Sabtu, 23 Mac 2013

HOT INFO! Syaitan Sulu Mengamuk Mau Saman Malaysia! #PrayforSabah


Siri mengarut oleh puak Syaitan Sulu ni semakin menjadi-jadi. Sudah la menceroboh negara orang, mereka pula berlagak nak mampus serupa kita Malaysia ni buat salah.

Kemuncak lawak yang dibuat oleh puak Syaitan Sulu ni apabila, mereka mahu menyaman kerajaan Malaysia. Baca berita dibawah yang telah diterjemaah.


MANILA: Kesultanan Sulu akan menyaman kerajaan Malaysia di Mahkamah Keadilan Antarabangsa sebagai tindak balas untuk keganasan terhadap lapan pengikut sultan yang telah ditangkap di Sabah, satu jenayah yang boleh dihukum dengan kematian.

Jurucakap kesultanan, Abraham Idjirani, berkata pasukan undang-undang mereka telah bersiap sedia untuk memfailkan aduan perampasan kuasa dan pembangunan haram kekayaan semula jadi di Sabah terhadap Malaysia.

"Tidak ada asas bagi Malaysia untuk memfailkan tuduhan terhadap mereka lapan orang Filipina, kerana itu Sabah tanah air mereka. Kami adalah pemilik yang sah (Sabah), "Idjirani berkata di kediaman Sultan Jamalul Kiram III di City Taguig.

Ini akan menjadi kali ketiga Kesultanan Sulu akan memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Malaysia. Yang pertama telah difailkan pada tahun 1992 sebelum Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan kedua telah difailkan pada tahun 2004 sebelum Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Idjirani berkata kedua-dua kes ini masih belum selesai kerana pemilikan Sabah tidak diselesaikan.

Menganggap, bahawa langkah Malaysia adalah menyalahi undang-undang, Idjirani berkata langkah untuk memfailkan tuduhan keganasan terhadap pengikut sultan melanggar perjanjian 1963 yang ditandatangani oleh ketua Malaysia, Filipina dan Indonesia.

1963 Manila perjanjian menyatakan bahawa "kemasukan Sabah ke dalam Persekutuan Malaysia tidak akan menjejaskan kepentingan pihak-pihak yang berkenaan sehingga isu tuntutan Sabah akhirnya diselesaikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)."

"Malaysia hanya penghuni Sabah, jadi mereka tidak mempunyai hak untuk memfailkan tuduhan terhadap orang-orang Filipina," tambah Idjirani.

Beliau berkata kesultanan tidak mempunyai cara untuk mengesahkan sama ada lapan orang Filipina adalah sememangnya anggota Tentera Diraja Sulu yang menduduki Lahad Datu.

Presiden Benigno Aquino III pada Khamis berkata kerajaan akan membantu lapan orang Filipina yang didakwa di Malaysia melakukan, keganasan dan melancarkan perang di Sabah.

"Ia adalah tanggungjawab kami untuk melindungi hak-hak rakyat kita," kata Presiden.
Aquino berkata beliau sudah mengarahkan Hal Ehwal Luar dan Jabatan Keadilan untuk memberikan bantuan guaman dari Filipina.

Di bawah undang-undang Malaysia, caj keganasan membawa hukuman penjara sehingga 30 tahun, malah melancarkan perang terhadap Raja boleh dihukum bunuh.

Sekumpulan peguam yang berpangkalan di Sabah juga telah menyatakan hasrat mereka untuk membantu lapan pengikut kesultanan.

Persatuan Undang-Undang Sabah, dalam laporan yang dibawa oleh akhbar Malaysia, berkata ia telah bersedia untuk memastikan bahawa lapan Filipina yang diberikan proses yang sewajarnya.

Aquino sebelum ini mengarahkan satu pasukan antara-agensi yang diketuai oleh Setiausaha Eksekutif Paquito Ochoa Jr untuk tampil dengan pelan tindakan untuk menyelesaikan konflik Sabah aman.

Aquino berkata Filipina adalah terbuka untuk berunding dengan Malaysia dan memulakan pada pendekatan yang berasaskan peraturan untuk menyelesaikan tuntutan Sabah sama dengan kes yang difailkan oleh Manila terhadap Beijing untuk menangani pertikaian wilayah ke atas Panatag Shoal.

Kesultanan pada Khamis lalu, menyelar Istana untuk menolak dakwaan plot pembunuhan terhadap sultan dan keluarganya. Sumber dari Agensi tapi Mc translate sendiri. Kacau bilau! he he..


McTheory:
Mangkuk hayun punya penganas, tak sedar diri sungguh..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Delete virus kiram and its sub folder parmanently!

Tanpa Nama berkata...

kalau dah bodoh, bodoh juga la si kiram ni. Babi pun cerdik sikit dari kiram ha ha ha