Khamis, 19 November 2015

Kamera AES diteruskan untuk cegah kemalangan


Kita perlu sedar kelajuan diantara penyebab utama kemalangan maut. Sebab itu kita perlu mengira pakai apa saja cara bagi membantu kita mencegahnya. Salah satu jalan yang bagus, tapi perlu penambahbaikan ialah Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES)

Mungkin setelah menilai dan membuat kajian, Menteri Pengangkutan yang juga merupakan Presiden MCA iaitu Datuk Seri Liow Tiong Lai mahu memastikan bahawa AES dilaksanakan selari dengan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalanraya (Kejara).


"Kerajaan akan mengumumkannya awal tahun depan keputusan mengenai semakan semula secara menyeluruh pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dimana kerajaan mahu memastikan AES dilaksanakan selari dengan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalanraya (Kejara)."

Kenyataan beliau semasa bercakap tentang AES.

Bagi penulis, AES ini ada kebaikannya, namun perlu banyak penambahbaikan. Mungkin kita perlu belajar dan melihat negara yang telah lama mengunakan AES ini.

Namun telah menjadi amalan di Malaysia, apabila ada sesuatu yang baik akan dilaksanakan kerajaan, ia akan dibangkang dan dijadikan isu oleh pihak tertentu.

Tapi jika yakin ianya memang untuk bantu rakyat dan keselamatan jalanraya. Rasanya tak perlu Kerajaan ambil peduli suara yang membangkang. Kerana keselamatan rakyat adalah lebih utama berbanding perkara lain.

Tiada ulasan: