Rabu, 4 Disember 2013

HOT! Dap Penang Musnahkan Tapak Arkeologi Guar Kepah Untuk Hapuskan Sejarah Melayu? @cmlimguaneng #CandiLembahBujang




Semalam Mc ada cerita mengenai tapak arkeologi Guar Kepah. Kalau semalam Mc panggil ianya Candi, sebab ada pihak yang mengatakan ianya Candi yang dibina dari kepah. Tetapi ada pulak yang kata ianya hanya tapak arkeologi penemuan penempatan manusia.

Walau ada lain-lain pendapat, namun isu pemusnahan tapak arkeologi ini memang berlaku, ianya berlaku di Seberang Perai, Pulau Pinang, dimana kawasan tapak arkeologi itu kini dirosakkan dengan pembinaan rumah-rumah burung walit dan penanaman nangka oleh kroni DAP sendiri.

Tapak arkeologi cuba dipelihara semenjak zaman British yang berusia 5000 tahun itu adalah tapak arkeologi Guar Kepah, di Seberang Perai. Tapi tidak mungkin Malaysiakini sebagai Agensi berita DAP akan berani menerbitkan isu ini kerana bimbang dimarahi Tokong mereka di Penang tu.

Mc berpendapat tapak arkeologi Guar Kepah sengaja dimusnahkan kerana ia mengandungi artifak yang membuktikan bahawa orang Melayu adalah penduduk asal Semenanjung Tanah Melayu, yang mengesahkan taraf bumiputra orang Melayu.

Malah pihak luar pernah membuat kajian di tapak arkeologi Guar Kepah malah menjumpai rangka manusia yang berusia 5000 tahun, digelarkan sebagai Seberang Perai man's, rangka tersebut masih disimpan di Muzium Natyral History Leiden, Belanda.

Ini adalah bukti besar penemuan tentang orang melayu di muka bumi Malaysia. Walaupun kita tahu sememangnya dari rentetan sejarah sememangnya Malaysia ini bumi kita, namun penemuan di Guar Kepah, menguatkan lagi bukti sejarah.

Bagi yang tak pernah tengok tapak arkeologi Guar Kepah, kat bawah ni Mc sertakan gambar, buat sekali lagi. (semalam dah buh dah)


Diantara Artifak yang ditemui di Guar Kepah
GAMBAR TAPAK GUAR KEPAH YANG DIAMBIL PADA 2007

Timbunan Kulit Kepah yang berlapis-lapis tersusun dengan padat masih dapat dilihat disini


Sepatutnya tapak arkeologi ini dijaga rapi, bukan hanya bercakap saja. Walaupun sebelum ini ada pihak kononnya mahu membuka pusat pelancongan pendidikan diatas tapak ini, dengan niat untuk mengekalkan sumber warisan sejarah, namun hingga kini belum ada perlaksanaan, cuma cakap-cakap kosong.

Malah semakin hari, tapak arkeologi yang berstatus 'dunia' ini semakin terhapus dengan aktiviti pencabulan di tapak tersebut. Apakah aktiviti pencabulan ini sengaja, atau tidak. Kerajaan Pulau Pinang perlu bertanggung jawab.

Tapak arkeologi yang berstatus 'warisan dunia' ini patut dijaga.

Jangan sibuk negeri orang lain, sedangkan negeri sendiri pun tak terjaga.

McTheory:
Apakah Dap sengaja tidak mahu jaga, semata-mata untuk hapuskan bukti kewujudan melayu lebih awal di Malaysia?

Tiada ulasan: