Jumaat, 24 September 2010

JAKIM DIMINTA BERJAGA-JAGA DISEBALIK PENIPUAN UNTUK MENDAFTAR SIJIL HALAL!!


Semenjak JAKIM dan pengguna Islam melakukan serbuan keatas Food Republic (medan selera Pavilion KL) dan mendapat liputan luas media tempatan. Tokey-tokey restoran berbangsa cina sudah mula mengelabah. Tapi tahukah anda, semasa serbuan JAKIM dan pengguna Islam keatas Medan Selera Pavilion, hanya akhbar berbahasa melayu sahaja yang melaporkannya. Akhbar Utusan Malaysia (muka surat hadapan), Berita Harian (muka surat hadapan) dan Harian Metro (muka surat belakang).

Akhbar berbahasa inggeris macam The Star, Times dan lain-lain langsung tak laporkan perkara ini. Akhbar cina lagi la, jangan harap nak lapor kalau pasal buruk kaum diorang kena cekup. Kat sini pun kita dah nampak sifat perkauman dalam melaporkan berita yang benar.

Sambung balik pasal JAKIM,

Selepas medan selera Pavillion kena serbu, tokey-tokey cina yang selama ni bersenang lenang mengunakan sijil halal swasta, kini sudah mengelabah. Dulu mereka menrendahkan keupayaan JAKIM kini mula serba tak kena mencari lubang untuk menyelamatkan diri.

Bagus apabila tokey-tokey restoran ni mula nak apply halal dari JAKIM. Terjamin sikit rasanya nak makan, tak la dibelenggu rasa sangsi takut nak makan kat kopitiam atau restoran tokeynya berbangsa cina. Sebab prosedur untuk memohon sijil halal dari JAKIM ni ketat sikit. Kalau tak betul-betul gunakan gunakan barangan yang halal, pasti takkan lulus.

Senarai pembekal makanan akan diperiksa.

senarai pekerja yang bekerja juga akan diperiksa.

Data syarikat juga akan diperiksa.

Cara beroperasi dan juga perlaksanaan kerja juga pasti akan diambil tahu.

dan lain-lain lagi.

Itu yang bagusnya apabila sijil halal yang disahkan oleh JAKIM. Kalau permohonan untuk restoran atau kilang pembuatan makanan, jumlah pekerja MELAYU ISLAM juga diambil kira untuk kelulusan sijil halal JAKIM. Jika tak cukup jumlah pekerja melayu yang bekerja didalam restoran tersebut, pasti permohonan sesebuah restoran tersebut akan gagal.

Perkara inilah yang selalu ditipu oleh tokey-tokey cina. Kilang-kilang pembuatan makanan yang dimiliki oleh kaum cina amat susah nak ambil orang melayu bekerja. Kalau ada pun mungkin sebagai pembasuh/pemcuci ataupun pengawal sahaja.

Sama juga macam restoran, ada sesetengah restoran, langsung takada orang melayu bekerja. Jadi macam mana nak dijamin halalnya makanan tersebut. Bila JAKIM ketatkan peraturan ini, mulalah tokey-tokey cina ni pening kepala. Cara paling senang ialah dengan menipu JAKIM. Macam mana cara menipu?

Sebuah syarikat F&B (food and beverage) kemungkinan ada dua atau tiga cawangan yang berasingan. Kemungkinan dalam satu cawangan restoran ada 1 pekerja melayu atau dua pekerja melayu sahaja. Itupun hanya dibahagian juruwang. Bila JAKIM meminta data pekerja melayu, syarikat ini akan senaraikan semua pekerja melayunya dalam permohonan tersebut. Kononnya untuk 1 restoran sahaja.

Selalunya sebelum pegawai penguatkuasa JAKIM datang memeriksa sesebuah restoran yang memohon, pegawai tersebut akan maklumkan kepada syarikat terlebih dahulu. Jadi, sempatlah syarikat yang memohon menghimpunkan kesemua pekerja melayunya. Disinilah terletaknya kesilapan JAKIM, patutnya semasa datang untuk membuat pemeriksaan, JAKIM tidak perlu maklumkan terlebih dahulu. Terus je datang dan periksa.

Ada juga kes terpencil yang melibatkan pengunaan wang sebagai sumber kelulusan. Atau nama glamornya dipanggil 'RASUAH'. Mc dapat tahu, ada pegawai JAKIM yang mengumpan, nak lulus cepat ke lulus lambat? Kalau nak cepat, faham-faham aje la, mestila mau hulor.

Mc minta pegawai JAKIM yang terbabit dalam meluluskan sijil halal ni, sedar diri sikit. Kamu semua melakukan suruhan Allah, pekerjaan kamu adalah pekerjaan yang baik. Jika kamu jujur dalam bekerja, insyallah kamu pasti akan perolehi pahala yang banyak kerana kerja kamu umpama ibadat, menjaga makan minum masyarakat orang Islam lain dari tercemar dari sumber yang haram.

Kalau ada pegawai JAKIM yang berminat nak buat jugak, buatlah.. Mc beri amaran, jika Mc dapat kesan mana-mana pegawai JAKIM yang bersifat demikian. Mc akan dedahkan segala peribadinya dalam blog ini dan kepada media aliran perdana. Biar 1Malaysia tahu 'inilah pegawai JAKIM yang makan rasuah'.

Kalau berani cubalah!!..

Berani kerana benar, takut kerana salah.

P/s: Moga Allah memberi rahmatnya kepada pegawai JAKIM yang benar dan jujur bekerja. Aminn....

MctHeory:
Rasuah musuh negara! Perlu diingat!!

Tiada ulasan: