Rabu, 2 Mei 2012

TUDIAA!! Azeez Rahim Mengamuk BERSIH 3.0 Malukan Nama Negara di Mekah!! #bersih #bersih3



Seperti yang kita semua sedia maklum, dua pelancaran BERSIH 3.0 telah diadakan oleh aktivis-aktivis BERSIH 3.0 di Mekah dan Madinah pada pagi 26 April 2012.
Tujuan pertemuan adalah bagi melahirkan sokongan terhadap objektif perhimpunan BERSIH 3.0 di Malaysia dan kononnya sebagai keperihatinan rakyat Malaysia di Arab Saudi bagi memastikan keadilan dan ketulusan di dalam pilihanraya tidak terhenti di Malaysia sahaja.
Kebanyakan rakyat Malaysia yang mengaku sebagai aktivis-aktivis BERSIH 3.0 di Mekah dan Madinah ini terdiri daripada pelajar-pelajar Malaysia yang mengikuti bidang pengajian agama tajaan Kerajaan Arab Saudi serta rakyat Malaysia yang sedang menunaikan umrah.
Pelancaran BERSIH 3.0 di Mekah
Tarikh : Khamis, 26 April 2012
Lokasi: Di hadapan premis Restoran D’Saji, Hotel Al Safwa, Mekah
Masa : 9.30pagi – 10.30 pagi
Pelancaran telah disempurnakan oleh Nasrudin Hassan Tantawi selaku Ketua Pemuda PAS Malaysia dan turut ditemani oleh timbalannya Nik Mohamad Abduh Nik Aziz sekitar jam 10.00 pagi.
Kehadiran sekitar 20 rakyat Malaysia yang majoritinya memakai baju kuning yang mempunyai logo Bersih 3.0. Antara yang menyertai majlis tersebut adalah beberapa pelajar-pelajar Malaysia tajaan Kerajaan Saudi yang sedang mengikuti pengajian di Universiti Ummul Qura, Mekah termasuk barisan Exco Persatuan Pelajar Malaysia Mekah.
Terdapat juga penglibatan golongan professional dalam pelancaran tersebut, dan yang ketara adalah Dr. Mohd Taib Wahid, seorang pensyarah dari Universiti King Abdul Aziz , Jeddah.
Hj. Azzam Mustapa dari Nokia Mekah.
Hj. Khairani, bekas kakitangan Tabung Haji Travel and Tours (THTS) yang kini menguruskan agensi pelancongannya sendiri.
Sebelum pelancaran disempurnakan semua peserta yang terlibat duduk di meja hadapan Restoran D’Saji untuk bersarapan pagi dan seterusnya memakai baju kuning dangan logo BERSIH 3.0 yang dibawa oleh Nasrudin Tantawi dan mendengar ucapan Nasrudin .
Antara beberapa isu-isu yang diucapkannya adalah perkembangan politik semasa di Malaysia, isu rasuah, keperluan bagi semua rakyat Malaysia menyokong BERSIH 3.0 serta berjihad secara demokrasi ala Islam sebagai satu cara memperolehi keadilan yang sebenarnya.
Selepas itu bersih 3.0 dilancarkan dengan mereka memegang kain rentang BERSIH 3.0 dan mengambil gambar secara beramai-ramai berlatar belakangkan Restoran D’Saji.
Pelancaran BERSIH 3.0 di Madinah
Tarikh : Khamis, 26 April 2012
Lokasi: Di perkarangan Masjid Nabawi, Madinah
Masa : 9.30 pagi – 10.00 pagi
Majlis pelancaran di Madinah telah diatur oleh Hj. Khuzaini, Nokia ,Madinah dan majlis pelancaran itu telah disempurnakan oleh Mokhtar Senik selaku AJK Dewan Ulamak PAS Pusat yang juga Ketua Dewan Ulama Pas Pahang sekitar jam 9.40 pagi.
Kehadiran sekitar 30 rakyat Malaysia yang sedang berada di sana telah berkumpul dengan memakai baju BERSIH 3.0. Antara yang hadir adalah pelajar-pelajar Malaysia tajaan Kerajaan Arab Saudi yang menuntut di Universiti Islam Madinah termasuk barisan Exco dari Persatuan Pelajar-pelajar Malaysia Madinah atau PERSADA. Turut menyertai mereka beberapa jemaah umrah Malaysia yang kebetulan berada di sana.
Di Madinah mereka yang berkumpul tidak dapat mengadakan majlis dalam masa yang lama kerana bimbangkan polis yang mengawal Masjid Nabawi mengetahui kegiatan mereka. Hanya dengan memakai baju BERSIH dan seterusnya memegang kain rentang BERSIH 3.0 serta mengambil gambar.
Namun begitu polis Masjid Nabawi berjaya juga mengesan aktiviti mereka melalui CCTV dan satu laporan telah dihantar kepada pihak atasan.
Pihak berkuasa tempatan melalui agensi Istikhbarat Al-Fedaraliyah iaitu special branch telah melakukan siasatan tentang Bersih dan dikatakan risikan mereka telah mendapat info penglibatan beberapa NGO antarabangsa yang berkiblatkan yahudi bersama dengan Bersih.baca seterusnya

Tiada ulasan: