Rabu, 4 Disember 2013

HOT! Betul ka Orang India Marah Isu #CandiLembahBujang ni? #HanyaDiKedah




Petikan ini Mc ambil dari blog Pak Teh, tapi ada sedikit ubah suai dan tambahan yang Mc buat.

Masuk hari ni entah hari ke berapa isu candi 11 yang musnah diperkatakan oleh rakyat negara ini dan juga negara luar. Inilah yang terjadi apabila segala macam benda perlu dipolitikkan hingga perkara sejarah macam ni pun depa dok kalut politik lagi.

Pandai berlakon ekk?

Memang benar kerosakan telah berlaku, namun rakyat Malaysia perlu tahu, candi tersebut hanyalah binaan semula yang dibangunkan pada 1974, bukanlah struktur asal yang telah lama lenyap. Oleh itu, buat masa ini tapak masih ada dan boleh dibangunkan semula. Malah si pembuat candi tersebut pun masih hidup dan boleh ditemuramah (kalau nak la).

Namun jika dilihat kepada Muzium Arkeologi Lembah Bujang, rasanya tidak salah rasanya binaan candi 11 ini dibuat ditempat lain yang boleh dikawalselia dengan baik. Mc pun gembira melihat kerajaan BN Kedah mengambil tindakan segera menghentikan aktiviti pembangunan walaupun sedar tanah ini milik persendirian.

Harus diingat 2 tahun dulu pimpinan Pas yang melepaskan tanah ini untuk projek pembangunan dan semakan pada Januari 2013 (masih zaman Pas) juga memberi kebenaran kepada projek ini. Mc menilai isu ini sengaja dibangkitkan oleh DAP bagi membantu PR menyembunyikan isu kenaikan gaji ADUN Selangor dan masalah pemilihan DAP dan ROS.

Pimpinan DAP Penang sepatutnya boleh memahami dengan jelas, namun komen Guan Eng dalam Malaysia Insider dan semangat Prof Ramasamy menyebabkan kita terfikir...apa tujuan sebenar mereka?

Apakah mereka benar-benar memperjuangkan candi ini, atau hanya mengunakan isu candi ini untuk menutup isu mereka yang lain.

Isu candi yang dibawa oleh pimpinan DAP Penang ini tampak jelas mereka tidak ikhlas. Sedangkan mereka sendiri gagal mengawalselia tapak arkeologi Guar Kepah dengan baik, kini mereka cuba pula nak campur hal di negeri orang.

Paling pelik bila ada kaum ini yang marah bila candi ni dimusnahkan.. setahu Mc, candi ini tak pernah digunakan lagi selepas dibina semula. 

Kalau digunakan pun mungkin waktu zaman dulu, pada masa tersebut, penduduk di sini bukanlah india, tetapi melayu tua. Jadi apa kaum india nak terasa atau nak bising? Ini bukan soal agama atau perkauman. Ini hanya soal kemusnahan tinggalan sejarah.

Penduduk india berhampiran candi pun buat tak kisah sewaktu pemaju datang membersihkan tapak candi 11. Cuma selepas 2 minggu tapak tersebut dibersihkan, datang orang luar dan membuat kacau dikawasan tersebut (demo dan macam-macam lagi). Jadi.. apa motif sebenarnya kononnya candi ini umpama kuil sejarah orang india? Sedangkan orang india tempatan pun tak pernah peduli?

Tolong jangan politikan isu candi ni boleh?

McTheory:
Sudah kalau semua perkara nak dipolitikkan!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

India tk bising tp Ramasamy jd anjing pencacai DAPig utk main isu bodoh ini. Candi bukan main mereka nk heboh.. roboh Kg Melayu di Penang pariah Ramasamy ni ada bising ka??