Rabu, 23 Jun 2010

DISEBALIK KERUGIAN SIME DARBY!


Mc ni bukan ahli korporat yang boleh membincangkan projek juta-juta. Mc bukan tahu sangat pasal syarikat listed dalam bursa saham ni. Tapi yang buat Mc tertarik dengan artikel ni ialah, syarikat Sime Darby. Salah satu GLC (Syarikat Milik Kerajaan) negara kita. Mungkin ada yang tak berapa perasan pasal Sime Darby ni. Syarikat ni merupakan syarikat perladangan yang terbesar dinegara. Jika anda pergi ke Johor, sepanjang laluan lebuhraya bermula dari tangkak hinggalah ke Ayer Hitam, ladang kelapa sawit dan getah tu semuanya milik Sime Darby.

Itu cuma satu contoh gambaran yang paling mudah. Siapa sangka, syarikat yang nampak besar dan kukuh ni mengalami kerugian. Berbillion-billion Sime Darby rugi. Paling menarik apabila kerugian hanya disedari apabila mencecah rm20 billion. Perghh... sikit-sikit dia tak nampak, bila cecah billion-billion baru tersedar. Untuk cerita yang lebih jelas Mc tertarik dengan cerita dari rakan blog Tukang Dok Peghati. Baca aktikel dibawah.

Sebelum PRK Sibu, kita diKEJUTkan dengan pengumuman tentang keRUGIan sebuah syarikat konglomerat terbesar negara, SIME DARBY bernilai berBILION RM.. Ini sebenarnya adalah sesuatu yang mengejutkan NEGARA.. SIME DARBY bukannya syarikat yang KECIK anak.. Di negara INI, cuma PETRONAS yang dikatakan lebih besar daripada syarikat ini.. Perniagaan SIME DARBY hampir meliputi semua bidang daripada pembuatan, perLADANGan, automatif, pemBINAan dan banyak lagi.. Seharusnya kerajaan bertanggung-JAWAB menyiasat apa yang sebenarnya berlaku dan siapa yang PATUT dikenakan TINDAKAN..

Menurut laporan BERNAMA, keRUGIan ini berPUNCA berikutan pendedahan bahawa kelewatan dan kos berlebihan dalam beberapa projek yang memberi kesan negatif signifikan sebanyak RM964 juta dari projek di Qatar dan projek empangan hidro elektrik Bakun.. Di samping itu, OSK Research Sdn Bhd berkata punca bagi masalah Sime Darby adalah kerana syarikat itu adalah terlalu BESAR dan terlalu dipelbagai untuk diurus dan dikawal dengan betul.. Jika Sime Darby terus dilanda keRUGIan daripada satu segmen ke segmen yang lain, penyelesaian yang hanya wajar ialah untuk memecahkan kumpulan itu kepada unit-unit yang lebih STRATEGIK untuk diuruskan, kata OSK.. nak baca klik sini

Kita RASA ada keBENARannya apa yang dinyatakan oleh penganalisa OSK Research tersebut.. KOS OPERASI untuk sebuah GERGASI seperti SIME DARBY adalah terlalu BESAR dan sudah tentu sukar untuk melakukan KAWALAN secara menyeluruh terhadap sebuah ENTITI sebesar SIME DARBY yang dikatakan syarikat perLADANGan terBESAR dunia hasil gabungan SIME DARBY, Guthrie dan Golden Hope Plantation.. SEBELUM anda semua buat-buat LUPA, tahukah anda SEMUA siapakah yang beriya-iya mahukan keTIGA-TIGA syarikat GERGASI ini diGABUNGkan? Sila IMBAS kembali URL di bawah..klik sini dan sini

HE!HE!HE!

- TAHUkah anda SIAPAkah yang berUSAHA benar untuk mengGABUNGkan ketiga-tiga syarikat perladangan tersebut?

- TAHUkah anda SIAPAkah yang 'KENYANG' hasil khidmat KONSULTAN dengan pengGABUNGan ketiga-tiga syarikat tersebut?

- TAHUkah anda SIAPAkah yang menjadi 'TANGAN-TANGAN GHAIB' memperALATkan SIME DARBY dengan projek-projek mengarut seperti pemBINAan LCCT Labu, usaha pemBELIan IJN dan projek-projek tak jadi dalam NCER?

- TAHUkah anda bahawa mereka yang TERLIBAT dibelakang pengGABUNGan SIME DARBY ini adalah satu 'GROUP' yang berselindung di belakang PM ke-5?

Nampaknya memang Tuhan pun NAK tunjuk betapa menyelewengnya PUAK-PUAK ini berselindung di sebalik pemerintahan kerajaan PM ke-5.. Baru 3 TAHUN aje dah nampak dah betapa SIA-SIAnya pengGABUNGan ini.. Alangkah BAIKnya jika dahulu NASIHAT mantan Tun Mahathir tentang betapa TIDAK perlunya pengGABUNGan ini dipatuhi..

Kita mengalu-alukan kenyataan PM DS Najib untuk TIDAK menyembunyikan fakta tentang keRUGIan SIME DARBY.. Namun, mintak MAAFlah DS Najib, kita NAMPAK fungsi kerajaan sekarang umpama seorang 'PLUMBER' yang cuba memperbaiki saluran TANGKI kumbahan.. Walaupun tugas 'PLUMBER' tuh mulia, tetapi dia TETAP terpalit NAJIS.. Malangnya, KONTRAKTOR buat TANGKI kumbahan tuh pulak dah CABUT lari.. Dengar CERITA ada yang masuk PETRONAS pulak?

Selain itu, adalah menjadi tanggung-jawab DS Najib untuk memastikan TIDAK ada lagi syarikat milik kerajaan (GLC) yang bakal RUGI seperti SIME DARBY.. Apa yang kita KHUATIR adalah syarikat MINYAK negara, PETRONAS.. Apakah JAMINAN DS Najib dan kerajaan untuk mengatakan bahawa PETRONAS tidak akan mengalami NASIB seperti SIME DARBY jika PENYAMUN yang pernah jadik KONSULTAN kepada PM ke-5 dibiarkan memegang JAWATAN dalam Lembaga Pengarah PETRONAS?


Dulu Blog House PK sudah memainkan isu ni. Apa kata Mc kasi panas balik, supaya orang yang sepatutnya bertanggung jawab tu meletakkan jawatannya. Kalau dah tak boleh buat kerja tunggu apa lagi? Nyah je la ko dari jawatan tu. Takkan nak tunggu orang halau baru nak sedar. Hai la Musa Hitam bila ko nak Resign agaknya?.

MctHeory:
Sampai bila negara kita nak aman dari lanun-lanun kolar putih ni.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM BRO..APSAL MUSA HITAM X NK LTAK JAWATAN?? SELAGI DIA X LETAK JAWATAN SELAGI TU LA BYK PERSOALAN AKAN TIMBUL. LG SATU BOLA TANGGUNG KITA KENE TANGGUNG ADOIYAIII!! NASIB2

McTheory berkata...

salam,
Bro Jeff..
tahu takpe. .

lord ried berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
PARPUKARI berkata...

Salam Bro! lawa blog lu Bro, aku suka, terima kasih kerana timbulkan isu Sime Darby bro, bukan apa kalau bukan kita siapa lagi!

Kita nak selamatkan Khazanah Negara dari terus diperkosa oleh manusia tidak bertanggungjawab!

Lord Reid ni bingai bro, dia ni memang bebal bro, dia ni punya la bodoh membuatkan babi nampak lagi cerdik bro!

Dan dia ni jugak adalah budak KJ bukan pembangkang! Harap maklum!

McTheory berkata...

Bro Pk,

Mc dah malas nak layan budak bodo macam lord reid ni..

Pasal isu Sime ni, memang Mc terkejut dengan apa Bro Pk post hari tu. Tapi kerajaan masih buat bodo, ni yang post balik. kasi perangat sikit lagi.