Isnin, 28 April 2014

INFO! UMNO Ingin bersama Pas untuk Jelaskan #Hudud!


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Umno ingin bekerjasama dengan Pas bagaimana untuk memberikan pemahaman kepada semua pihak tentang hudud.

Tetapi yang penting, kata beliau, adalah duduk semeja untuk berbincang sebelum Pas bertindak membawa usul hudud ke Parlimen.

Timbalan Presiden Umno itu berkata beliau telah mengutarakan cadangan itu kepada Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah hari ini. Mohd Amar memberi reaksi positif, kata Muhyiddin.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Profesionalisme Pengurusan Pendidikan: Kepimpinan Berprestij Tinggi, di Bahagian Teknologi Pendidikan di sini.

Turut hadir isteri Timbalan Perdana Menteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Noor Zahidi Omar, Pengarah Jabatan Pelajaran Kelantan Hussain Awang, dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan Datuk Makhtar Mustapha.

Ditanya sama ada Umno akan menyokong Pas dalam perkara hudud itu, Muhyiddin berkata ketika ini tiada siapa pun berhak membuat andaian sama ada menyokong atau tidak kerana apa yang bakal berlaku itu adalah perkara baharu dalam sejarah negara.

(Kerajaan Pas Kelantan melalui anggota Parlimen parti itu akan membawa usul rang undang-undang persendirian (hukum Hudud) di Dewan Rakyat Jun depan bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan hukum hudud di negeri itu).

"Tidak boleh buat andaian. Kita mahu tahu ceritanya dahulu. Kalau tak sokong nanti kata tak sokong hudud...ia membawa banyak makna. Kita mungkin tidak bersetuju mengenai usul itu. Ini satu perkara baharu dalam negara.

"Ia perlu diperhalusi dan diteliti dan persoalan kerana khuatir akan berbangkit kemudian. Ada perkara lain yang perlu diselesaikan dahulu sebelum dibawa ke Parlimen," katanya.

Muhyiddin berkata hukum hudud itu perlu diperbincangkan secara halus kerana masih ramai yang tidak memahami hudud.

"Saya fikir ada orang Islam yang masih tidak faham dan ini memerlukan penerangan yang meluas dan mendalam.

"Orang bukan Islam pun mahu tahu keadaan itu kerana ini sebuah negara yang merdeka dan rakyat lain berhak tahu walaupun dia bukan Islam.

"Pasal dia takut kesan kepada pelaksanaan itu akan membawa kesan kepada mereka," katanya.

"Sebab itu kena duduk berbincang dan daripada situ kita akan memperolehi penemuan dan perakuan iaitu situasi sebenar sebelum usul itu dibawa ke Parlimen."Pas hanya ada 21 wakil di Parlimen. Sebab itu mereka memerlukan sokongan daripada yang lain. Siapa yang mahu sokong...Umno sahaja kah? atau ahli Parlimen Islam yang lain," katanya.

Beliau berkata parti sekutu Pas iaitu DAP tidak perlu mempertikaikan keikhlasan Umno untuk berbincang mengenai hudud itu kerana Umno mempunyai pendirian yang perlu diterima.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, Umno bercadang mewujudkan sebuah jawatankuasa teknikal mengenai hudud di peringkat kebangsaan.

Jawatankuasa itu akan disertai pihak yang arif mengenai hukum hudud termasuk pakar-pakar hukum agama dari luar negara, katanya. - Bernama

31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO kena secara padu sokong hudud, la ni aku tengok caca merba stsment yg keluar dari menteri mau pun ahli parlimen UMNO. Kita sepatut nya mengusulkan perkara ini di parlimen, baru betui sebagai pemerintah.

Signal yg ada di akar umbi kita tak serius pasal hudud ni. Kita cuma nak jaga hati MIC, MCA , Gerakan dan parti dari Sabah dan Sarawak.

Tanpa Nama berkata...

Akal fikiran manusia dianugerah 2 pilihan. Ya atau tidak
Marilah kita buat pilihan...

Tanpa Nama berkata...

TGNA orang yang berilmu serta pintar. Kalaulah tujuan untuk merosakkan Pakatan. InyaALLAH dia tak termakan umpan yang berkopiah.

