Jumaat, 15 Oktober 2010

SEMUA TOLONG JAWAB!! BENARKAH MALAYSIA NI DULU NAMA ASALNYA TANAH MELAYU??


Kenapa Mc gunakan soalan yang agak pelik ini sebagai topik artikel? Sebab sememangnya, jika anda ni seorang pelancong asing yang datang bekerja di Malaysia, kemudian anda amat rapat dengan masyarakat Malaysia dan berminat mengikuti perkembangan politik semasa, anda mungkin tidak percaya bahawa Malaysia ini satu ketika dahulu dinamakan 'Tanah Melayu'.

Kenapa tidak percaya??

Mc nak tanya balik, apa yang menunjukkan Malaysia ni dulu Tanah Melayu??

Kita tak payah susah2 buat kajian. Kita gunakan pemerhatian awam dan pengalaman yang ada didalam otak kita sekarang. Jika anda ke Mega Mall, seperti Midvalley, Suria KLCC, Sunway Piramid atau Pavilion (high Class). Perhatikan betul2, kaum apa yang paling banyak membuka kedai ditempat seperti ini?

Untuk pengetahuan semua, penguasaan melayu kurang dari 5%. Maknanya kalau ada 100 lot, melayu tak sampai 4 lot pun.

Kemudian kita perhatikan pulak pelanggan yang datang berkunjung ke tempat2 seperti ini. Anda lepak je depan pintu masuk Suria KLCC, perhatikan orang keluar masuk.

Apa yang anda nampak?

Bilangan kaum cina lebih ramai mengunjungi tempat2 seperti ini, melayu?? ada.. tapi cuma sebagai pekerja. Kalau datang pun lebih banyak yang 'window shopping' tak pun bebudak sekolah yang monteng sekolah.

Berapa peratus kaum melayu mengunjungi tempat seperti ini? Hanya 30% yang datang, kemudian yang membeli-belah kurang dari 20%.

Ini baru pemerhatian rambang, belum lagi diteliti dengan lebih halus.

Nak tahu kenapa melayu susah nak berniaga dan mendapat lot ditempat seperti ini?

Kerana, harga yang ditawarkan kepada melayu selalunya lebih tinggi dari kaum cina. Malah lot kedai yang ditawarkan pula, lot2 paling hujung iaitu lokasi yang sememangnya agak teruk. Kenapa agaknya jadi begitu? Mananya tidak, taukeh atau bos-bos besar kat Mega Mall ni selalunya dari kaum cina, pengurus bawahannya pun, cina, malahan pengurusannya serba-serbi cina. Sebab itu, apa saja permohonan dari kaum cina, pasti akan didahulukan, berbanding kita kaum melayu.

Kaum cina kata, hak diorang dinafikan di Malaysia, tetapi sebenarnya melayu yang selalu kena buli di negara ini.

Kalau tak percaya, ambil senarai pembekal dan pemborong di Selangor, cuba kita lihat, berapa kerat pembekal bahan mentah ni syarikat orang melayu? dalam 40 syarikat mungkin hanya wujud satu atau dua saja yang taukehnya orang melayu, yang lain?? semuanya cina.. india? jangan cakap la.. langsung takde kot.

Pasti ada orang tertanya-tanya kalau semuanya cina, melayunya kat mana? Melayunya hanya ramai dipasar malam, pasar pagi, pasar tani ataupun di pasar-pasar basah, macam Chow Kit, Downtown, Uptown, kawasan-kawasan sebegini, dikuasai oleh melayu. Kerana kawasan ini penguatkuasanya orang melayu ataupun kawasan yang dibuka oleh kerajaan negeri. Sebab tu melayu boleh bertapak, kalau tak, tak boleh juga nak cari makan.

Itu baru dalam bidang ekonomi, cuba kita lihat dalam hal ehwal politik pulak.

Semenjak akhir-akhir ini, kuasa melayu sudah semakin berkurangan. Suara orang melayu sudah tidak dipedulikan lagi. Malahan tindakan undang2 pun dijalankan secara berpilih2. Bila kaum lain cina buat? lepas.. tapi bila namanya melayu? sudah pasti tindakan akan diambil.

Contoh, kes Otai blogger Rocky Bru dengan Menteri Penerangan Rais Yatim. Baru kena tegur dalam blog sikit, dah buat laporan polis la itu la ini la.. melompat tak tentu pasal. Lepas tu kes Hasan Skodeng dengan TNB, sampai masuk mahkamah. Baru buat lawak sikit dah ambik hati, terasa sangat la konon. Itu kalau orang melayu yang buat, cuba kalau nama Ah Chong ke, Ah Wee ke.. tentu takde tindakan yang diambil.

Namewee, nama cina paling rasis di muka bumi Malaysia. Berpuluh2 video klip kontroversi yang dia keluarkan, tapi sampai sekarang masih lagi bebas. Video klip hina TNB pun ada, namun langsung takde tindakan. Laporan polis terhadapnya pun takde kesan. Kenapa dia tidak dikenakan tindakan? Sebab dia cina ke? Kenapa nak memilih dan berpilih?

Andaikata cina mendapat kuasa politik dan menjadi 'tuan' dinegara ini, adakah mereka akan lakukan apa yang kita lakukan sekarang? Atau Malaysia di'tranform'kan jadi seperti Singapork? Semestinya.. pasti Malaysia akan dijadikan seperi Singapork. Malah melayu akan digadaikan segalanya, hinggakan sejarah yang mengaitkan kaum melayu sebagai penduduk asal juga akan diubah.

Tiada perkataan sama rata dalam kamus hidup mereka. Yang ada hanyalah tamak haloba. Mereka mahu menguasai segala-gala. Mc bukan tak suka kaum cina, cuma Mc taknak kita terlalu mengikut rentak mereka. Jangan gadaikan kuasa kita semata-mata mahukan undi mereka. Jangan pula kita menyesal tak sudah pulak nanti, apabila satu hari, anak cucu kita akan bertanya pada kita.

Atuk benarkah dulu Malaysia ni namanya Tanah Melayu? Tapi kenapa kita merempat?? Kalau ini tanah kita, kenapa pemimpinnya bukan orang melayu?

Apa kita nak jawab?

Atuk dan Nenek kita sudah pun melakukan tanggungjawab mereka, merdekakan Malaysia, membangun dan menjaganya. Kemudian tanggungjawab kita pulak untuk menjaga, membangun dan membina bangsa kita.

Jaga hak kita elok2.. kongsi2 takpe, tapi jangan gadaikan.. kesian anak cucu kita nanti.

P/s: Ingat!! Malaysia ni bukan hak kita, tapi tanah pinjam dari hak yang sepatutnya.

Mctheory:
Anda Melayu?? Fikirlah elok-elok..

9 ulasan:

Aku Melayu berkata...

mc sekarang ni banyak melayu yang tak sedor diri. semua jaga perut sendiri

Tanpa Nama berkata...

Apa sangat la ko nak bangga dengan melayu wehhh... tarak papa pun...

Chong berkata...

Malaysia is from Malay + Asia. Its fact!!

DEUTERO MALAY berkata...

sohai punya chong... bodoh...

MALAYSIA ialah panggilan antropologi zaman renaissance (zaman kuli cina dan keling belum ada di kawasan ini) yang merujuk East Hindies..

malah Filipina membantah malaysia menggunakan nama "MALAYSIA" kerana mereka terlebih dulu bercita2 menukar nama negara mereka kepada MALAYSIA

betul pendapat umum.. CINA ITU BUTA SEJARAH... sebab cina yang datang ke malaysia... cina pukimak

Gerakan Timur berkata...

jgn sampai nanti anak cucu kita berkata

"dulu moyang kita jaga dan pelihara hak kita untuk atuk... tapi atuk tak jaga untuk kami dan skrg kami merempat di bumi sendiri. Atuk kejam! Penakut! Ambik ko!!!"

sambil kencing di pusara kita.

anakbangsa berkata...

mc betul la apa yg saudara tulis ni.kalau melayu yg buat,sekejap je di ambil tindakan.geram betul lah.apalah nasib melayu ni tanah melayu.kenapa undang2 ditegakkan dgn berpilih2?

Tanpa Nama berkata...

tuan,
betul tuan kata tu, saya pernah ingin menyewa ruang kedai di ibu kota di tak bagi macam macam alasan sebab saya melayu..apabila kami mengadu di biro pihak pengurusan naik kan harga sewa 400% dari harga biasa..sedih kami dgn nasib macam ni... kami ditindas di negeri sendiri...

Tanpa Nama berkata...

melayu dari perkataan layu, kena panas sikit dah layu

Tanpa Nama berkata...

Itu pun masih ada petualang Melayu yang dok menjilat bontot cina..apa nak dikata..klu Melayu bersatu mustahil kita akan dibuli...

Mana-mana Melayu yang buta tuli lagi tu tgk la mana-mana shopping kompleks, kebanyakannya dikuasai oleh Cina.. sedar la ..apa yang susah sangat nak buka mata?

Klu mereka ni Islam x pa lagi ini still kafir harbi, masih nak mengaku nak jadi tuan ditanah Melayu...

Ingat la mereka ini (cina) semakin tamak dari sehari ke sehari.. sebagai orang melayu apa yang kita lakukan untuk menyaingi mereka ini..

Mereka kata nak hak sama rata sebab apa?? Sebab mereka dah kaya, ada duit. tinggal lagi peluang nak memiliki tanah..bila peluang itu terbuka jgn harap la Melayu dapat bersaing beli/miliki tanah...nak beli rumah pun kita Melayu dok terhegeh2 lg....

Rata-rata rumah yang berharga 200 ribu ke atas milik siapa??

Jgn compare la dengan datuk2, pemimpin politik/ ahli perniagaan Melayu..itu pun hanya sekerat dua jer miliki rumah berjuta2...yang kebanyakan kita ni??

Dapat ker beli rumah harga mcm tue? Jgn nak merungut salahkan kerajaan klu kita sendiri yang buka peluang kepada mereka ini (cina)...

Tgk PAS dok tunduk dengan DAP,PKR langsung la, mcm bewak jer..mereka (Cina) desak mcm2 terhadap kerajaan ada orang Melayu bersatu nak tentang permintaan melampau mereka ini???

X ada!!..balik2 demo anti ISA, demo untuk Nuar..lain x da..kepentingan Melayu langsung la..knp takut dikatakan rasis??

Habis cina minta hak mereka dilindungi..minta mcm2 daripada kerajaan ibarat bagi betis nak paha, itu x pa? x rasis?

UMNO?? Dok kena tikam dari belakang oleh MCA dan Gerakan...klu dah namanya cina..x kan hilang sikap tamak haloba terhadap duniawi..

Mereka x kan senang hati selagi x memiliki Malaysia..percayalah.....Cina ni dasar Yahudi Asia!!!!!