Rabu, 16 Mei 2012

TUDIAA!! Pembalakkan yang bakal merosakkan bekalan Air rakyat Kedah!! #saveKedah

Semalam artikel ni Mc dah keluarkan.. hari ni Mc akan ulang lagi sekali, dan petang ni Mc dan Team Media Kedah akan dedahkan satu lagi kawasan pembalakkan di Kedah. Balak tu balak la.. apa kes sampai sungai tercemar, kawasan tadahan air minum pun rosak, gunung botak, tanah runtuh semua ni.. layan artikel ni dulu..

Sejuk mata memandang..
Ini bekalan air utama negeri Kedah

Iskk ni apa pulak ni..

Uihh.. banyaknya balak..

Ni depa dok kerat habis la balak ni..

yang dok kumpul dah pun ada...
uihh.. kawasan hutan simpan?

Kawasan hutan simpan pun depa balaih habihh..
tu diaa.. licin ehh...
usha lagi noo...
balak apa haluih-haluihnya ni..
ehh.. balak besaq betih pun depa ROGOL habis..

Licin habih.. anak balak pun sapuu..

Hmm.. baru lagi dapat lesen ni.. Kerajaan BN bagi ka? heh..

tak puas hati.. usha lagi..
dok sapu tak habih lagi tu..

perogol sedang merogol hutan simpan..

hasil rogol dan lari..
ni kayu besaq betih ni balak ka?

habih dah balak depa sapu..

stok yang masih belum di angkut..

Dah puas menjamu mata? Rasa-rasa semua gambaq yang Mc tunjuk ni rekaan semata-mata ka, atau kebenaran? Nak bukti? Kami blogger hanya boleh hidangkan dalam internet saja, nak tau benda ni betui ka dak, pembaca boleh pi tengok sendiri pembalakkan yang berlaku dikawasan Tadahan Air Empangan Pedu, Kedah.

Inilah bukti yang boleh kami tunjuk kepada anda semua, pembalakkan dikawasan hutan simpan dan tadahan air. Pembalakkannya pula, bukan yang berpilih, selagi ada batang pokok, besar ka, kecik ka, ketot ka, gemuk ka, semua depa sebat angkut habis. Ini bukan nama pembalakkan, ini namanya MEROGOL balak!!

Tahu tak anda kesan buruk pembalakkan di kawasan tadahan air? Kalau tak terkawal, bila hujan, air dari tapak pembalakkan akan mengalir kedalam kawasan tadahan. Air hujan bercampur tanah merah akan jadi selut dan menyebabkan kawasan tadahan tadi tercemar. Mahukah anda semua mandi, basuh dan minum air selut kelak?

Lihatlah apa yang terjadi di Baling, Kedah. Apabila Pas Kedah memberikan kontrak kepada pembalak yang tidak terkawal sehingga tercemar semua kawasan tadahan air penguna. Tak percaya, boleh baca kat SINI.

Begitu juga terjadi kepada negeri Kelantan. Pembalakkan yang tidak terkawal menyebabkan air kepada rakyatnya tercemar. Sudahlah sistem perpaipan air mereka teruk, ditambah lagi dengan air selut yang masuk kedalam tadahan air penguna. Hasilnya, air teh tarik mengalir kesetiap paip rumah rakyat Kelantan. Apakah rakyat Kedah mahu merasai seperti mana rakyat Kelantan rasa?


McTheory:
Tak habis disini, nanti kita sambung lagi..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullahadzim..
sedihnya aku tengok PAS Laknatullah ni merosakkan ciptaan Allah..
serakus2 UMNO belum pernah berani sentuh kawasan penting mcm ni

Inikah BALA MUSIBAH ALLAH mahu tunjukkn kepada rakyat Kedah, bala musibah memilih pemimpin jahat lagi laknat..

Kerosakan alam sekitar dan kitaran ekologinya kesan rantaian yg panjang dan lama..PEDU tu salah satu khazanah alam Kedah yang tkternilai, dengan kecantikan Gunung Fakir tu.. sedihnya..aku antara yg suka pi Pedu masa belum polular lagi..

Tolonglah buat sesuatu bro McTheory... laporkan kepada SPRM atau kita anjurkan bantahan besar2an kepada MB bebal samseng Jijan tu.. meluat dh aku dgn org tua lagak angkuh tu!!

Aku sanggup turun Insya Allah!!