Rabu, 31 Julai 2013

PANASS!! Rupanya Mangkuk Beraya Bersama Anjing Tu Orang Islam?


Kita tertanya-tanya siapa mangkuk yang buat video sambut raya dengan anjing ni. Tak sangka pulak Mc dia ni Islam, ingat kapir mana yang sanggup hina Islam sampai macam tu sekali.

Mai kita dengar alasan si mangkuk ni bagi.

“Saya tiada niat hina Islam”. Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh pembikin video yang kini menjadi viral di laman sosial Facebook, Chetz Yusof, yang merupakan seorang penganut Islam.

Menurut wanita berusia 38 tahun ini, tujuannya memuat naik video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing seperti mana yang dilakukannya.

“Saya takde niat pun hina Islam sebaliknya video itu adalah pada mulanya saya memang buat suka-suka tapi alang-alang baik saya ‘educate’ orang di luar mengenai penjagaan anjing dan kebersihan,” katanya eksklusif ketika dihubungi Mynewshub sebentar tadi.

Selain itu, Chetz yang merupakan seorang jurutera, turut berasa pelik apabila video yang sudah lama dimuat naik sejak 2010 itu, hanya kini hendak diperkatakan.

“Benda ni dah lama kenapa dia (video) timbul sekarang? Orang Melayu terlebih sensitif,” katanya yang memiliki lapan ekor anjing yang semuanya merupakan anjing jalanan.

Chetz turut menyatakan tujuan video itu direkod adalah untuk menunjukkan kebersihan dalam menjaga haiwan peliharaan selain menyatakan anjing itu tidak haram untuk dibela.

Anjing-anjing yang dibela itu kesemuanya merupakan anjing terbiar dan dibuang di jalanan malah ada di antaranya yang buta serta pernah dilanggar orang.

“(Bela) Anjing ini tak haram, kalau basah, kita samak,” katanya lagi.

Ketika ditanya tidakkah dia takut sekiranya pihak berkuasa bakal mengambil tindakan terhadapnya, Chetz mengatakan, “saya risau ambil masa saya, buat report polis, kena buat ‘statement’ kepada polis, itu yang saya risau sebab ia mengambil masa saya”.

Chetz yang masih bujang ini tinggal bersama dua lagi rakan serumahnya yang beragama Islam malah mereka turut sama menjaga anjing-anjingnya yang merupakan baka Mix Breed atau Mongrel itu.

Menurutnya lagi, keluarganya turut menyokong tindakannya menyelamatkan anjing jalanan dan terbiar walaupun ada di antara ahli keluarganya tidak bersetuju pada mulanya.

“Ada ahli keluarga pada mulanya tak bersetuju, tapi bila saya terangkan, mereka boleh terima benda ini,” katanya yang mengharapkan semua pihak tidak cepat melatah dengan perkara ini.

Menerusi video berdurasi satu minit 14 saat itu, Chetz meraikan Aidilfitri bersama tiga ekor anjingnya dengan berlatar belakangkan audio Takbir Raya sekali gus menimbulkan kemarahan segelintir pihak kerana dikatakan menghina umat Islam di Malaysia.-Mynewshub

Ada niat atau tidak, pembaca boleh nilai sendiri video dibawah,



McTheory:
Boleh dimaafkan ka kalau macam tu?

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa maksud dia basuh kaki anjing lepas tu tunjuk orang basuh kaki ambil wudhu, basuh muka, pandai sangat ke sampai nak sama manusia dan anjing. Pandai sangat hukum-hakam masuk DAP le, semua dibolehkan.

Tanpa Nama berkata...

Salah seorang manusia yang menganut Islam liberal... jadi tak menghairankan apabila peguam PKR sendiri menjadi peguambela minah senget ni...

Tanpa Nama berkata...

Iniyg menyedihkan kita. mcm mana org Kafir tk hina Islam jika yg bernama Islam terlebih dahulu hina Islam.

Aku perhatikan sejak pasca 2008, kebangkita Rejim PR, banyak sgt musibah Agama berlaku. Runtuhan sensitiviti Agama dan bangsa cukup ketara, manakala pihak Krjn BN hanya acuh tak acuh krn takut dibenci. Sedangkan biarlah dibenci bermaruah dr disukai tp hina disisi Tuhan.

zaidi zaidah berkata...

tak hairanlah....dia sendiri pun bukan ciri2 spt saorg islam...mcm bosia haram jadah....bagi free buat bini pun x teringin...

Hidup Melayu Islam berkata...

Minah Celaka perosak akidah