Khamis, 11 Jun 2015

Belajar Pun #Felda Tolong Bayarkan



Bertuah badan anak Felda bila Kerajaan sering mengambil berat tentang mereka. Dalam soal pelajaran pun Felda akan menampung sebahagian daripada kos pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang diberikan kepada anak-anak peneroka Felda.

Felda akan memperuntukkan sebanyak RM15 juta bagi menampung kos berkenaan untuk tahun pertama, malah Felda bersetuju untuk berkongsi beban pembiayaan PTPTN dengan menampung sebahagian kos pinjaman yang diberikan khusus untuk anak-anak Felda dan sebahagian lagi dibiayai PTPTN.

Semua anak FELDA yang mendapat pinjaman PTPTN mulai 1 Januari 2014 (tarikh surat tawaran PTPTN) di universiti terpilih akan menikmati pemotongan diskaun sebanyak 30% daripada jumlah pinjaman yang diterima sepanjang tempoh pengajian sekiranya berjaya menamatkan pengajian.

Mungkin dah ada pembaca yang tahu mengenai ini, tapi saya rasa, ramai lagi yang tak tahu macam saya.


Untuk keterangan tambahan, boleh rujuk grafik Lampiran 1 di bawah :

Bagi yang ingin mengetahui bagaimana permohonan proses pengurangan 30% PTPTN boleh rujuk Lampiran 2 seperti di gambar bawah :


Bawah ini pula adalah borang permohonan pengurangan 30% bayaran PTPTN khas untuk anak Felda, rujuk gambar Lampiran 4 seperti di bawah :
Surat permohonan pembayaran 30% ini boleh dihantar ke alamat di seperti tertera di Lampiran 3 di bawah :

Pengecualian diskaun ini diberikan kepada anak Felda merupakan satu inisiatif Felda dalam meningkatkan kualiti hidup masyarakat peneroka. 30% dari pinjaman pelajaran itu akan dibayar oleh Felda, setelah pelajar berjaya menamatkan pelajarannya.

Walaupun ada kalanya Felda mengalami sedikit kejatuhan, namun sebagai satu badan induk yang besar dan mempunya asas yang kuat. Felda tak akan terjejas, malah terus membantu peneroka sedaya yang mungkin.

Jika Felda yang dikatakan nak bankrup, masakan ianya boleh terus berbudi bagi membayar 30% pinjaman anak Felda yang berjaya menamatkan pelajaran kann?

Tiada ulasan: