Jumaat, 6 Jun 2014

HOT!! Komen Ayahanda Tun Mahathir Tentang Isu 'Cadbury'!! @CadburyMY


Jawapan Tun Dr Mahathir mengenai isu DNA babi dalam cokelat keluaran Cadbury.

JAKIM bertanggungjawab mengeluarkan sijil Halal dan mereka mempunyai makmal ujikaji mereka sendiri. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pun mempunyai makmal yang berkeupayaan sama tapi mereka tidak boleh mengeluarkan sijil Halal. Kekeliruan akan berlaku sekiranya KKM cuba membicarakan urusan Halal ni.

Betul kata Ayahanda Tun Dr M tu.. sepatutnya KKM perlu berbincang atau merujuk JAKIM terlebih dahulu sebelum membuat keputusan. Ini tidak, segala-galanya dibuat dengan gopoh dan tergesa-gesa seolah-olah ada sesuatu yang tak kena.

Kalau KKM mengikut skop kerja, dah tentu ianya takkan keliru. Malah perkara takkan terjadi. Hampeh betui la KKM ni.


14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

JAKIM mana ada lab (makmal ujian) sendiri. Masih dok harap laboratories Jabt. Kimia la untuk buat ujian makmal. JAKIM mana ada scientist sendiri. Yg dok ada semua pak lebai saja yg dok tggu nak jatuh hukum (halai @ haram ). Kalau ada tentu tak kecoh macam haqi ni.

cannonkapit berkata...

TN 2:57,

JAKIM tak perlu ada lab sendiri.Membazir aja.Bijak berkongsi dgn Jab Kimia.

Masalah tak timbul jika Jab Kesihatan tak umum penemuan labnya.Tak pakai SOP lah tu.Halal haram bidang JAKIM.

Jawapan Tun M tepat sekali.

Tanpa Nama berkata...

PROFESSOR 6 Jun 2014 2:57 PTG
BARU TAHU KOMEN - BUDAK2 BARU PANDAI CAKAP , NI SAMA MCM MAKCIK SAMBAL BALACAN
ADIK PROF ,,,NI LAIK KALI TANYA CIKGU JIKA TAKFAHAM OK

Tanpa Nama berkata...

Habis taraf penyokong bee end ni. Cakap orang yang main2 hudud gak yang nak dipakainya.

Yang madet kutuk pemimpin bee end mereka tak pakai lak.

Dan yang anak beranak madet kaya raya, tak de sapa plak nak siasat halal haramnya.

Tanpa Nama berkata...

Ramai orang syak ada unsur-unsur sabotaj dalam isu babi dalam cadbury ni. Maklumlah jenama lain boleh dikatakan tak laku langsung. Lagipun, majority shareholder dipegang oleh organisasi2 milik orang Islam. Tak kan Cadbury begitu bodoh nak masukkan babi pulak dalam produk mereka kalau syarikat lain tak payah pun guna babi (or its by-products) dalam product depa. Mungkin ada anasir2 jahat ataupun kakitangan KKM yang telah dirasuah oleh syarikat lain misalnya Nestle untuk menimbulkan syak wasangka umat Islam terhadap Cadbury. Cuba siasat dengan mendalam. Cadbury pun patut buat police report polis. So that, polis pun boleh buat siasatan.

Disamping itu, JAKIM juga boleh mengambil sampel di pasaran secara rawak. Misalnya, setiap negeri 5 sample dari pasaraya terkemuka dan buat ujian kat jabatan kimia. Tapi jangan announce kat public kata nak ambil sample nanti ada orang sabotaj pulak. Announce selepas dapat result. Baru umat Islam boleh yakin sebab mereka beli kat kedai/pasaraya bukannya beli terus kat kilang.

anjingBaruababi berkata...

Tanpa Nama 6 Jun 2014 5:38 PTG...awatlah bangang sangat pecacai PAS...yang awak muntah kedaghah tu halal ke.......pendapatan harian hang tu halalkah....dok nampak oghang...diri sendiri camna...

Tanpa Nama berkata...

anjing. Muntah tidak hlal. Pendapatan dari kerja halal InsyaAllah halal.