Kalau tujuan benar untuk menziarahi dan tanda hormat TGNA. Bagus. InsyaALLAH umpan yang berkopiah itu akan turut sama berubah satu hari nanti.

Tanpa Nama berkata...

TGNA tak maksum.. Kenapa tak suruh LGE je pakai kopiah bro. Baru kau puas hati kan??

Tanpa Nama berkata...

TGNA awak yang bijaksana telah men"Sedekah" tanah rezab melayu seluas 3000 hektar kepada 2 cina daPIG sbg imbalan utk melantik Nizar Lambai sebagai MB Perak dulu.

Melayu mudah lupa.

hangkedee berkata...

Melayu semakin LAYUUUUUU.

Tanpa Nama berkata...

LAYUUUUU dengan pemimpin2 barisan yang tetiba berkopiah semenjak dua menjak ni. Suciiiii betul nampaknya.
Moga2 mereka tidak lagi berjoget hari raya nanti.

Tidak mustahil. Kerana Islam akan naik kembali sebelum hari akhir nanti.

Tanpa Nama berkata...

Hudud bukan penting sangat..
0.00001% je....(tok guru hadi yg cakap jgn lawan nanti kafir)
utamakan yg lebih banyak %%% dulu da...

Tanpa Nama berkata...

Kopiah dan jubah bukan milik Pas...
ingat tu nanti jadi kafir pulak ko..
bida'ah kepercayaan ko tu..

Tanpa Nama berkata...

perangai angkuh syaitan anon 11.14 dan yg dibawah2..
bila org pakai kopiah pun nk dipertikai dn dihina.. yg pakai skrirt bersama DAP tu mcm mana?

pencacai munafik PAS.. usahlah guna sandaran nama Allah SWT utk tnjuk kamu semua tu spesel sgt pd Islam?

suluh muka dlu macai2 PAS.. PAS tk ubahs eperti PELACUR di lorong.. yg siangnya menipu dgn imej watak baik.. tp di malam hari pelacur yg melacurkan maruah diri..

usah sombong angkuh spt syaitan.. skrg ini PAS ada pilihan apa? syaitan mana yg nk bntu PAS tegakkan Islam?

tolong jwb kt aku wahai macai.. nk rosakkan Pakatan Iblis PR itu lbh utama dr rosakkan Islam?

Bangsa yg xpernah sedar diri dan penuh mazmumah>> PAS.. apa sumbangan pd Islam pun takdak tp punyalah angkuh seolah2 Allah sudah beri wahyu jaminan org yg ikut PAS itu ahli syurga?

UMNO jugak akhirnya yg akan sama2 mengundi di Parlimen utk Hudud Insya Allah.. dn ditakuti ramai puak2 Melayu PKR yg akan jd penentang..

Masa akan membuktikan siapa itu PAS.. dan yakin dgn Allah bukan dgn kuasa rakyat yg di agung2kan PAS dan OPakatan Haram!

Safuan berkata...

sampai ditahap mcm ni DAP dan PKR tak sokong Islam dlm PR pun PAS dan penacacainya boleh ckp besar??

woii balaci PAS.. cermin muka dulu..
jgn sampai Allah turunkan azab besar baru nk takut.. xubah spt puak Yahudi.. wpun Allah laknat dn benci tp masih sombong mcm bagus atas bumi Tuhan!

Tanpa Nama berkata...

Azab sudah turun..tp hati mereka terhijab..masalah asas umat iaitu air ditarik.Allah di selangor sbg signal, fahaman agama yg bercelaru di kelantan hasil didikan nik.aziz,melayu tiada apa di pulau pinang..namun mereka tidak pernh memerhati perkara2 ini,kerana hati2 mereka sakit,dan kesakitan itu telah ditambah Allah swt kesannya hati2 mereka terlindung drpd mlht stp kebaikan saudara seagama mereka,ttp mereka lbh syg kpd musuh2 agama.itulah tanda hati2 yg rosak..

Tanpa Nama berkata...

TGNA pintar?????

Tanpa Nama berkata...

Jangan salah faham dan marah2. Tidakkah kita menggunakan akal fikiran.

