Rabu, 9 Februari 2011

KEBODOHAN TONY PUA DALAM MENILAI PERTAHANAN LAUT!! Sakai benor!


Masuk askar apek-apek ini takut tapi anak Cina kampung bela ayam itik nak bebel pasal perbelanjaan pertahanan sini. Sendiri berniaga IT dan consultant pun bankrup.

Macam mana dia tahu kapal tentera laut lebih mahal 870%?

Dia ada belajar engineer mechanical ka? Apa boleh main kira-kira dan congak pakai maklumat Internet seolah Kapal tentera boleh beli di e-Bay. Kah kah kah ...

Tajuk sedemikian di Malaysiakini hanya untuk jadikan slogan baru untuk memperkecil dam merendahkan pertahanan Malaysia.

Jika ianya benar, taklah mengapa. Tetapi jika ia berdasarkan fakta salah dan pembohongan yang disengajakan, Tony Pua layak di kenakan tindakan undang-undang!


Ini OPV tau, Tony ...


Ini baru LCS ... Dia bukan OPV. Walaupun dikatakan Second Generation PV,
tapi dia hampir macam Frigate


Inikah LCS yang lu mahu kita beli, Tony? Kah kah kah ...

Mahu cerita pasal barang tentera. Lu tahukah membezakan antara OPV dan LCS? Itu pun lu tak tahu. Papagomo kasi basic info sini untuk budak bangang. Baca juga perincian Pisau.net sini

OPV untuk peronda tapi LCS atau Littoral Combat Ship dah kira boleh perang dalam dimensi bawah air, atas permukaan air dan udara. Baca itu bigdogdotcom sini.


Mestilah lagi mahal. Dalam pembinaan aset tentera, 40% dibelanjakan untuk peralatan senjata, survelilance, radar, sonar dll. Itu berbeza-beza menurut keperluan dan doktrin peperangan sesuatu negara.

Mahu komen pasal harga mesti banding kapal yang epal sama epal atau kapal yang serupa.

Tony kata OPV buatan New Zealand nanya RM210 juta satu. Baca website rujukan Tony baik-baik di The New Zealand Ministry of Defense Manatu Kaupapa Waonga betul-betul. Nampak ke tidak ada sebutan:

The project is yet to be closed so final costs per vessel and class have yet to be finalised. The costs provided below is an interim assessment ...
Dalam bahasa tentera, itu ballpark figure. Harga tepat hanya bila habis bayar. Barang selalu naik turun dan banyak adjustment harga tidak dapat dikenalpasti.

Kalau Tony boleh tentukan quotation harga dengan tepat, lu kira handal. Satu dunia tak boleh tentukan dengan tepat. Tapi Tony Puah berniaga bankrup, mana dia handal kir adengan tepat???

Satu lagi kita bukan beli OPV tapi LCS ... Littoral Combat Ship. Walaupun dipanggil Second Generation PV, LCS lebih menyerupai frigate!

Tony kata LCS Amerika buatan Lockheed Martin dan General Dynamics ada dalam harga US$300 juta (RM913 million) pada tahun 2004.

Tony tak research betul-betul dan main cakap saja. Sepatutnya baca laporan dari Congress Research Service berkenaan Navy Littoral Combat Ship LCS Program Appendix C.
Budget Navy US untuk LCS pertama naik dari US$215.5 juta (2005) dan US$212.5 juta (2006) ke sebenar 274.5 juta (2007). Kenaikkan 29% dari tahun 2005. Bagi LCS kedua kenaikkan dalah 30% untuk 2007 dari 2005. LCS ke tiga naik 33%.

Untuk 2011, budjet untuk bina LCS-1 dan LCS-2 adalah US$537 dan US$607 juta. Bila tambah persenjataan sebanyak 30-40%, tidakkah mencapai US$1 billion satu kapal?
Dua kali Tony Pua tipu dan memutarbelit fakta. Kalau tak tahu pasal tentera, jangan memandai-mandai.

Adakah dia berniat untuk menjejaskan pertahanan negara? Jika dia mahu perkecilkan pertahanan negara, ini bermakna dia tidak patriotik!

Kalau mahu cerita pasal ketelusan, semua ini akan dibuat cara tender melibatkan 6 limbungan kapal antarabangsa yang diurus oleh Boustead Naval Shipyard. Dengan kapal dibikin tempatan, kita dapat membina industri pembinaan kapal sendiri dan menyokong 635 vendor.

Harga anggaran RM6 billion itu untuk 2 RMK ...10 tahun!

Singapore sendiri belanja US$700 juta pada tahun 2000 untuk frigate formidable class. Bandingkan dgn kapal LCS buatan Amerika US$300 juta (2004).

Nampaknya Singapura pun belanja lebih mahal. Baca di Politik Malaysia sini

Mana Tony mahu tunjuk lagi bukti Malaysia belanja berlebih-lebihan? Atau ada elemen rasuah? Sila buktikan!!!


Laksamana Comrade Tony Pua sedang mengepalai armada kapal perang... bodoh bingai


Tony Pua hanya mahu Singapura lebih kuat ketenteraan dari Malaysia. Itu saja yang DAP mahu. Mereka lebih menjaga kepentingan Singapura dari Malaysia.

Kami harap adalah lebih baik ada seseorang buat laporan polis bawah Sedition Act atau defamation terhadap kerana dia hanya berdrama dan menipu! Bawa sekali artikel-artikel Internet dan blog sebagai bukti.

Masuk askar takut tapi mahu cakap banyak!


sumber The Unspinners

Mctheory:
Orang bodoh macam ni jangan dibiar.. ambil tindakan!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mmg tulah kerja DAP. Mesti cari loop hole nak condemn kan kerja kerajaan. Kalau tak, mcm manalah dia nak cari publisiti. Tapi yg saya heran kenapa tak bangkitkan perkara ni di Parlimen (parlimen tak bersidang lagi ke). Tapi walau macam mana pun apa yg tuan dedahkan diblog tuan amat bagus sekali. Kerja mcm ni la yg kita nak. Ada apa isu yg diorang bangkitkan, tuan seangkatan akan mengorek maklumat utk paparan cerita sebenarnya. Syabas kpd anda.

REMEDY KARUNG GUNI berkata...

lagi dulu lagi dh tau...keje porak perandakan malaysia ni...tak lain tak bukan si DAPI ni lah....itupun org sibuk nk ngundi lagi....

Tanpa Nama berkata...

apek tony kia pua ni patot anta masok kamunting jek. kasik brain wash.