Khamis, 5 Jun 2014

HOT!! #YTL Jadi Anjing yang Gigit Tangan Tuannya Sendiri!!


Kenyataan Tan Sri Francis Yeoh Managing Director YTL sempena forum Global Malaysia Series anjuran PEMANDU di Securities Commission di Bkt Kiara 3 Jun 2014, adalah kenyataan orang yang tidak sedar diri dan cakap besar.


1. Desakan beliau bahawa kerajaan mesti menghapuskan 'crony capitalism' begitu angkuh seolah olah tiada kesungguhan di pihak kerajaan untuk memerangi amalan rasuah dan kronisme. Masalahnya, ada syarikat gergasi yang menjadi duri dalam daging kerana penghalang besar kepada usaha murni kerajaan untuk meningkatkan transperansi dan integriti.

2. Memang ada syarikat gergasi atau konglomerat tidak perlu menemui PM untuk melobi sesuatu projek seperti yang TS Yeoh dakwa. Tetapi apa yang berlaku ialah, ada syarikat gergasi ini merasuah pegawai pegawai yang bertanggungjawab membuat keputusan tender. Mereka membina empire di kementerian tertentu dan mewujudkan mafia di dalamnya. Sebab itu YTL tidak perlu bercakap besar.

3. Mungkin benar mereka tidak 'kowtow' pada PM tetapi mereka kowtow pada sesetengah pegawai yang boleh dibeli. Dengan kata lain yang menggagalkan usaha murni kerajaan ialah ahli ahli perniagaan dan syarikat syarikat gergasi ini. Saya difahamkan ada sesetengah syarikat sanggup menyediakan peruntukan khas 'entertainment' bagi membelai pegawai tinggi yang berpengaruh dalam membuat sesuatu keputusan tender.

4. Kalau betul YTL dapat projek mega melalui merit saya berharap YTL mesti bersedia untuk mendedahkan semula bagaimana mereka boleh mendapat tender IPP sehingga mengaut keuntungan besar. YTL mesti telus untuk membenarkan kerajaan menyemak semula perjanjian IPP yang dikatakan berat sebelah dan merugikan TNB.

5. Saya juga mendesak YTL supaya amal cakap serupa bikin terutamanya dalam isu kaum yang juga dibangkitkan oleh TS Francis Yeoh. Saya mempersoalkan sejauh mana YTL bersikap adil memberikan pekerjaan kepada graduan Melayu di syarikat mereka termasuk memberi kerja kerja kontrak kepada kontraktor kontraktor Melayu.

6. Dalam isu merit saya juga mempersoalkan pelaksanaan projek 1Bestarinet oleh YTL ke semua sekolah sekolah di Malaysia melibatkan kos hampir RM 1 Billion. Banyak rungutan daripada pihak sekolah kerana ia tidak efisien. Setahu saya YTL bukan pemain utama bidang telekomunikasi berbanding dengan Telekom Malaysia.


Dr. Mohd Puad Zarkashi.
Ahli MT UMNO.


P/s: YTL ni memang haprak, taktau terima kasih..dasar anjing tersepit.

McTheory:
Tiba-tiba garang Puad ni..pelik pulak, ada apa-apa ka?

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sokong Dr Mohd Zarkasi

Tanpa Nama berkata...

Hari tu Tony hentam Mas. Skarng Francis plak hentam bee end. Lepas ni orang kaya mana plak nak hentam bee end. Mereka baru tau kekayaan mereka pun tak kekal kerana di kantau oleh pemimpin2.

Pergh yang dikatakan nnjing tu dah sedar mereka selama ni disuap oleh manusia yang perangai macam ...

Confirm dah bee end ni meletup sebelum pru datang.

Unknown berkata...

Saya sokong 101% Dr Mohd Puad Zarkasi...

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong PAS

Tanpa Nama berkata...

