Rabu, 9 November 2011

GEMPAR!! Kisah Lori Israel Masuk Malaysia!!




Dakwaan blog Milosuam berkenaan ZIM yang merupakan sebuah syarikat penghantaran antarabangsa dimiliki syarikat dari Israel adalah benar. Walau bagaimanapun, dakwaan berkenaan lori gambar di atas milik syarik ZIM adalah kantoi sama sekali . Bagaimana saya katakan itu adalah dakwaan yang kantoi?? Ok mari kita belajar tentang proses penghantaran barangan dari luar negara.




Sekiranya 'term' jual beli barangan dari luar negara membabitkan CIF, DDP dan DDU (kebiasaan yang digunakan dalam perdagangan antarabangsa ; untuk memahami istilah ini sila google INCOTERMS ) . Penjual dari luar negara akan melantik 'shipping agent' . 'Shipping agent' ini akan menguruskan dokumentasi2 (cukai, GST, hazardous item declaration, etc) pelepasan kastam di pelabuhan negara masing2. 




"Shipping agent" pula akan melantik "freight forwarder" , kadang2 untuk syarikat agensi penghantaran yang besar seperti ZIM, peranan "shipping agent" dan "freight forwarder" dimainkan oleh syarikat yang sama. Untuk urusan jual beli yang menggunakan penghantaran melalui laut , "freight forwarder" ini akan melihat jadual kapal2 kargo yang menuju ke pelabuhan negara pembeli. 




Kes kontena ZIM yang berada di Malaysia bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana, "shipping agent" penjual barangan di luar negara telah melantik ZIM sebagai "freight forwarder" iaitu barangan yang dijual itu akan disimpan didalam kontena ZIM.  Kontena ZIM itu pula dimuatkan ke dalam kapal kargo yang dibenarkan untuk berlabuh di pelabuhan Malaysia. 




Apabila sampai di pelabuhan Malaysia, kontena ZIM ini akan dikeluarkan dari kapal bersama kontena2 dari syarikat2 "freight forwarder" yang lain.  Pihak pembeli dari Malaysia akan diberitahu ketibaan kapal untuk urusan "clearance" tax dan duti. Pihak pembeli juga perlu melantik "freight forwarder" tempatan untuk urusan pelepasan kastam. "Freight forwarder" tempatan ini akan menggunakan lori mereka untuk menghantar kargo ke destinasi pembeli. 




Oleh demikian, jelas disini lori bernombor JHE 3553 bukan lori dari syarikat ZIM, lori ini sebenarnya dimiliki oleh syarikat "freight forwarder" tempatan  (SA Kargo, Multi-Trans, Nis-Trans, etc..) . Aku tahu benda ni pun sbb biasa juga buat clearance barang2 dari 'oversea'.  Keh keh keh... Blogger Milosuam kantoi lagi .... tak cukup pun 24 jam article dikeluarkan..isk isk isk

Cilok dari blog BedaMan


McTheory:
Kantoi lagi.. Milo Basi ni memang busuk la..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nabi Muhammad pun berniaga dengan orang Yahudi. Pernah baginda dicekik oleh orang Yahudi kerana baginda lambat membayar hutang padanya.

Pergilah ke Palestin, dan anda akan lihat papan iklan paling besar di negara itu ialah papan yang mengiklankan minuman Coca Cola. Siapa pemilik Coca Cola kalau bukan Yahudi, bahkan syarikat ini paling banyak menyumbang untuk tentera Israel.

Babi punya milo suam. X baca sejarah ke.

Tanpa Nama berkata...

menarik bro.gua pun involve dalam bendamcm ni.semua supply luar uruskan.gua uruskan BG, BL dan dokumen kastam yg lain.kelakar bila org tak involve blh complaint benda ni

Tanpa Nama berkata...

Tu la lain kali jgn hipokrit. Nak berniaga ngan sapa pun takpa, ni tak...terpekik sana sini anti Israel oleh UMNO dan Perkasa. Tapi belakang sebenarnya wayang. Sama ngan Brahim Ali nyalak2 benci cina, sedangkan kehidupannya atas saraan Vincen Tan.
Pasaraya Mega dan kedai makanan segera kat Malaysia ni bersepak...tu pun yahudi juga.