Khamis, 16 Mac 2017

Benarkah Pas gunakan politik lembut dengan perompak negara atau hanya satu lakonan?


Kata-kata Hadi dalam satu ucapan beliau, meminta pembahagian kerusi diantara Pas dan Umno.

"Sebab itu bagi Terengganu, bagi Kelantan, bagi Kedah, bagi Perak, bagi Selangor biar PAS memimpin. Negeri lain umno nak lagi bagi ke dia. Kalau boleh nak perintah habis, nak telan habis. Tapi mulut kita luas mana nak telan habis?

Kita kena ukur dengan saiz kita sendiri. Kita memerlukan satu kerjasama untuk mengekalkan kuasa politik Islam. Ini sangat penting. Kita kena sedar. Ini budaya politik matang dan sejahtera yang kita lakukan pada hari ini.

Orang umno pun selesa. Mereka pun tak mahu tegang, tak mahu berbalah lama. Tak mahu keras. Lembut. Lembut inilah kita boleh berdialog. Kita boleh berbincang untuk mencari mana benar, mana salah. Kalau silap kena perbetul.." ~ Presiden Pas (sumber video: https://youtu.be/ncVqY57a3hs)

Apa maksud Hadi Awang?

Hadi kata bagi pada Pas, negeri Kedah, Kelantan, Perak, Terengganu dan Selangor untuk diperintah, negeri lain diserahkan pada Umno. Kalau ikut Pas nak semua, tapi tak berkemampuan.

Katanya lagi,

Kita kena ukur dengan saiz kita sendiri. Kita memerlukan satu kerjasama untuk mengekalkan kuasa politik Islam. Ini sangat penting. Kita kena sedar. Ini budaya politik matang dan sejahtera yang kita lakukan pada hari ini. (Apakah umat Islam dibenarkan merompak asalkan dimulut kononnya membela agama dan bangsa?)

Dalam para akhir ni Hadi bercakap soal hubungan dengan Umno. Katanya mahu politik secara lembut, tak mahu kasar, baru boleh bincang, baru boleh tegur kesalahan Umno. (Negara sedang dirompak, kita masih menegur dengan cara lembut? Umpama, perompak masuk rumah kita, kita pula jemput perompak duduk, jamu air dan minta dia keluar dengan cara baik. Waraskah?)

Agak pelik pendekatan Pas terhadap Umno kali ni. Jika Pas mahu bersahabat, carilah parti yang bersih, yang benar-benar mahu menjaga Agama, Bangsa dan Tanahair. Bukan parti yang menindas rakyat dan merompak hasil negara.

Jika benar pemimpin Umno tu Islam, takkan ajaran Islam mengajar pemimpin menindas rakyat, melakukan kemungkaran seperti rasuah, seleweng dan menekan rakyat dengan cukai seperti GST?

Ketika rakyat ditekan dengan kelembapan ekonomi, kejatuhan matawang, harga keperluan asas meningkat, petrol naik, subsidi dipotong, kemiskinan bertambah, tanah air dijual dan kadar hutang negara hampir mencecah ke siling. Apakah kita masih lagi boleh duduk berbincang dengan mereka yang sedang merosakkan negara?

Hanya mereka yang sedang bersenang lenang, makna kata berWang saja tidak merasakan keperitan itu.

Parti Pas tak rasa kesusahan rakyat Malaysia ke? Atau memang sedang bersenang lenang sekarang ni?

Serangan Pas terhadap Umno kini, umpama perlawanan gusti WWE yang sudah ditentukan siapa pemenangnya. Nampak gempak, tapi hanya lakonan semata-mata!

#PasKawanUmno

1 ulasan:

Quantum Metal Consultant berkata...

Bila pencuri masuk rumah kita?
Bila pula pencuri masuk rumah kita?

Realitinya..
Kita pergi rumah pencuri..
Nak tanya. Betul ke awak mencuri
Pencuri menjawab, ada orang derma..
Betul ke ada orang menderma.. Apa buktinya?
Bagi membuktikannya..
Sebelum pulang
Pencuri pula menderma 90 juta kepada kita..
Kita pulang, terus diam sampai sekarang..