Tapi kalau pendapatan pemimpin berdasarkan penipuan, melibatkan kroni anak beranak dan terlibat kerja haram secara sedar. Tentu tak halal.

Rakyat pula dibiar tanggung kos meningkat tiap2 hari. Lagi berdosa.

Lagi satu kalau suka sangat binatang2 haram. Jangan cakap banyak halal haram. Nanti pengikut bee end lagi confius. Ubah nama tu dulu.

Tanpa Nama berkata...

Anon 6.00. Jangan jadi tak cerdik Cerita babi dalam makanan ni memang susah nak dikawal dalam negara yg sekuler ni.

Setakat undang2 dengan denda berapa ringgit siapa nak heran. Kecoh bab cadbury. Macamana coklat2 tak da brand yg diberi time kenduri tu, ada siapa kawal.

Kena faham konsep makanan halal sekuler. Kerajaan cuma kawal halal barang yg guna cop halal je. Itupun bila time ambil sampel. Time lain no warranty.

Makanan lain rakyat pikir sendiri le.......

Tanpa Nama berkata...

Kekadang komen dari pembanggang ni semua tak masuk akal dan spin selagi bolih, nak komen pakai lah akal sedikit lah, itu pun kalau sel otak depa bolih berhubung.

Tanpa Nama berkata...

heran bin ajib..seingat aku orang yang main hudud ni ..banyak nye kat kaum PAS..tak caya gi tanya tuan garu kome..sekejab hudud..sekejab tak..sekejab wajib..sat lagi cuma 0.0001 persen..kalau tak tau malu pun jangan la tunjuk sangat...

SentiasaPanas berkata...

Itulah masalahnya bila ada yang nak sangat tunjuk hero! Hukuman berat sepatutnya dikenakan kepada individu yang bertanggunjawab menabur fitnah!

Tanpa Nama berkata...

Paling kelakar tengok aksi nangis sawan jiwa oleh pihak NGO buat PC cammana nak buat samak kulit, tukar kulit juga darah. Buat malu umat Islam sedunia je. Macamlah agama Islam itu satu agama yang tepu dan tak fleksi langsung. Sepatutnya bawa bertenang dan siasat lagi mendalam kerana dalam banyak kes yang tidak melibatkan "dengan niat" maka kesalahan itu adalah dimaafkan dalam Islam kerana sesungguhnya yang Maha Mengetahui adalah Allah yang Maha Esa. Kalau nak ikut dna babi dalam kehidupan kita ini dah berapa banyak yg bercampur dengan orang Islam. Contoh ringkas ialah penggunaan mata wang Ringgit Malaysia yang berlegar di setiap ruang alam halal mahupun haram. Wang kertas yang sama boleh jadi digunakan untuk membeli babi dan tentu sekali terpalit dengan kesan haram babi. Kemudiannya wang yang sama boleh jadi disedekah ke tabung masjid dan sebagainya. Kalau nak selamat duduk pulau bersama bersama puak Pas Sial, juga PKr Laknat, kemudian berjiaran ngan Dapigs. Sebenarnya semua ini adalah mainan kafir laknat untuk laga2kan umat Islam dan menggangu gugat perniagaan orang Islam. Setiap kali soal agama Islam diperkatankan mereka akan sibuk menceceh dan menghina Islam dan penganutnya. Sesungguhnya merekalah golongan yg akan menjadi bahan bakar Api Neraka Jahanam selama-lamanya. MOga kita umat Islam yg waras menjauhikan diri daripada politik sesat bangang bawaan Pakatan Haram Pas Dap Pkr

Tanpa Nama berkata...

Orang PAS pi baliklah amalan lebih kapiaq dari DAP.

Dengan Islam cakap pasal Hudut dengan kapiaq cakap pasal sekular.

Amalan Tok Guru Mat Sabu. Anak buah semua luruh bulu

Tanpa Nama berkata...

Kita dah faham sangat kebanyakan produk buatan Kafir... Jangan makan dan berusaha cari buatan Islam.. atau Melayu Islam.. Yg menyusahkan diri persoalkan tentang JAKIM JAKUN buat apa ?? Sekurang2nya kita dapat bantu orang2 kita juga !!