Buang yang keruh ambil yang jernih. Oleh itu mari kita berubah dan sokong Parti yang memperjuangkan Islam walau dalam keadaan susah.

Jangan sokong Parti yang menonjolkan keIslamannya dari dulu kini dan sehingga pru yang mendatang. Dah 50 tahun lebih dahhhh... Kalau dari aksi dan acuan yang ada, lagi 50 tahun pun sama jer.

Kita dah doakan semua akan berubah menjadi insan yang mulia di sisi Islam. Dan mereka ini mungkin akan berubah hanya apabila KALAH dalam pru nanti.

Ubah ke Pakatan.

hangkedee berkata...

Siapa kah yg mulia di sisi Allah.... Saya,Ana,anta,kamu,kami,Koma,dema, Mu,hang,kau,lu,WA,....kita semua insan kerdil. HAMBA ALLAH TAALA. Kembali lah...saudara saudara ku rapatkan dan betulkan saf.....

Tanpa Nama berkata...

Ada lg iblis menjelma hasut kita utk ikut Pakatan Laknat ni? Mmg jelas cr murka Allah lah sapa2 yg ikut puak2 munafiq PAS ni.

23 tahun memerintah di kelantan.. bukan semakin menuju Islam. tp menuju kekufuran.. tk kenal Allah.. bercelaru maksiat bercampur di Kelantan. bunuh membunuh jd perkara biasa.

UMNO perintah 50 tahun tp Allah mudahkan urusan pentadbiran. Tp PR perintah sepenggal huru hara.. air asas kehidupan Allah tarik nikmat utama itu supaya puak2 angkuh ni sedar.. tp mereka tetap angkuh mcm yahudi.. wpun hari2 hujan tp harian kenapa air tk keluar paip spt biasa. spt biasa mereka akan beri alasan2 teknikal.

Tp org2 yg kufur jiwa mereka tk nampak ini semua buatan Allah. mereka hnya ckp pasal kuasa rakyat dan kuasa manusia. Allah murka pd org yg sombong. spt murka Allah pd iblis yg sombong dgn Nabi Adam A.S. Sudahlah Pakatan Haram ni sombong.. lepas tu syirik pd Allah pulak.. redho dgn kafir yg jelas bersama agenda rosakkan Islam. DAP dn sekutu2 kafir harbi diangkat jd kawan.. org2 Islam UMNO diperangsi spt musuh lawan.

mereka sgt angkuh.. air lombong pulak mereka nk harvest.. sedangkan bekas lombong itu menyimpan toksid sisa logam berat.. puak angkuh ini akan buat tindakan yg mengundang malapetaka yg lbh dahsyat dgn izin Allah..

bygkn pencemaran sisa logam berat yg selama ini terasing dr sungai intake air akan bercampur dgn air lombong.. minumlah puas2 wahai puak2 angkuh..


Tanpa Nama berkata...

hangkeedee..
sbb UMNO nk rapatkan SAF lah tu jumpa pemimpin PAS.. tp lihatlah pemimpin PAS.. berlagak sombong.
yg macai2 kt bawah ni spt biasalah akn cari apa jua keburukan..

UMNO pakai kopiah pun seolah2 mereka dh sangka buruk. tp dengan DAP.. makan babi semeja pun Mat Sabu sanggup..
ini apa? puak mcm ni ke nk duduk dlm saf?

jgn beranganlah hangkedee.. kenal dlu macai2 PAS mcm mana.. mereka xminat lah nk tegakkan Islam..

mereka minat PUTRAJAYA.. diulangi PUTRAJAYA dan hasil mahsul dlm perbendaharaan negara..

jika PAS tu perjuangan benar... dhlama Hukum Syariah Islam dh laksana di Kelantan dan Kedah. Tp maksiat dan pelacuran yg berganda2.. dadah mcm side income ekonomi negeri.

Bila UMNO dh ajak hulur tangan utk perhalusi dan laksanakan HUDUD.. kenapa PAS berdolak dalih??

DAP dan PKR ada hulur tangan ke?

itulah lakonan PAS.. puak Munafik.. dr atas sampai bawah..jubah serban jd alat mereka utk cari habuan dunia..

