Ahad, 20 Disember 2015

Hati-hati Lakonan Hidup Susah Untuk Buat Duit?

gambar sekadar hiasan

Sekarang ni banyak kes viral orang susah dok dirumah usang yang dah hampir nak roboh. Kemudian diselit dengan ayat-ayat sedih kononnya kerajaan dan agensi tak membantu.

Memang tak dinafikan ada mereka yg benar-benar susah. Tapi ada juga yang hanya buat-buat susah.
Bila dihantar orang untuk buat siasatan (untuk beri bantuan), ramai yang kantoi 'berlakon' susah untuk cari simpati dan buat duit. Maklumlah rakyat Malaysiakan pemurah. Bila diVIRAL kata orang susah, ramai yang buat kutipan amal atau derma untuk membantu.

Kes di Sik, kes di Pendang bahkan di Padang Terap, katanya tinggal dirumah bak reban ayam. Tapi pada hakikatnya, menerima bantuan bulanan dari JKM dan mempunyai sebuah rumah PPRT yang telah dibina untuk mereka sekeluarga menetap.

Apa motif mereka tidak tinggal dirumah yang disediakan tu? Apa motif pulak diVIRALkan rumah lama dalam keadaan daif tapi tidak dinyatakan ada rumah baru yg dibina percuma oleh Kerajaan?

Minta, kita penguna media sosial berhati-hati dalam menyebarkan maklumat, kerana tak semestinya apa yang kita lihat disosial media itu betul. Ada mereka yang menyalahgunakan medium ini dan kebaikan hati rakyat Malaysia untuk mencari makan dengan cara yang salah.

Walaupun tak semua, tapi sekarang ianya kerap berlaku.

Kita Prihatin tapi jangan sampai dipergunakan.

Pesanan Ikhlas Dari Warga Prihatin

Tiada ulasan: