Sabtu, 26 September 2015

Malaysia Perlu Melatih Tenaga Buruh Mahir lebih ramai


Untuk terus berkembang dari segi ekonomi Malaysia perlu bersedia untuk mempunyai tenaga buruh yang lebih besar, kerana  Malaysia perlu melatih lebih ramai pekerja mahir untuk kekal berdaya saing dalam pelbagai industri, kata Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Liow berkata ahli perniagaan dari industri seperti logistik, pembuatan dan pertanian menghadapi kekurangan teruk pekerja mahir, hingga memaksa mereka bergantung kepada pekerja asing.

"Ramai daripada industri kita menghadapi masalah sumber tenaga manusia. Industri besar membantu untuk melonjakkan ekonomi kita dari segi eksport dan import, tetapi apabila pekerja mahir kita tidak boleh menghadapi cabaran hari ini, kita tidak boleh menjadi kompetitif.

"Sebab itu pemimpin-pemimpin industri telah meminta Kerajaan untuk menyediakan lebih banyak latihan untuk pekerja-pekerja ini," kata Liow selepas mempengerusikan dialog antara MCA dan pemimpin industri di sini.

Liow berkata MCA menyokong penuh inisiatif Kerajaan untuk menggalakkan pendidikan teknikal dan vokasional dan latihan (TVET) untuk menghasilkan lebih ramai pekerja mahir.

"Kami menyokong inisiatif seperti yang diperincikan di bawah Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) untuk memberi tumpuan kepada TVET.

"Sebab itu di Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR), kami menubuhkan sebuah institut vokasional untuk menyokong latihan TVET," kata Liow, sambil menambah bahawa kursus ini telah dilancarkan pada tahun ini.

Mengenai dialog tersebut, Liow berkata 10 hala tuju strategik ekonomi akan dibentangkan pada mesyuarat agung tahunan bulan depan MCA.

"10 hala tuju strategik ekonomi akan dibangkitkan dalam mesyuarat umum supaya ahli-ahli MCA boleh membincangkannya. Ia akan menjadi resolusi dan komitmen oleh MCA untuk membantu industri-industri ini, "kata Liow.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul...Malaysia perlu banyak tenaga mahir.Banyak graduan dari peringkat sijil hingga ijazah telah dan sedang dilahirkan. Meneliti sebahagian iklan kekosongan jawatan dari syarikat/kilang, mereka mensyaratkan...boleh berbahasa CINA/MANDARIN selain dari BM dan BI. Patut atau tidak ?