Tanpa Nama berkata...

Anon 11.40. Maksiat bunuh bukan di Kelantan ja. Satu Malaysia. Tanggungjawab kerjaan barisan le.

Penat PAS dakwah, tapi kalau joget dan cerita artis sana sini menjadi topik utama. Susahler PAS nak buat kerja. Almaklumlah, kerja syaitan memang manusia mudah seronok.

Kes air Selangor tu punca barisan lah. Pls jangan twist. Kalu barisan setuju tarif air ikut rate cadangan Selagor, dah lama projek jalan.

Projek tupun BUKAN boleh selesai masalah air seluruh Selagor. Lagi satu doakanlah Pahang tak kemarau sama bila siap projek tu.

Cari maklumat yang betul. Gunakan fikiran dan fikir jangan gunakan fikiran tapi tak berfikir. Aku rasa orang muda dah clear tentang ni...

Tanpa Nama berkata...

Anon 11.45. barisan nak rapatkan saf bila saf dia berterabur je. Time saf dia lurus bila rakyat tertipu ditangkapnya pemimpin Pakatan.

Memang Pakatan minat Putrajaya. Lebih 50% pengundi dah sedar. Minat untuk merubah cara kepimpinan negara ini kearah yang lebih baik. Jauh dari selimut rasuah dan kronisme.

Tanpa Nama berkata...

anon 12.02.
sejak bila ko rajin masuk ke blog UMNO ni nk cuci najis busuk Pakatan Haram especially PAS?
Lawak dan membodohkan bila baca tulisan macai macam ko.

Semua tempat dlm dunia ada jenayah termasuk Mekah dan Madinah..tp bezanya tempat lain atau negeri lain.. tidak wujud parti Munafik mcm PAS. Bila PAS perintah Kelantan.. PAS jd seperti iblis yg angkuh sombong..

dialah paling hebat..plg Isle konon.. habis disepaknya usaha dan kerja Islam negeri lain.. negara lain.. seolah2 dia sjalh layak ckp bab Islam.. konon Serambi Mekah.. mensyirikan Agama Tuhan utk politik lepas tu kita ingatkan hebatlah penegakkan Islamnya sbb clm ceramah semua manusia lain xbetul..

tp tgk2 jenayah di Kelantan lebih buruk dan busuk dr tempat lain. that were my point macai PAS oi..

jd kalau dh tahu jenayah ni masalah bersama jgnlah duk tuduh dan riak sgt UMNO semua..

amanah Allah bg 23 tahun pd PAS kenapa tuding pd UMNO..

UMNO pun boleh ckp PAS punya pasal lah ustad jd munafik..membohong sana sini.. tp mana dia syariat Islam?

PAS dkwah? itu bukan dakwah itu pembohongan dan munafik. PAS xpernah dakwah.. PAS kerja hancurkan umat dan lagakan umat Islam.. taksub pd parti.. tolak Islam.. HUDUD sbg kasut alas PAS dan Pork Nik sj utk halalkan penyerangan pd UMNO utk dptkan KUASA..

KUASA dgn DAP dan PKR.. membodohkan org Islam.. celah mana puak penentyang Islam ini boleh tegakkan Islam dgn PAS?

Munafik namanya!

Tanpa Nama berkata...

Barisan saf UMNO berterabur?
ehmm.. sat macai PAS.. itulah duk dgr ceramah puak2 bodoh sbb tu sentiasa jahil..

mai aku nk ajaq matematik tadika punya... mungkin kt PASTi dlu xajaq kot matematik betui.. ajaq bohong ja..

aku nk tanya hang sapa perintah Malaysia la? BN ka PR?

BN menang berapa? BN menang 133 KERUSI..

UMNO menang berapa??
UMNO menang 109 dari 120 PARLIMEN yang dia bertanding.. ALHAMDULILLAH.. org cerdik banyak dr org bodoh (PAS)

PAS menang berapa kerusi? macai lembu.. aku tanya sekali lagi PAS menang banyak mana kerusi PArlimen??

jawapannya 21.. macai.. 21 dengan 109 sapa banyak??
ostazah PASTI PAS pemuhong jugak ka bab angka mudah ni?

