Selasa, 1 Mac 2011

DARI BACA HARAKAH BAIK BACA UTUSAN, ADA JUGAK FAEDAH!!

Ehh.. Pak Hadi, dok baca paper apa tu? Macam kenal?

Kalau tanya orang Pas kenapa tak baca Utusan Malaysia, Mc percaya dia akan bagi jawapan yang mengutuk Utusan sampai lumat (habis-habisan). Bagi mereka Utusan ni pembohong, penipu dan bodek pemimpin kerajaan Pusat. Sudah semestinya Utusan merupakan akhbar yang dibiayai oleh kerajaan untuk menyampaikan hasrat kerajaan kepada rakyatnya dan sudah tentu ia tertakluk dalam proses yang ada sedikit kepentingan untuk kerajaan dan propaganda.

Tapi itu semua hanya untuk tujuan kebaikkan. Kebaikkan terhadap kerajaan yang memerintah.Utusan tidak pernah menghasut supaya rakyat melakukan perkara yang salah. Malah Utusan diselitkan dengan rencana dan ilmu-ilmu agama yang membawa kearah jalan kebaikkan.

Namun Utusan sering dipandang jijik oleh Puak Pembangkang yang akalnya pendek. Mereka menganggap Utusan adalah akhbar UMNO. Seperti Harakah, kalau Harakah milik Pas, Utusan pulak dkatakan milik UMNO.

Bagi Mc, jika buka akhbar Utusan untuk dibaca, kalau kita tak minat politik pun, banyak lagi bahan bacaan lain yang boleh kita baca. Berapa helai sangatlah cerita mengenai pemimpin negara dan politik, yang lainnya semua mengenai isu dalam negara dan luar negeri.

Berbanding jika kita buka akhbar Harakah, segala sudut dan seginya semuanya politik. Dari depan hingga belakang, semuanya asyik mengutuk kerajaan aje kerjanya. Semuanya tak kena, dari A sampai Z, semua kerajaan tak betul.

Dari situ, apa faedah yang boleh kita dapat? Menghasut rakyat supaya membenci kerajaan. Sebarkan cerita yang bukan-bukan supaya negara ini huru-hara dan tidak aman. Apakah itu satu keperluan?

Sebab tu Mc kata, dari baca Harakah, baik baca Utusan, ada jugak faedahnya. Hari-hari baca Harakah, hati jadi kelam, otak jadi sempit, pengetahuan pun jadi kurang. Sebab tu kita tengok fanatik penganut Agama Pas ni otaknya kadang-kadang macam dah rosak, tak boleh pakai.

Jadi hindarilah kita dari membaca Harakah, tak kiralah sama ada Harakahdaily atau akhbar Harakah, kedua-duanya langsung tidak mendatangkan kebaikkan pada rakyat.

P/s: dengar cerita, bila selalu baca Harakah, boleh kena sakit jantung tau..

Mctheory;
Harakah buat bungkus nasi lemak layak la..

4 ulasan:

Sudir berkata...

Dia rindu nak baca Utusan tu bro.. Maklumlah lama tak baca.. Tu yang nampak khusyuk sangat tuh..

ajai62 berkata...

Assalam Bro

Saya pernah cuba baca Harakah tapi kepala terus pening Bro. Tak boleh terima fitnah yang ditaburkan meloya macam nak muntah.

Tanpa Nama berkata...

Keh keh keh... bro ajai62, kita spesen ar. Tak blh baca harakah tu, buat pening kepala je. Banyak sgt 'hancing' kot dalam paper tu.

Buat tuan punye blog, Hj Hadi tu tgh pikir cmner nk cilok format Utusan yg sungguh ilmiah tu. Bukan ape, depa pun nk buat Utusan Rakyat tak lama lagi. Tapi setakat setahun dua je hidupnye kot, lepas membuat fitnah, jd le macam suratkhabar Suara Keldaian... hanya kaum keldai je yg sanggup baca. Kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

nk tgk kot2 ada bahagian yg bleh saman juta2. bleh support kos time pru13 nnt.hahahha