Cara amat halus dia mahu kerajaan hapus keutamaan kepada kaum bumiputra dalam penagihan kontrak dan konsesi kerajaan. Kerana YTL dah kukuh(dengan pertolongan siapa tu kalau bukan kerajaan)financially and otherwise, maka kerajaan hanya perlu beri projek dan konsesi mega kepada YTL dan puak-puak yang sewaktu dengan nya, yakni puak cina sahaja. Ini lah dia agenda jahat dan tamak manusia seperti TSFY dan gang2 yang lain. Mereka tidak restu dan amat benci kalau melayu dapat projek dan konsesi dari kerajaan. Sudah lah mereka ini kaya, insist pulak kerajaan menjamin mereka terus kaya. Bumi Malaysia mempunyai agenda ekonomi menjamin dan mempastikan kesemerataan agihan kepada kumpulan yang perlu dibantu, ia itu bumiputra. Usaha ini amat perlu kerana kaum cina yang menguasai ekonomi tidak sudi membantu kaum melayu. Sebalik nya mereka nak menjatuhkan perniagaan melayu dengan pelbagai cara.

Tanpa Nama berkata...

Ramai sudah tahu yang YTL sememangnya guna kabel besar untuk memperoleh projek mega. TSFY memang ramai tahu guna "Top" kepimpinan untuk dapat projek. Kalau berani siasat lah proses pemberian projek 1Bestari*Net yang sehingga kini penuh dengan masalah. Siasat jugak team kementerian yang sangat "rapat" dengan YTL. Kalau tak dapat bukti, memang lah penyiasat tak bijak. Ramai tahu irregularities. Kalau pandai petik sumber, akan dapat maklumat. Tapi penyiasat kena berani lah.

Tanpa Nama berkata...

OI naon 11.21ptg, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-PENDATANG/PENCEROBOH-RASIS-CELAKA-no-1!

Tanpa Nama berkata...

Si PENDATANG/PENCEROBOH-Cina-RASIS-CELAKA ni patut diHALAU saja dr. Tanah Melayu ni dan gelaran 'Tan Sri'nya diLUCUTkan segera! Dalm artikel tu, dia juga telah begitu licik MENGHINA/MENGGERTAK Islam/umatnya termasuk hak, identiti dan sejarah BUMIPUTERA kat Tanah Melayu pusaka nenek moyang berzaman kita ni!

S'pura yg. ditawan dariTanah Melayu ISLAM kita dgn. bantuan MOSSAD, dan terus jadi pusat MOSSAD-Israel/CIA terbesar di Asia (lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009) dan MENINDAS BUMIPUTERA Islam/Melayu-mcm-SAMPAH, serta Israel yg. terus MERAMPAS/MEROMPAK tanah pusaka dan membunuh BUMIPUTERA Islam Palestin dlm. GENOSID yg. berterusan, tak korup kononnya dan "stand for the rule of law"?! Dasar si Cina-BANGKAI-tak-berpelajaran! Ini jenis Cina-otak-LONGKANG!

Dan si Australia/Britain, yg. asyik menyerang dan membunuh umat Islam dlm. GENOSID di Afghanistan, Iraq, Libya dsbnya utk. MEROMPAK kekayaan Dunia Islam dlm. minyak-gas-minerals- termasuk di bawah bawah NATO (yg. juga disertai Israel) tak korup kononnya dan "stand for the rule of law"?! Memang dasar si KAPIRDAJAL Cina-otak-BABI!

Makcik Sambal Belacan.

Tanpa Nama berkata...

Projek 1Bestari? Pergi tanya kroni YTL di BTP kementerian pelajaran.. . Frog Malaysia sbhgn dr 1Bestari indah khabar dari rupa. Byk sekolah x guna pun. Pemancar Yes.. Parking free di sekolah.. PANDAI YTL.. Nak cover area liputan... Yg PANDIR Melayu yg bagi kontrak1Bestari pd YTL

Tanpa Nama berkata...

Penyokong bee end bila kita bgtau orang bee nd jugaklah yang kayakan kroni bangsa lain,.... diaorang marah.

Memang jenis setengah orang kampung otak brim.

Tanpa Nama berkata...

CINA TETAP CINA ... MEMANG MEREKA TAK SUKA MELAYU KAYA ... Tan Sri YTL laknat nii..memang dia beri rasuah kpd pegawai2 tinggi yg punyai kabel kuat dgn mereka..LINGKUP MELAYU MACAMNI..mereka tetap penyokong kuat DAPigs

Tanpa Nama berkata...

12.01. Sedar pun kau teruk rasuah tuh. Pegawai2 tinggi yang ambil rasuah tu orang bee endlah. Orang yg ko sokonglah.

Masalahnya yg makan rasuah tu tak pernah cukup. Tu yg YTL mengamok tu.

Sokonglah lagi.

Orang Pakatan tak makan rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Rasuah tak makan tapi puki china hangpa balon....