Rabu, 19 Jun 2013

PANASS!! Mati Syahid Jika Ke Himpunan #Blackout505 - Husam Masam



Selepas Husam mengeluarkan fatwa Syahid berdasarkan ilmu agamanya yang tak seberapa tu. Ramai diantara pemimpin Umno mula memberi respon terhadap fatwa Husam yang dianggap sesat tu.

Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menegaskan Datuk Husam Musa tidak layak untuk mengeluarkan 'fatwa' bahawa peserta yang terkorban ketika menyertai Himpunan Blackout 505 sebagai mati syahid.

Ini kerana menurut Ahli Parlimen Kepala Batas ini, Naib Presiden PAS itu bukan dari kalangan ulama dan perkara tersebut sepatutnya perlu dibawa kepada pihak yang berkelayakan.

"Soal mati syahid saya rasa amat tidak wajar untuk kita meletakkan sesuatu hukum pada keadaan kita bukan ahlinya, Husam bukan seorang yang boleh dianggap ulama untuk mengeluarkan bahawa itu mati syahid.

"Mengheret rakyat dengan menggula-gulakan satu hukum yang belum lagi dipastikan oleh ahlinya bagi saya satu perkara yang bermotifkan politik dan rakyat sudah mual akan perkara ini," kata Reezal Merican kepada Antarapos.

Himpunan terakhir 'Blackout 505' sebagai membantah dakwaan penipuan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu dijadualkan pada Sabtu ini bertempat di Padang Merbok, Kuala Lumpur.

Meskipun pihak berkuasa memohon kerjasama pihak penganjur agar menukar lokasi perhimpunan bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas dan ketenteraman awam, namun rayuan itu tidak dihiraukan.

Menurur Rezal Merican, rakyat tidak akan terpengaruh dengan 'fatwa' tersebut yang disifatkan sebagai bermotifkan politik.

"Kerana rakyat nak tahu pengisian tentang harapan mereka setelah pilihan raya selesai, saya sendiri bukan ahlinya...kalau nak tanya ahli biar Majlis Fatwa nyatakan pendirian tentang soal ini.

"Biar orang yang mempunyai ilmu bercakap, jadi sebab hukum hakam kena ditentukan pandangan ulama dan saya hormati pandangan ulama. Nak tahu tanyalah Datuk Harun Taib (Ketua Dewan Ulama PAS Pusat) atau Datuk Dr Haron Din (Timbalan Mursyidul Am PAS), Husam bukan ahli," jelas wakil rakyat penggal pertama ini.

Husam dalam kenyataan di Harakahdaily berkata peserta yang terkorban ketika menyertai Himpunan Blackout 505 dianggap sebagai mati syahid.

"Andai kata kita terkorban, atau satu daripada kita terkorban, insya-Allah ia adalah syahid fi sabillah...

"Kita boleh reda dengan kekalahan kita tetapi kita tidak diizinkan untuk reda dengan penipuan dan maksiat. Tiap-tiap kali pilihan raya Umno menang hanya dengan penipuan, wajib kita orang Islam tegak berdiri menentangnya,"

katanya yang menggesa seluruh ahli dan penyokong PAS turun ke Kuala Lumpur pada 22 Jun ini bagi menyertai perhimpunan terakhir 'Blackout 505'.

McTheory:
Gila babi tak habis-habis..

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Agak x berapa sesuai mc menggelarkan perbuatan beliau sebagai gila babi x habis habis, namun cukuplah kita mengetahui bahawa.. Babi pun x gila mcm ni.. Hukum dan fatwa buat sendiri. Agama dlm politik bagus, tp bila agama itu sendiri dipolitikkan, dijaja untuk kepentingan parti dan subahat tertentu.. Sama sama la kita fikirkannya.

Roslee Ly berkata...

Husam masam mangkuk ayun

Roslee Ly berkata...

Husam masam mangkuk ayun

Tanpa Nama berkata...

kunci ke putrajaya yg anwar idam2kan telah disimpan di dalam lubang jubur husam. jaga2 husam.....

Tanpa Nama berkata...

Husam xlayak lagi bergelar manusia, malah beliau lebih hina dr bangkai BABI, krn beliau menghina kedudukan SYAHID dlm Syariat dan menghina Aqidah Islam.

terimalah balasan nnt wahai Husam!

Tanpa Nama berkata...

yg pelik pengikut mcm tk dpt nk menilai....main ikut je..kesian tgk puak2 PAS nie tk abis2 diperbodohkan pemimpin2 mereka...