Ahad, 17 April 2011

PERANG PUNYA PERANG AKHIRNYA? Keputusan Rasmi!

Pehin seri dan Isteri

KUCHING April – Barisan Nasional (BN) mengekalkan pemerintahan di Sarawak dengan majoriti dua pertiga walaupun berhadapan dengan tentangan sengit khususnya di kawasan pengundi Cina.

BN memperbaharui mandat rakyat apabila menang 55 daripada 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sebahagian besarnya disumbang oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Berikutan kemenangan itu, Pengerusi BN negeri yang juga Presiden PBB, Tan Sri Abdul Taib Mahmud malam ini mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng dalam satu majlis, di sini.

PBB mengulangi rekod pilihan raya negeri pada 2006 apabila menyapu bersih kesemua 35 kerusi yang ditandinginya di kawasan majoriti Melayu/Melanau dan Dayak.

Pilihan raya negeri kali ini menyaksikan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) kalah teruk malah Presidennya yang juga Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri George Chan Hong Nam tewas kepada calon DAP di DUN Piasau.

Satu lagi parti komponen BN negeri ialah Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang menang lapan daripada sembilan kerusi yang ditandinginya.

Walaupun berjaya merampas DUN Ngemah daripada Parti Cinta Malaysia (PCM), PRS kehilangan satu kerusi di Pelagus yang merupakan satu-satunya kawasan yang dimenangi calon Bebas iaitu George Lagong.

Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) yang menyapu bersih lapan kerusi pada pilihan raya negeri 2006 pula gagal mengulangi pencapaian itu apabila menang di enam DUN sahaja dan tewas di Ba’kelalan dan Krian.

Pencapaian terbesar parti pembangkang dilakar oleh DAP yang menawan hampir keseluruhan kawasan majoriti pengundi Cina apabila menang di 12 kerusi.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula hanya berjaya menawan tiga DUN iaitu Batu Lintang, Krian dan Ba’kelalan. - Utusan

Mctheory:
PKR dan Pas pulun tahap teruk, tapi? dapat la celah-celah gigi.. he he he..

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO dan lain2 parti Bumiputra hendaklah jangan lagi memberi perhatian lebih2 kpd kaun Cina. Aku rasa dgn bajet yg sama diberikan kpd pengundi Cina, jika digunakan untuk orang Melayu/Islam/Bumiputra akan dapat pulangan yang lebih kpd BN.

Perhatikan, sepanjang kempen PRN Sarawak ada nampak tak bayang MCA, Gerakan?...

Semasa PC pasca PRN Sarawak dimana CSL?
MCA tikam belakang adalah...

Jangan lagi gula2kan org Cina untuk PRU13. BN perlu ambil lain approach lain.... biar diorang pilih BN, baru 'balas budi'....

Belalah Melayu/Bumiputra... teruskan semangat DEB. Jangan sampai yg dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran...

hangkedee berkata...

Sokong anon 8.03.Puak kafir harbi ini ibarat dedalu atas pokok dia hisap sampai mati pokok jadinya.Sedar lah wahai melayuUMNOGOK+MelayuPAS NGOK+ MelayuPKR NGOK.Agenda mereka di mana mana janji kaum nya kaya raya.Sebelum pilihan raya pelbagai kemudahan termasuk berjuta juta peruntukan diberi tapi masih memangkah DApig rakan karib melayu kutuk Pas +PKR.Sedarlah wahai orang melayu Bagaimana getirnya kita mengusir komunis dahulu yang majoritinya dari kaum kafir ini yang sekarang ini kita tatang bagai minyak yang penuh.fikirkan lah melayu melayu ngok mahu kah kita di komuniskan kita kembali oleh mereka????? Fikirkan zuriat zuriat kita di era akan datang.Adakah mereka akan menjadi komunis demi perjuangan bangsa.

mat berkata...

Kalau tengok PRN sarawak ni PKR masih kuat lagi sebb BN pun tak dapat sepenuhnya UNDI Di sesetengah kawasasan. Dan pengundi Cina yang belot ni kita kena cari cara nak ambil hati mereka kalu x susah BN nak menang dalam PRU 13 ni lagi satu walaupun kita menang tapi kita kalah sebenanrnya sbb kita telah hilang 11 kerusi kepada pembangkang ini satu petanda kita kena usaha lebih lagi

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah kah... ingatkan rakyat biasa Malaysia je kene kencing ngan AnWAR OMEGA ni. Rupe2ye wartawan2 seluruh dunia pun dikencingnye hidup2!!!!!

Anwar berkata, beliau hanya bersedia untuk 'membincangkan' mengenai tuduhan dan dakwaan Raja Petra terhadapnya pada Ahad ini.

"Lusa boleh bincang tentang kepimpinan Anwar. Jangan benarkan sesiapa alih pandangan.

"Bukan saya nak elak, kalau nak bincang boleh, tapi 17 haribulan. Lepas itu boleh teruskan serangan terhadap Anwar," katanya sinis.


Kalau dah kaki kencing tu, dgn sape2 pun tetap dikencing oleh si Dajjal tahap OMEGA ni... yang masih percaya, penyokong yg suke hirup kencingan manusia keparat ni je

Kah kah kah kah kah kah

abg m berkata...

Syabas dan setinggi2 tahniah pada BN dan rakyat Bumiputra yg menyokong BN. kuasa telah diberi,tunaikan janji,pemasaalahan rakyat diatasi InsyaAllah BN sentiasa diingati dan dihormati. Pada YB2 kenanglah rakyat yg memberi undi.Belalah Bumiputra yg baik budi dan rendah diri.kasihilah mereka dgn penuh kasih sayang. saya teruja dgn bumiputra Sarawak yg hidupnya sederhana tetapi sempurna, Pada semua Bumiputra Sarawak - ANDA TINGGAL DIBUMI BERTUAH!

Spin1001 berkata...

saya setuju ngan Anon8:03... ubah strategi utk pengundi bandar yang menyokong cina DAP... mungkin mengambil masa yang lama tapi lebih baik dari membangunkan bandar tapi masih kalah dlm pilihanraya akan dtg... cina tetap cina, mereka tetap menyokong DAP... MCA ke Gerakan ke tunggu masa ajer utk berkerjasama dengan dalang DAP... Gerakan telah menunjukan jalan dengan memberi laluan kepada DAP di Penang... Melayu pakai perancang keluarga, cina beranak mcm babi... fikir lar sendiri apa akan terjadi pada satu masa nanti...