untuk menidakkannya.


Awanama berkata...

Hudud jg salah satu cara untuk nyahkn cinabeng dari malaysia ni !

Awanama berkata...

Sah lu penghasut and sah nak jadi isu perkauman.

Hudud hukum Allah tak boleh ke kau diam jangan komplain.

Ini nak jugak perkauman hudud bukan untuk nyahkan sesiapa...
Hudud itu hukuman sahaja, yang kita sebagai islam patut sokong.

Dasar bangsat, bodoh nak mampus kau ni

Awanama berkata...

Laksana slow2 lah tak payah lah anti hudud...
Kau sebenarnya nak hudud ke tak?

Hudud pas bawak kalau ada silap betul kanlah...
Hudud laksana pada bukan islam dulu...

Kalau kau bagi alasan hudud utk semua kenapa dalam bab nikah kahwin dalam negara ni islam still boleh ikut cara islam kenapa tak semua kahwin cara sama aja?

Kenapa ada undang2 syariah bab berzina sedangkan orang bukan islam boleh aja bersedudukan tanpa masalah...

Ini menunjukkan boleh ada dua undang2...

Yang kau anti sangat ni apahal?
Kau takut apa sebenarnya?
Hahahahaa

Johor pun nak laksanakan betul ke?
Oh bagi umno Johor punya tu lagi islam dari yg lain...
Harap umno izinkan jugak kat Johor lah...
Bukan apa takut korang jaga sangat mca tu sebab dia pun ugut nak keluar barisan kan kalau laksana hudud...

Dan 4 saksi tu perintah manusia ke perintah Allah utk kau persoalkan?
Allah Maha tahu kenapa hukuman nak tuduh berzina kene 4 saksi...
Kita ni hamba ikut ajalah...
Adil,tak adil kita ikut akal aja...
Allah tahu itu terbaik...
Dan Allah tetapkan hukum nya begitu...

Yes harap umno boleh teruskan usaha membenarkan perlaksanaan hudud.

Jangan bagi puak kafir halang dan dengki... Dengan berbagai alasan...
Saja dia cari Point nak jatuhkah islam...
Musuh islam ni akan halang kebangkitan islam...
Heheheheh
Rasanya anda dipihak mana?

Betul tak umno sekalian???

Awanama berkata...

Yup harga kerata tak murah...
Brim 1200 mana...
Minyak naik,lagi...
Kata pembangkang punya dasar akan menjahanamkan negara tapi ikut jugak..


Banyak ya ciri munafik...
Tapi korang jilat jugak...

Umno oh umno...
Perjuang islam???
Hahahaha

Awanama berkata...

Ko yg tak paham banggang. Hudud Allah kita sokong tapi hudud pas huduf longkang. Bahlol. . .

Awanama berkata...

Aku takut nanti cina bukan nyah dari Malaysia, tapi terus stay dan berbaik pula dengan Pakatan. Pergh... ketar lutut geng barisan. Fobia betul mereka dengan Cina.

Dah tentu Cina dan lain2 bangsa/agama yang niat baik akan stay kat negara yang aman damai serta adil. Kecualilah yang nak menipu dan buat jahat....

Sepatutnya kita belajar serta bekerjasama dengan mereka. Pada masa sama angkat martabat kaum Melayu.

Yang terjadi sekarang... bekerjasama dengan Cina MCA. Pada masa sama angkat KRONI Melayu. Senyap2 kebas harta Melayu. Inilah akibat manusia yang berjuang atas dasar bangsa....

Awanama berkata...

Mana ada hudud pas bodoh kau aja yang bangang.

Hudud yang dibawa pas ada ubah apa2 hukum ke?
Cuma peratus perlakdannan aja.

Bahalol bodoh tak boleh diajar.

Asyik,ikut ayat umno aja hudud pas lah apa lah...
Bodoh jangan jadi pak turut pakai otak sikit.

Hudud kene lah ikut lunas agama...
Semua dah ada...

Apa bangang punya hujah

Awanama berkata...

Bn kan parti perjuang kaum...

Bukan daripada golongan kami sesiapa yang menyeru kepada asobiyah, bukan daripada golongan kami sesiapa yang berjuang atas dasar asobiyah dan bukan daripada golongan kami sesiapa yang mati atas dasar asobiyah


Daripada Wa’iah bin al-Asqa’ katanya :

قُلْتُ : يَا رَسُوْلَ الله! مَا العَصَبِيَّةُ؟ قَالَ : أَنْ تُعِيْنَ قَوْمَكَ عَلَى الظُّلْمِ

Maksudnya : Aku bertanya : Wahai Rasulullah! Apakah itu Asobiyah?. Lalu sabda baginda : Engkau menolong kaummu di atas dasar kezaliman

Fahamkan lah...

Semua boleh senang tak perlu pun perkauman ni...
Menindas orang lain

Awanama berkata...

bila ada sinar kebaikan yg nak timbul korang masih lg nak berbalah pasal politik sape lagi hebat...orang yg taksub parti selalu cari salah org ni la yg bakal meruntuhkan agama, bangsa negara.
berita ni bg aku adalah satu permulaan org islam malaysia bersatu...sibuk nak tegakkan syiar islam tapi suka cari salah orang..