Jumaat, 29 Julai 2011

RASIS!! MELAYU TAK BOLEH JADI PENGETUA DAN GURU BESAR DI SEKOLAH CINA!!



Sifat rasis kaum Cina rupanya bukan sekadar dalam politik dan ekonomi saja malah turut melibatkan bidang pendidikan. Isu ini mungkin agak asing bagi rakyat Malaysia yg berada di luar bidang pendidikan, tapi ia sudah sedia maklum di kalangan penjawat awam dalam bidang ini.

Sudah banyak yg didengar mengenai diskriminasi yg menimpa pendidik-pendidik bukan Cina yg berkhidmat di sekolah Cina. Mereka ini dinafikan hak-hak sebagai Muslim apabila dilarang bersembahyang oleh pentadbir sekolah. Mereka ini juga dipandang prejudis oleh pentadbir dan guru-guru Cina di sekolah tersebut.

Pernah berlaku satu isu sebelum ini di mana pihak lembaga pengelola sekolah Cina (terdiri drpd korporat Cina) membantah keras tindakan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menghantar guru besar Melayu ke sekolah Cina. Mereka hanya mahukan guru besar di kalangan org Cina saja. Akhirnya KPM terpaksa tunduk terhadap desakan tersebut.

GAD berkesempatan berbual dengan seorang pendidik yg pernah dilantik ke jawatan Penolong Kanan di sebuah sekolah menengah Cina. Menurutnya, khidmatnya di sekolah Cina itu tidak lama akibat campur tangan lembaga pengelola sekolah tersebut yg bagaikan membantah perlantikannya itu. Akibatnya, dia ditukarkan ke sekolah lain.

Menurut guru tersebut, sekolah Cina akan cuba sedaya mungkin untuk menghalang mana-mana guru bukan Cina daripada menjawat jawatan utama di sekolah mereka. Kalau bantahan mereka tidak diendahkan, mereka akan mendesak pemimpin politik khususnya Timbalan Menteri Pelajaran (salah seorangnya dijawat oleh pemimpin politik Cina) untuk campur tangan. Akhirnya kerajaan akan tetap tunduk kepada permintaan mereka.

Begitu kuatnya rasis puak ultra kiasu ini. Sebab itu GAD menyokong kuat pemansuhan sekolah-sekolah vernakular ini yg terlalu kuat sifat perkaumannya. Dahlah dari bangku sekolah rendah lagi diasingkan dari kaum lain, belajar di peringkat universiti pula kalau boleh nak belajar di IPT milik Cina spt UTAR, Lim Kok Wing & IPTS-IPTS lain. Jadi sampai bila akan wujudnya perpaduan antara kaum.

Sekolah Cina dan Tamil adalah punca longgarnya perpaduan kaum di negara ini. Sekolah ini juga menjadi penyebab rakyat Malaysia khususnya kaum bukan Melayu gagal menguasai bahasa kebangsaan dengan baik. Sekolah ini juga menjadi tempat tersemainya kebencian terhadap kaum lain khususnya peribumi.

Kerajaan mungkin boleh meniru cara Thailand, Indonesia dan Singapura yg memansuhkan sekolah vernakular perkauman dan memperkasakan sekolah satu aliran demi membentuk perpaduan kaum. Takkan mahu tunggu meletup lagi isu perkauman baru nak kaji semula sistem persekolahan di Malaysia ini.

Gerakan Anti Dap

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang patut tutup aje sekolah2... yang kerajaan bagi muka sangat kat cina bangsat dan bagi duit berjuta2 kat sekolah tu ngaper lak? nak pancing undi? jangan harap lar... cina tetap undi DAP... percaya sangat kat bangsa bangsat nih... ptuih... pakar strategi kerajaan memang lembab otak... masa depan negara makin retak kerana sekolah2 komunis nih... pelajar sekolah cina tak reti cakap bahasa kebangsaan, bila dah kerja pun sok sit sok sit cakap bahasa mao tze tung dalam lif... pendidik melayu ditindas... nih lar bagi muka sangat kat komunis tu... bagi tiaw sama diaorang... lancau punya cina...

Tanpa Nama berkata...

Kau ada guna barangan buatan china?