Isnin, 2 September 2013

HOT! Perempuan Melayu Makan Bah Kut Teh Nak Kerajaan Wujud Universiti Untuk Kaum Cina?! #Dapigs

Dyana Sofya

Dah lama si perempuan melayu Dap ni tak bersuara. Tapi bila sesekali dia bersuara, memang menyakitkan hati. Seorang Melayu yang berpendidikan UiTM seperti dia ni, boleh menyaran Kerajaan buka IPT khas untuk bukan melayu? Wow! Kit Siang dah bagi dia ni makan Bah Kut Teh ka apa?

Dyana Sofya Mohd Daud (gambar) berasal dari Ipoh, beliau kini bertugas sepenuh masa di kawasan parlimen Gelang Patah sebagai setiausaha politik pemimpin veteran DAP itu selepas pilihan raya umum yang lalu.

Awal tahun 2012, graduan undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini mencuri tumpuan ramai apabila kemasukannya ke dalam DAP diumumkan Kit Siang sendiri pada satu sidang media khas.(rujuk sini)

Mengimbau kembali pengalamannya di UiTM, Dyana kini berpendirian satu institusi pengajian tinggi awam seperti UiTM perlu diwujudkan untuk orang bukan Melayu.

"Golongan bukan Melayu perlu ada peluang sama seperti orang Melayu.

"Sebuah institusi pengajian tinggi yang menerima kemasukan golongan bukan Melayu dan pada masa yang sama mereka hanya perlu membayar yuran yang sama seperti yang kita bayar di UiTM," katanya dalam wawancara dengan media pro-Pakatan baru-baru ini.

Beliau percaya sudah sampai masanya sistem pendidikan di Malaysia bergerak melangkaui garis perkauman dan diacu berasaskan keperluan. Utara News

Sampai satu masa, perempuan ni akan menyesal dengan apa yang dia katakan tu. Bukan Mc nak bersifat rasis, tapi mana ada dalam dunia yang membuka Universiti Kaum! UiTM diwujudkan pun untuk membantu kaum bumiputra.

Bumiputra dibantu pun masih berada jauh di belakang, kalau kita buka IPT untuk kaum lain, apa agaknya akan jadi pada kita?

Pada zaman sekarang memang ramai bijak pandai yang tak berhati perut macam perempuan pemakan bah kut teh ni!


McTheory:
Mak bapak dia tak menyesal ka ada nak macam dia ni?

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betina BARUA...sial ko sampai MAMPOS!!!!

HassanNik berkata...

Kita Tengah Mencadangkan Supaya Dihapuskan Sekolah Vernacular, Dia Pulak Mintak Dimantapkan Sekolah Tersebut Dengan Mencadangkan Universiti Untuk Orang Cina Dan Lain-Lain Bangsa Di Malaysia. Lansung Tidak Bersyukur Diatas Kejayaan Yang Dicapainya Di UiTM Yang Ditubuhkan Untuk Orang Melayu Supaya Orang Melayu Tidak Ketinggalan Jauh Dalam Bidang Akademik Dan Ekonomi Kerana Semua Maklum Orang Tidak Ramai Yang Mampu Menghatar Anak-Anak Mereka Keluar Negara Atau Ke Universiti Swasta. Adoooh! Apa Nak Jadi Dengan Anak-Anak Melayu Dan Melayu Pakatan DAP, PKR & PAS Ni.

HassanNik berkata...

Kita Tengah Mencadangkan Supaya Dihapuskan Sekolah Vernacular, Dia Pulak Mintak Dimantapkan Sekolah Tersebut Dengan Mencadangkan Universiti Untuk Orang Cina Dan Lain-Lain Bangsa Di Malaysia. Lansung Tidak Bersyukur Diatas Kejayaan Yang Dicapainya Di UiTM Yang Ditubuhkan Untuk Orang Melayu Supaya Orang Melayu Tidak Ketinggalan Jauh Dalam Bidang Akademik Dan Ekonomi Kerana Semua Maklum Orang Melayu Tidak Ramai Yang Mampu Menghatar Anak-Anak Mereka Keluar Negara Atau Ke Universiti Swasta. Adoooh! Apa Nak Jadi Dengan Anak-Anak Melayu Dan Melayu Pakatan DAP, PKR & PAS Ni.

Tanpa Nama berkata...

mak pak dia nyesal apenye? Mak pak dia pn pnjilat DAP. Inilah petualang :(

RiEda96 berkata...

memang pun, nasibla UITM tu ada untuk anak2 melayu yang belajar main2 ni, kalau buka kuota untuk orang bukan melayu confirm2la penuh dengan depa, TUN M mmg dah tau, anak2 melayu sebok dengan gjala sosial ja, sbb tula UITM dibuka, kalau nak tunggu dpt masuk U yang ada kuota bukan bumi, berapa kerat sangat anak melayu yang dpt msk.. tu pun ada yang tak sedaq, kalau tak ada UITM, x merasa kot anak melayu nak grad..

Tanpa Nama berkata...

betina BaB1 nie...perkauman sesgt.sperti di s'pore tak ada SEKOLAH utk sesuatu KAUM.smoa belajar dlm 1 jenis sekolah sahaja!!! patut dr dahulu lagie skolah VERNAKULAR di HAPUSKAN! skang dah TERLAMBAT! sbb wujud puak2 betina Bab1 nie dlm m'sia!Kaum lain patut berSYUKUR krn K'jaan masih kekalkan Skolah TAMIL&CINA!patut Contohi s'pore!

Tanpa Nama berkata...

satu cadangan yang membuat PELER aku naik KERAS...mau aku tala betina sundal ni...

Tanpa Nama berkata...

Dia lahir dalam keadaan Malaysia makmur,tak salah dia Kalau dia jadi buta perut sbb Dia tak pernah rasa kesusahan tok dn tok wan dia masa zaman penjajah.Biarlah dia dngn kebutaan dn kebodohannya...

Tanpa Nama berkata...

Dia nk smbung kesinambung tok2 nenek dia lah, jdi talipusat komunis. Nasib laa dunia akhir zaman.

Tanpa Nama berkata...

EEEEE!! geramnya aku!! Nanti aku sentap bulu jembut hang satu-satu, baru hang tau!!

Tanpa Nama berkata...

Apa kata SAMAN KERAJAAN untuk tutup sekolah ini ..?

Ianya TIDAK ADA DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA....

Kenapa kerajaan BUAT benda yang tiada dalam PERLEMBAGAAN.

Ini adalah satu KESALAHAN jika PERLEMBAGAAN NEGARA adalah undang2 yg tertinggi sekali, KENAPA TIDAK DIIKUTI...

Tanpa Nama berkata...

Kalau Seksyen 107(B) Rang Undang-undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah persekutuan) 2013 dikatakan bercanggah dgn Perlembagaan Persekutuan dan akan di cabar di mahkamah oleh Gerakan,

Kenapa umat Islam TIDAK MENCABAR keujudan SEK. CINA & TAMIL yg TIDAK ADA dalam perlembagaan negara ?

Harap NGO2 Islam melihat perkara ini ...? ? ?