Sabtu, 29 Jun 2013

PANASS!! Apa Benda Pusat Transformasi Bandar (UTC) tu? #HanyaDiKedah





Apa benda UTC tu? Mula-mula Mc ingat bas UTC, rupanya Pusat Transformasi Bandar (UTC). Apa kegunaan Pusat Transformasi Bandar? Ada transformers ke dalam dia? he he he.. tak, satu tempat yang banyak kaunter dan jabatan untuk kita mudah berurusan.

Takpa baca info dari Utusan ni dulu..

Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kedah yang dibangunkan dengan kos sebanyak RM40 juta dijangka beroperasi di Kompleks Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) Jalan Kolam Air mulai 22 Julai ini.

Datuk Bandar, Datuk Mat Noh Ahmad berkata, UTC Kedah yang berkeluasan 77,688 meter persegi di bangunan enam tingkat itu merupakan UTC kelima di negara ini selepas dibuka di Kuala Lumpur, Melaka, Pahang dan Perak.

Menurut beliau, UTC Kedah menyediakan perkhidmatan di bawah 10 kluster termasuk keselamatan, kesihatan, perkhidmatan, kewangan, pembangunan belia, utiliti dan pendidikan.

"Bangunan itu nanti turut menyediakan bilik mesyuarat berkapasiti 150 orang dan dua bilik seminar serta gelanggang futsal di tingkat atas," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar di sini semalam.

Mat Noh berkata, sehingga kini sebanyak 22 jabatan kerajaan dan swasta telah membuat pengesahan untuk beroperasi dan akan ditempatkan mulai 15 Julai ini.

Menurutnya, antara jabatan terlibat adalah Klinik 1Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

"Apabila siap kelak, UTC Kedah akan memudahkan orang ramai berurusan di bawah satu bumbung, tidak perlu ke sana sini," katanya.

Tambahnya, kemudahan lot tempat kereta juga disediakan di bangunan tersebut sebanyak 400 lot.

Terdahulu sebanyak 21 Ahli Majlis MBAS dilantik bagi penggal 2013 hingga 2014.

Mat Noh berkata, pelantikan itu terdiri daripada kalangan profesional, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), penjaja, belia dan ahli korporat.

"Selepas ini kita akan buat lantikan jawatankuasa kecil mengikut keupayaan masing-masing dan cuba seimbangkannya," katanya.

Tambahan info, UTC ni depa buat kat bangunan City Point dulu tu. Dari biar bangunan tu hidup segan mati tak mau, baik renovate buat UTC untuk kegunaan orang ramai.

Cuma satu la Mc harap, buat bangunan hebat, cantik atau besar macam mana pun, parking kereta tu jangan lupa buat besar-besar sama. Sebab kawasan tu tempat paling susah nak parking.

Bukan nak mengajar tapi ini rintihan dari rakyat marhien.


McTheory:
Sejak BN perintah ni..2 bulan macam 2 tahun pulak perkembanganya.. hmm..

4 ulasan:

FATIN NURAQEELA berkata...

Nt wt la kt sg Petani,sbb myb UTC xdak kt penang,nk pi alor setar jauh..huhu

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Jual Beli Produk Muslim di www.produkmuslim.info

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Parking utk kenderaan, bukan utk gerai2 jualan..

Tanpa Nama berkata...

Nk renew ic kt situ boley jugk ka?