Selasa, 23 Oktober 2012

PANASS!! TMK Buktikan Setpol MB Kedah Takdak Teloq!! #TukarKedah


Sampai ostolia depa pi..sakan sungguh

Artikel lepas geram dari blogger MTK terhadap Setpol MB paling bangang dalam alam semester ni. he he..

Pertama sekali aku ingin ucapkan terima kasih selagi kepada barisan blogger Pas Kedah @Kedahla yang aku tau selama ni memang panas hati dengan geng geng TMK termasuk aku sebab sebelum ni aku banyak kali dah dedah siapa tulang belakang disebalik blog tu klik sini ..

Tapi macam biasalah, puak puak militan ni nama ja Islam, padahal perangai serupa setan jugak..Buat salah tapi tak mau mengaku last2 tuduh orang lain fitnah depa...Bila kantoi balah dalam Facebook mula lah block sebab takmau tanggung malu dengan soalan soalan panas yang akan ditanya..

Lepas aku bongkar siapa pemilik blog Kedahla, si Zulkifli Yahaya yang juga Timb YDP Pas Alor Star merangkap ketua unit Urusetia Penerangan Pas Kedah terus block aku dalam Facebook..


Kali ni giliran setpol MB pulak si sanusi setpol..Pada mulanya masa TMK main isu Gunung Inas dan Bukit Kachi Sintok dia dah unfriend aku sebabnya tak boleh nak jawab beberapa soalan dalam FB..Tapi aku masih boleh buka tengok Status facebook dia..Kemuncaknya beberapa hari lepas masa dia keluar kenyataan pasal kerugian projek Papua New Guinea di Facebook..Baca kat bawah ni

Beberapa fakta berkaitan kes Kedah Corp Berhad (KCB) dan perniagaannya di Papua New Guinea (PNG) dan 99 East Langkawi (2007).

1. Kerugian perniagaan berjumlah RM6.4 juta yang dialami oleh KCB adalah adalah kos pengurusan perniagaan dalam beberapa aktiviti dan kos pengurusan pinjaman, bukan penyelewengan atau rasuah.

2. RM134 juta (USD44 juta) ialah jumlah pinjaman yang dibuat oleh KCB dengan Capital Investment Agency untuk membiayai mengambilalihan 70% kepentingan dalam Mas Incorporated (PNG) Ltd. yang berjaya memperolehi kawasan pembalakan di PNG. Ia juga bai membiayai aktiviti lain KCB. Pinjaman ini telah dibatalkan pada Januari 2010 setelah Jawatankuasa penilaian yang dilantik oleh MBI mendapati ia akan menambahkan beban dan risiko kepada syarikat.

3. Pinjaman ini tidak mendapat kelulusan lembaga pengarah KCB, tidak dimaklumkan kepada Lembaga Penasihat MBI dan perjanjian perniagaan tidak dibawa untuk penelitian Penasihat Undang-undang Negeri.

4. Pelaburan perniagaan di PNG ditamatkan di pertengahan jalan untuk mengelak risiko yang lebih besar.

Lalu aku pun sempat jugak komen 2,3 soalan pasal projek kat PNG tu sebelum dia block aku



sah, si sanusi ni takdak kote, kalau berani nak berhujah takpayah lah block
Tengok jawapan last sekali dia kata projek ni projek jangka panjang bukan macam berniaga goreng pisang..Hahahaha ayat defend tahap bodoh keluaq dari otak setpol..

Bro, aku nak tanya hang, kat atas tu pun hang tulis Kerugian perniagaan berjumlah RM6.4 juta yang dialami oleh KCB adalah adalah kos pengurusan perniagaan dalam beberapa aktiviti dan kos pengurusan pinjaman kan ??

1) Kat bawah ni kah termasuk dalam kos pengurusan ??


Kesemua tuntutan yang dibuat tidak munasabah dan tanpa dokumen lengkap..


2) Kenapa KCB sanggup bayar duit LOBI Projek sampai RM1.21 juta kepada vendor (seorang bekas pemilik MAS yang dilantik KCB bagi menjalankan perniagaan di Papua New Guinea) sebagai 'goodwill payment' bagi pindah milik saham 70 peratus kepada KCB walaupun terma dalam perjanjian yang dibuat tidak memihak kepada KCB ?

3) Kenapa perlu bayar berjuta juta komisen kepada Perunding untuk projek tersebut ?? (boleh pulak komisen dalam kerajaan pas)

Kalau dah nak buat projek jangka panjang mestilah buat kajian dulu tengok kemampuan syarikat yang nak ambil pegangan saham tu.. Kalau ada buat kajian mesti bentangkan kepada pengarah syarikat sebelum keputusan dibuat? Ini pelaburan luar negara bukannya berniaga minyak belacak leman 3 suku..

Kalau KCB berani pinjam 134juta semata mata nak ambil alih 70 peratus kepentingan dalam Mas Incorporated maknanya mesti depa tau projek ni dapat untung dalam masa singkat..Ini projek balak bro, bukan goreng pisang tepi jalan..Keluasan tanah pulak seluas 114,429 hektar bukan sikit bro..Dah tentu balak balak kat situ semuanya besar dari balak kat Kedah..

Kalau bab untung duit BALAK kat Kedah ni pandai pulak hampa mencanang dalam ceramah kata Pas Kedah kutip hasil balak yang tinggi dalam tempoh singkat..

Tapi bila mai projek balak kat PNG pandai pulak spin kata rugi tu pekara biasa..Dia spin pulak isu di 99east Langkawi..Adehh.. Mengaku sajalah  projek kat PNG tu memang tak dapat faedah apa apa pun..Tak payah lah nak tegakkan lagi kote yang memang dah lembik tu..

Aku harap sanusi jawab soalan soalan aku dalam blog dia memandangkan dia dah block akaun FB aku sebab tak mau tanggung malu dari ditanya dengan soalan soalan yang diluar kemampuan otaknya berfikir..

Kepada Zulya tak payahlah kata aku tak leh lawan hujah si sanusi tu dalam blog hang..Hang dengan sanusi sama ja kaki block orang dalam FB sebab tak xboleh jawab soalan aku tanya..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boh Mc boh...bagi depa kenai langit tinggi rendah. depa ingat depa ada kuasa boleh buat apa saja, tunggu......rakyat dah sedar