21 lawan 109.. lepas tu mengaku kata rakyat sokong depa 50%? mmg hang LEMBU lah.. tulah sbb byk sgt duk tadah telinga ceramah Maunfiq PAS..

21 kerusi PAS dr 222 parlimen.. lepas tu nk buat HUDUD?? wei LEMBU.. hang nampak dak?

kalau dh corot mcm tu.. PAS.. awat BODOH SOMBONG sgt?

dlm BN UMNO yg menang besar. dlm PR DAP yang menang besar.. LEMBU macai PAS oiii...

jd la ni SAF sapa yg berterabur?? ini yg kata BODOH SOMBONG.. dh BODOH lepas tu berlagak SOMBONG.. perasan tak habis2..

50% berubah? kapiaq laknat yg tolak UMNO sbb depa tau UMNO buruk2 UMNO pun Islam naik dlm krjn UMNO.. toksah nk spin twist laa plesss... tk cukup ka jadi MUNAFIQ...

Lg pun Nabi SAW dh kata akhir zaman golongan yg banyak itulah golongan yg SESAT.. sedikit shj golongan yg kembali pd ALLAH dan RASUL...

ermm.. macai.. cuci otak hang dlu..

kalau nk hujah. jgn duk anganga mulut dlm ceramah Mat Sabu.. dgq kaki putar belit dan kaki betina bg point mmg karut laa..


Zorro berkata...

hehehe macai PAS yg diupah masuk sini kata.. saf UMNO 109 kerusi lemah... depa kata saf depa PASngok 21 kerusi tu kuat.. org Melayu sokong depa? kah..kah..kah..kah..

padanlah EXCO PAS di Selangor mcm lembu.. angguk2.. di Penang jd hamba sahya...

syabas PASngok... bangga sgt2 dgn hampa... kah..kah..kah..

main2 lah dgn HUDUD nnt bala mai xlarat nk tepih kot.. jgn jd mcm bangsa Bani Israel. duk dolak dalih sana sini!

dh UMNO huloq tangan..terima saja lah. takkan nk buat HUDUD dgn DAP.. kapiaq takkan ikut org Islam bodo la macai PAS ni!

Tanpa Nama berkata...

tera 21 kerusi pun PAS perasan hebat.. belagak nak mampuih... duk dongak hidung tk sudah..sombong mcm iblis.. .. taktau la klu depa menang 50 kerusi.. mau tiap2 hari pa depa kata depa dh menang tawan Putrajaya.. maklum lah puak lebai PAS ni bodoh matematik..

suluh muka dlu la.. PAS oii.. sbb pa Allah xpilih Islam tegak dr PAS.. sbb hangpa tu PENIPU. ANGKUH!

Tanpa Nama berkata...

Anon 3:53. Baguih. The best. Bagi sekolah sikit kt depa ni. Jgn jadi lembu.

Tanpa Nama berkata...

Kepada yang berfikir. Kalau dah barisan tu lurus buat pe nak gi ajak PAS berpadu?

Ke salah satu siri lakonan drama minggu ini. Nasib baik pemimpin PAS ni baik2. Kalau dihalaunya kat depan pintu baru padan muka.

Kah3x, pandai betul penyokong bee end kira matematik. Tak sedor campur tolak tu kira bantuan golongan pendalaman Sabah Sarawak. Oh... lupa. Geng Sulu skali kot...

Bila dah Pakatan berjaya kat Sabah Sarawak nanti manalah geng barisan ni nak cari tambahan formula math nyer.

Tanpa Nama berkata...

Apa maksud dakwah anon 3:38. Dakwah macam ostad barisan yang kaki bodek tu ke. Bab sembahyang puasa kemain hebat huraikan. Selang seli dengan lawak dan nyanyian.

Pemimpin terlibat maksiat....ooooww slow2 bagitau atau buat senyap terus...Konon nak hormat pemimpin. Tak sedor dah 50 tahun perangai pemimpin yang bersilih ganti dari geng yang sama. Anak beranak tak nak berubah. Sebenornye takut tak masuk tv lagi lerrr.

