Sabtu, 23 Januari 2010

1 MALAYSIA PUNDEK!



Itulah perkataan yang Mc terima sebagai jawapan daripada pemandu teksi yang Mc terlanggar semalam. Mc agak terkejut dengan jawapan yang diberi, cuma Mc sabar je la. Memang salah Mc apabila terlanggar belakang teksinya, Mc pun dah mengaku salah dan Mc rela membayar ganti rugi, cuma si pemandu teksi berketurunan india tu masih marah-marah. Mc hanya kata "alaa.. jangan la marah-marah, kitakan 1Malaysia" terus dia jawab "tuihh! 1 Malaysia pundek!" dan terus pergi. Dibelakang teksinya ada sticker 'People Power!'. Faham-faham jela.

Mengeletar badan Mc menahan marah. Apa yang Mc boleh buat, bawa la bersabar, beristifar banyak-banyak. Mc bukan nak ceritakan berkenaan dengan pengalaman Mc ni. Mc cuma kecewa dengan sesetengah pihak yang masih lagi tidak memahami apa itu erti gagasan 1Malaysia. Mc akan cuba terangkan, mengikut apa yang Mc faham dan Mc akan cuba beri contohnya.

Mungkin kita tidak sedar bahawa kita rakyat Malaysia memang sudah diasuh dari kecil hingga besar dengan semangat 1Malaysia. Kita memang berbeza agama, bahasa dan budaya. Walaupun kita berbeza, kita masih lagi mengaku kita ini warganegara Malaysia, kita tidak pernah nafikan.

Semasa kecil kita sukar membezakan, perbezaan kaum. Mungkin ada, tapi kita masih bergaul semasa kita dan bermain bersama tanpa rasa berbeza. Mungkin bila semuanya dah sudah besar. Masing-masing sudah kenal dengan wang, politik dan kuasa. Semuanya dah berubah. Masing-masing mempunyai agenda sendiri. Walaupun kita berbeza bangsa, tapi satu yang kita tidak pernah lupa. Bahawa kita ini anak Malaysia.

Kenapa Mc kata begitu? Semasa kita melihat pasukan negara dalam perlawanan sukan. Tidak kira, bola sepak, badminton, hoki, skuash dan lain-lain sukan lagi. Adakah kita pernah berfikir, perbezaan atlit yang mewakili negara, atau kita hanya sekadar mengharapkan kemenangan kepadanya kerana dia mewakili Malaysia?



Contohnya badminton, Lee Chong Wei pemain nombor 1 negara. Sedang berlawan dengan pasukan China. Kita rakyat Malaysia tidak kira bangsa, hanya menyokongnya untuk kemenangan milik negara kita Malaysia. Kenapa kaum cina tidak menyokong pasukan dari negara China? sebab jiwa kaum cina di Malaysia adalah anak Malaysia dan diajar dan sebati dengan Malaysia.

Bolasepak, majoriti diwakili oleh kaum melayu dan india. Semasa kita berlawan dengan pasukan dari negara India. Adakah kaum india negara kita menyokong pasukan India? Tidak! mereka menyokong pasukan Malaysia. kalau kalah pun, mereka aku kutuk pasukan Malaysia. Mereka tidak akan berpaling kepada pasukan India kerana India bukan negara mereka. Mereka India Malaysia. Mereka anak Malaysia!

Sama juga dengan kaum melayu. Jika pasukan negara diwakili atlit kaum india atau cina. Malaysia lawan Indonesia. Adakah kita melayu nak sokong Indonesia hanya kerana dia melayu? Sama sekali tidak! Kita hanya menyokong rakyat Malaysia yang mewakili Malaysia tidak kira bangsa atau agama.

Kenapa dalam sukan kita boleh bersatu, tetapi tidak dalam perkara lain? Kenapa bila Mc katakan kepada pemandu teksi semalam mengenai 1Malaysia, dia maki Mc balik? Apa yang tidak kena dengan negara kita sekarang? Kenapa gagasan 1Malaysia ciptaan Ds Najib yang sepatutnya disambut baik oleh semua rakyat Malaysia, dipandang sinis oleh golongan-golongan tertentu?

Ini benda baik. Semangat 1Malaysia sebenarnya sudah berada didalam didiri kita. Hanya kita yang perlu menyemainya selalu. Biar kita berbeza agama, bangsa dan fahaman politik. Demi negara kita Malaysia yang tercinta, demi masa depan generasi kita. Kita perlu bersatu dengan semangat 1Malaysia.



MctHeory:
Jangan hanya fikirkan perbezaaan. Cuba fikirkan persamaan antara kita!

8 ulasan:

melayuangkat berkata...

Assalamualaikum,

Untuk menjayakan sesebuah Negara walau apa pun kempennya, SEMUA rakyat mesti sama-sama seiring membantu Pemimpin Negara.

Inilah yang sukarnya, mencari mereka yang ikhlas mahu melihat Malaysia terus maju, aman dan makmor. SEMUA rakyat mesti memberi sumbangan pada Negara walau apa pun. Sumbangan membangun.

Tanpa Nama berkata...

Biasalah hindu pariah memang macm tuh...tak sedar diri...Hindraf people power konon!!..kkhhhakk pppttuuiii!!!..dulu british memang dah nak hantar pariah ni balik!!...Tunku le sibuk2 tahan....HINDRAF PREPUNDEK!!!..SSUUNNIIKKK...WAKALAWALEK.....PPPOOODDAAHHH!!!

McTheory berkata...

Mc setuju dengan melayuangkat. .

Tanpa Nama berkata...

SLM BRO..MASIH ADA "WARGA" M'SIA YG X TAU NAK MENILAI 1M'SIA SBB DIORANG ANGGAP XDE VALUE. PD HAL DIORANG CARI MKN, TMPT TINGGAL SEME KAT TANAH MELAYU JUGAK. CONTOH MCM SI MAMAK CELAKO TU. DIA BKN PEDULI PASSENGER PUN DARI ORG YG SOKONG 1M'SIA ATAU TAK, DIA SAPU JUGAK!. TP AKU PECAYA MAJORITI RAKYAT TETAP SOKONG 1M'SIA

McTheory berkata...

Betul bro jeff. .

Mc memang sakit ati gila! cuma sabar je la. .

Tanpa Nama berkata...

kalau aku la bro,mmg aku maki je dia balik..die ludah tepi aku ludah je muka dia...

penyabar ko ni bro..nasib baik india tu...

-lawak je

nama gempak..tapi ngn keling takot!!!! berkata...

ko penakut sebenarnya..wakakakaka

cuak ka sama keling..???

ngan cina agak2 ko msti mati kutu...

podah la pandi kuti...wakakakka

perkasa berkata...

ko pon ponya bodoh, dah langgar kereta boleh cakap 1malaysia, sakai kat tanah melayu ni pun mau mencarut dengan perangai ko bodoh, lu belajar uni mana ni bro? kah kah kah