Jumaat, 27 Mei 2011

SENGAL!! GUAN ENG PANDAI BUAT LAWAK!! kah kah kah..


1. Bila Guan Eng kata negeri yang ditadbir pembangkang jangan bubar DUN jika PRU diadakan pada tahun ini, Zambry Abdul Kadir memberi reaksi segera mengatakan puak pembangkang tiada keyakinan menghadapi PRU-13.

2. Saranan Guan Eng ini sudah kedengaran beberapa kali daripada pemimpin pembangkang lain sebelum ini. Malah Pas juga pernah menyuarakan hasrat yang sama dulu. Ini reaksi biasa bagi orang yang sedang seronok di tampuk kuasa. Spesis pemimpin sebegini selagi boleh mahu pegang kuasa selama mungkin. Lagipun belum sempat songlap semua lagi maa...

3. Namun jika negeri yang ditadbir komplot pembangkang masih enggan membubarkan DUN walaupun kerajaan persekutuan sudah membubarkan parlimen, diikuti dewan undangan negeri BN; maka masih terdapat beberapa kaedah yang boleh diguna bagi memastikan negeri komplot pembangkang turut membubarkan DUN.

4. Mungkin Guan Eng terlupa dia mentadbir negeri yang bidang kuasanya adalah di bawah YDP Agong melalui wakilnya Yang Dipertua Negeri. Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada YDP Agong untuk memberhenti atau membubarkan parlimen mengikut budi bicaranya. Maka, YDP Agong juga berkuasa untuk mengarahkan Yang Dipertua Negeri yang mewakilinya di negeri tidak beraja seperti Pulau Pinang untuk membubarkan DUN.

5. Kebanyakan Undang-Undang Tubuh Negeri turut memberi kuasa kepada Raja-Raja Melayu dalam perihal 'mempersetujui atau tidak mempersetujui permintaan membubar Dewan Undangan Negeri' yang perlu setara dengan Perkara 40(2)(b) dan Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan.

Sambung baca SINI

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jgn termakan umpan mulut lancau tu .... dia cuba buat reverse psycho tu ..