Ayat terhebat..."Islam pentingkan perpaduan"..... Nak berpadu kebende kalau pemimpin sebelah pihak boleh berjoget kat sana sini. Esok lusa pakai kopiah dan jubah putih. Macam CHIPSMORE....Kejap ada kejap tak ada.

Tanpa Nama berkata...

Macai PAS..
hang merepek pa?
setakt duk fitnah UMNO itu ini.. hang makan la sorng2.. ingtlaa

stkt 21 kerusi.. ludah langit jatuh muka hangpa balik la...

kalau ikhlas dgn Islam wktu ni lah ambik peluang utk terima UMNO.. lain dr tu serah pd Allah.. hangpa bukan Tuhan nk pandai2 nilai keikhlasan atau apa yg tersirat.. itu kerja Allah..

tp bila pikiaq balik.. puak2 PAS ni.. tang mana Islam depa? serban? jubah? mulut lidah puaka?


macai PAS oii.. pusin2g duk pemuhung situ lah.. tubuh parti putar belit guna Agama.. sbb tu hangpa tkpernah berjaya..



Tanpa Nama berkata...

macai PAS..

o nk halau org UMNO mai rumah?
awat tak suruh Pork Nik halau hari tu? mai kita nk tgk tera mana sombong puak2 hngpa.. halau lah.. xdk nk heran la bangsa celaka mcm PAS ni.. sombong tp bodoh.

Islam ajaq muliakan tetamu tp nk halau? DAP laknat mai peluk sakan.. siap samsbut besday lg.. dgn kafir2 ini.. tanya Pork Nik Karpal mati dlu dia dh masuk Islam ka?

sekali lagi nk tanya macai PASngok.. 21 kerusi PAS lawan dgn 109 UMNO.. sapa banyak lg?? 21 ka banyak?

bodonya hangpa.. 109 tu UMNO bkn BN.. UMNO majoriti di Semenanjung undi Melayu Islam.. di Sarawak UMNO byk mana? Sarawak bg kerusi pd UMNO apa peliknya depa rakyat Malaysia..

PAS di semenanjung pun corot.. di Sarawak org sana sepak keluaq.. setan pakai serban depa lg bijak dr org Kelantan yg bodoh kena tipu kering 23 tahun.. HUDUD tk kemana.. pelacuran yg maju..

PASngok mmg munafik!

Tanpa Nama berkata...

Mari kita jangan pedulikan atau jawab komen2 yg ada unsur memecahbelahkan kita,kerana kita tidak tahu siapa dia,mgkn dia bkn dr bgsa dan agama kita..mereka tidak slsa mlht umat kita bersatu..jd kita yg terdidik dgn agama ini adalah diajar supaya plhra lidah,tangan dan hati kita..kita doakan ahli2 pas dan umno berbaik sbgai saudara seagama..bersatu teguh,bercerai roboh dan akhirnya nabi kita berbangga dengan kita..itu motif kita..jgn dijawab2 kerana nnt makin keras hati kita membenci sesama kita..jgn terikut2 kita dgn rentak mereka..

Tanpa Nama berkata...

Suruh macai PAS ubah perangai dulu.. jgn taksub parti mcm PAS agama. Suruh depa ubah perangai dlu baru baru ckp pasal perpaduan.

La ni di kg2 atau pekan punca org Melayu Islam pecah sbb mulut lidah pencacai PAS. semua bnda depa akan hentam UMNO.

Habih takkan org UMNO nk tadah kepala saja duk kena ketuk dgn macai2 lembu PAS ni.

Tkpyah lah nk ajak bersatu kalau setakat 21 kerusi pun duk bodoh sombong.. PAS ni tk ubah mcm bangsa Yahudi.. bangsa celaka laknat.. bangsa yg xsedari diri... buruk pun duk berlagk nak mampuih..

pi sembang la dgn PAS Kawasan masing2 tgk depa berubah dak.. perangai mcm setan.. tp konon nk buat Hukum Allah.. Munafik PAS ni..

UMNO toksah duk tebiang sgt la dgn bangsa PAS ni.. mampuih pi kt depa.. takdk nk Islamik tera mana aih PAS tu... topeng ja..

Tanpa Nama berkata...

Tuan Guru Nik Aziz memang pintar.