Selasa, 4 Oktober 2011

EKSKLUSIF! Orang Cina, Tuhan Pun dia Tipu, Lagi Mau Percaya ka!!



Mc nak cerita sebuah cerita pendek. Sembang kedai kopi. Bila kita kata sembang kedai kopi, macam2 cerita yang kita boleh dengar, dari cerita dalam rumah, dalam kain hinggakan sampai politik negara malah luar negeri. Sebab tu kalau ada peluang, Mc suka melepak di kedai kopi bersama pakcik-pakcik dan abang-abang sambil berbual dan menambah pengalaman.

Namun dah nama pun kedai kopi, bukan semua cerita boleh pakai, tapi ada yang boleh kita ambil sebagai pengajaran. Ada pula yang sekadar jadi bahan hiburan.

Namun, ada satu cerita yang benar-benar menarik perhatian Mc.

Cerita mengenai kalau Perdana Menteri Malaysia terdiri dari orang bukan Melayu. Kalau nak kata india dan sikh tu rasanya jauh sangat kot. Tentu la kaum cina. Tambahan pula sekarang ni, ada pihak yang berkempen nak bagi Guan Eng jadi PM. Soo.. mungkin sebab itu la, pakcik2 dan abang2 berbual mengenai perkara ini.

Ada diantara mereka yang sokong Guan Eng jadi PM Malaysia. Orang itu sudah tentulah orang Pas dan Dap. Sebab dalam kumpulan tu ada seorang uncle berketurunan cina dan ada pak lebai Pas. Dorang ni memang agak tegar dengan Dap dan Pas la.


Topik yang dibincang, kenapa orang cina tak boleh jadi PM Malaysia. Si penyokong Pas menyokong saja kalau Dap jadi PM, walaupun bukan melayu (Pas memang bebal), si penyokong Dap pula pertikaikan kenapa cina tak boleh jadi PM Malaysia, sedangkan kaum cina juga rakyat Malaysia.

Dalam banyak2 hujah dan jawapan hingga menimbulkan kekecohan, satu jawapan ni yang Mc anggap paling tepat dan menusuk kalbu. Seorang pakcik yang pakai lebai (bukan Pas) memberi jawapannya begini,

"macam mana kita nak bagi cina jadi PM, orang cina tak boleh percaya"

ada yang menyampuk "kenapa tak boleh percaya, UMNO boleh percaya ka?"

pakcik tu jawab lagi. "Macam mana nak percaya cina, kalau Tuhan pun dia boleh tipu"

Uncle cina sudah bengang. "Apa pasal lu cakap itu macam, lu ada bukti ka?"

Pakcik tu dengan selamber bagi jawapan

"Wa cakap betul ma, lu tengok, dulu, lu orang kasi tokong sembahyang, buah betul punya, boleh makan, air pun betul punya, Sekarang? Semua pun plastik (buah plastik), semua pun palsu, sampai lilin pun guna bateri bukan guna lilin lagi, bukan tipu ka tu?

Uncle tu jawab "itu bukan tipu la abang, itu jimat. Kalau buah betulkan cepat rosak, buah plastik boleh tahan lama".

pakcik tadi taknak mengalah "lu kata tokong sembahyang itu lu punya tuhan, takkan dengan tuhan pun lu nak kedekut? lagi satu kalau buah plastik, tuhan lu nak makan apa? Apa da, sama tuhan pun lu mau tipu ka? macam mana orang nak percaya?"

"lu orang banyak pandai tipu sama lu punya tuhan arr.. macam mana kita mau percaya?"

Uncle tadi cuma geleng2 kepala sebab hujah dah mati (mati akal).

Mc dengar pun tersenyum. Ada kebenaran dalam kata-kata pakcik tadi. Kaum cina pandai membelit dan menipu, tidak kira dalam bidang perniagaan ataupun pentadbiran. Mc kata sedemikian, bukan kerana Mc rasis, tapi ia hakikat sebenar.

Dari kita memperjudikan hidup kita dengan menyerahkan tampuk pentadbiran kepada kaum lain. Baik kita mempertahankannya menjadi hak milik kita sendiri.

Tanah Air kita milik kita..

McTheory:
Tuhan pun lu tipu.. macam mana mau percaya!! he he he..

3 ulasan:

ericoanaci berkata...

tau taj per

Unknown berkata...

wow, patut ambik pakcik ni buat ceramah kat penyokong pas & pkr bagi bukak sikit minda.Good job.

Tanpa Nama berkata...

kesian pok nik. lama2 nanti dia gadai suar dalam dia kat lks untuk dapatkan sokongan hakhakhak