Jumaat, 6 September 2013

HOT! Hutang Negara, Singapore Lebih Bankrup Dari Malaysia?


Bila Mc tengok jumlah hutang diatas, teringat kata-kata Anwar Ibrahim.

Katanya Malaysia dah hampir nak bankrup sebab hutang 53.76%. Tapi bila tengok pulak hutang Singapore yang 113.18% tu. Mc jadi pelik, Singapore tu patut dah lama bankrup, kenapa tak bankrup lagi?

Paling menarik apabila Lee Kuan Yew pernah menyindir Malaysia tak pandai urus ekonomi dan memuji Anwar kononnya bijak dalam ekonomi. Contohnya Anwar pandai menguruskan ekonomi Selangor.

Hmm.. kalau Malaysia tak pandai urus ekonomi. LKY patut suruh 'blame' anak dia lagi teruk sebab hutang dah lebih 100% dari GDP.

Atau pun suruh je anak LKY tu belajar dengan Anwar untuk uruskan Singapore. Kalau agak-agak kesian kat Anwar. Lantik je terus Anwar jadi PM kat Singapore. Gerenti dia ok.. sebab dia pun dah lama nak jadi PM! he he he..

McTheory:
Saja panaskan balik benda ni.. sebab ada orang kata hutang Malaysia terukk.. tuu Singapore 'double' terukk!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mr Mc...
Pakatan selalu berhujah.. 500bilion bahagi 28 juta... makanye seorg rakyat tangung hutan negara...

Berapa pulok rak6at Singapore tanggung hutang negara mereka...

H7huhu.. maoas nok cari statistik nie.. hehehe

Tanpa Nama berkata...

Org suka berhutang memang begitu.. Asyik banding dgn org.. Singapore nak berutang 200% pun takpe.. Rakyat dia tukang sapu pun gaji RM3ribu bos! Kita

ayie redziman berkata...

Hutang2 Singapore pun ekonomi stabil..Singapore airlines tiap2 tahun untung..mas airlines tiap2 tahun rugi.
Pa cer??

choklate white berkata...

Bos.. gaji tinggi singapore ibarat sebiji buah duku.. malaysia ibarat sebiji tembikai... negara kecik hutang melebihi malaysia... tu yang kau nak banggakn?? Gaji basic 720sgd malaysia gaji basic rm900 bandingkn jgn compare matawang... sebab harga barangan kat sana lebih kurang malaysia air teh o ais rm1.50 kat singapore 1.50sgd..... sapa lebih tinggi?? Sedangkn gst 7% cukai perkhitmatan lg... tol bnyak tempat spttnya... hutang singapore berkurang tapi semakin bertambah???apa cer???cakap guna otak brader kaji dulu