Selasa, 19 Mac 2013

HOT INFO! Walaupun Di Serang Penganas #Felda Tetap Diyakini Oleh Pelabur Luar! #FGVH


Mc sebenarnya kagum dengan keyakinan peniaga kepada Felda, walaupun kita tahu Felda Sahabat telah diserang oleh penceroboh yang ganas, namun aktiviti eksport minyak sawit keluar tetap berjalan lancar.

Ini bermakna segala khabar angin mengenai Felda tidak menjejaskan aktiviti perniagaannya kerana para peniaga luar tetap yakin dengan kemampuan Felda dan FGVH menguruskan perniagaan walaupun dalam konflik yang dahsyat.

Keyakinan itu juga sebenarnya diteraskan oleh keupayaan anggota keselamatan negara telah terbukti, bayangkan, kilang penapisan minyak sawit mentah yang terletak di Felda Sahabat 16 teramat hampir iaitu hanya 16 KM dari lokasi kejadian krisis ini. Malah perkara ini telah disahkan oleh Pengurus Kawasan Felda Transport Services Sdn Bhd, Sukirman Mukhtar.

Keupayaan pihak keselamatan memperketatkan kawalan telah berjaya meningkatkan keyakinan para peniaga dari luar. Operasi tetap berjalan seperti biasa walaupun terpaksa ditutup sementara pada 23 Februari lalu. Namun selepas itu, operasi berjalan seperti biasa.

Kita sebagai rakyat Malaysia perlu berbangga dengan hasil usaha Felda ini, kerana hasil Felda bukan sahaja untuk keperluan tempatan tetapi telah menjalankan aktiviti eksport hasil ke pasaran antarabangsa contohnya di negara Pakistan, China, Taiwan dan Amerika Syarikat.

Ini terbukti apabila pada 14 Mac yang lalu, Kapal Tangki pertama, Bungan Allium telah berlabuh di jeti Felda Sahabat 16 untuk mengambil minyak Sawit Mentah yang sudah diproses untuk penghantaran ke Pakistan.

Dalam konflik dengan penganas pun mereka sanggup lagi datang ambil minyak, lihat betapa yakinnya orang luar dengan kita. Bukan saja kepada Felda, tetapi pada Kerajaan Malaysia. Kalau pembaca, ada berani ka nak buat macam tu?

Kapal Tangki yang angkut minyak ni sangat besar, bayangkan 1 kapal mampu mengangkat muatan sebanyak 35,000 metrik tan bergantung kepada saiz kapal. Cuba korang fikir balik, banyak juga hasil yang dikeluarkan Felda ni, 35 ribu metrik tan minyak, dah lah dalam keadaan krisis tapi masih mampu hasilkan minyak yang begitu banyak.

Untuk rekod, pada hari berkenaan sahaja, sebanyak 8 buah kapal telah berlabuh di Jeti tersebut, bayangkan 35 ribu tan metrik didarabkan dengan 8, uihh berapa banyak tu?

Tu pun tak, si Mazlan Aliman 'ANAK' haram tu dok kata Felda ni nak bungkus la, nak bankrup la, sedangkan pada pandangan profesional, Felda semakin maju dan berkembang jauh.

Cuma sekarang ni Mc pelik sikit, mana pergi Mazlan Aliman? Sejak ada konflik di Lahad Datu tu, Mazlan menghilangkan diri. Takut kena hantar pergi Lahad Datu ke? ha ha ha..


McTheory:
Mangkuk punya Mazlan Aliman.. hahaha

Tiada ulasan: