Selasa, 21 Januari 2014

INFO! Punca 'Kalimah Allah' di Benarkan di Sabah dan Sarawak! - Ustaz Kazim Elias


Kata-kata Ustaz Kazim..

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepadamu hingga kamu mengikut agama mereka"
Al-Baqarah: 120

Berikut adalah sedutan daripada wacana ilmu oleh SF Ustaz Kazim bin Elias yang bertajuk Kalimah Allah Yang Maha Agung. MH terjemahkan kembali sebahagiannya dalam bentuk penulisan terutamanya melibatkan penggunaan nama Allah di Sabah dan Sarawak. Insyaallah MH akan kemaskinikan lagi hujah-hujah Ustaz Kazim yang lain dalam siri Wacana Ilmu bertajuk Kalimah Allah Yang Maha Agung ini pada masa-masa yang akan datang.

1. Seperti yang kita sedia maklum didalam buku teks sejarah sekolah menengah menerangkan tujuan kedatangan penjajah barat (Portugis, Belanda dan Inggeris) adalah bertujuan untuk memonopoli perdagangan rempah. Satu persoalan menarik untuk dijawap, apakah orang-orang barat ini penggemar kari aka gulai yang tegar sehinggakan mereka ini ingin memonopoli perdagangan rempah? Setahu dan seingat kita hanya orang-orang Asia sahaja yang tahan dengan rasa pedas terutamanya orang Melayu.

2. Kuasa-kuasa barat pada masa yang sama telah membuka dan menjajah Negara-negara Islam di Afrika, Negara-negara Arab, Pakistan, India dan seluruh Asia Tenggara. Ada pun tujuan sebenar kedatangan kuasa barat ke Asia Tenggara dan Negara-negara Islam adalah bertujuan untuk menyebarkan agama kristian supaya orang-orang Islam mengikut agama mereka. Adapun seperti firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 120 diatas penjajah barat cuba untuk mengajak umat islam hatta untuk yang sekecil-kecil syariat mereka seperti memotong kek pada majlis hari jadi. Itulah tujuan sebenar mereka.

3. Sebagai permulaan dibinanya rumah-rumah ibadat dan diikuti oleh penerampan kebudayaan penjajah. Kesemua ini diasimilasikan sebagai sebahagian daripada kebudayaan masyarakat islam tempatan. Semua ini terjadi disebabkan oleh pepecahan dan kelemahan umat Islam dinegara ini. Kota A Famosa contohnya dibina dari runtuhan dan batu2 nisan orang islam dan lebih dahsyat lagi kota a famosa itu dibina daripada runtuhan pepecahan umat islam di Melaka pada ketika itu.

4. Permulaan pada kerja dakwah agama kristian di tanah jajahan mereka termasuklah di Indoneasia ialah menterjemah kitab2 bible kedalam bahasa tempatan. Gerak kerja kristian Belanda telah menterjemahkan bible kedalam bahasa Indonesia. Ini termasukan perkataan2 “God” dan “Lord” ditukarkan dengan kalimah Allah pada tahun 1795.

5. Perkara ini terjadi ratusan dahulu dan kalimah Allah didalam bible berbahasa Indonesia telah di asimilasikan dalam kehidupan masyarakat tempatan yang bukan islam sejak ratusan tahun yang terhahulu. Ini merupakan tanda kejayaan orang2 yahudi dan Nasrani megikut jejak langkah mereka.Oleh sebab kita tidak boleh beranggapan bahawa pengguna kalimah Allah didalam bible di Indonesia sebagai sesuatu yang baru. Walhal ianya berlaku ratusan tahun yang dahulu.

6. Usaha ini dirintis pula oleh British di Tanah Melayu apabila mereka berjaya membuka Pulau Pinang dan juga Melaka. Stamford Raffles merupa perintis kepada pertukaran “God” atau “Lord” kepada Allah kedalam bahasa melayu pada awal 1820an. Alhamdulillah usaha Stamford Raffles untuk menterjemahkan bible kedalam bahasa melayu dan seterusnya menggunakan perkataan “God” atau “Lord” kepada kalimah Allah tidak Berjaya. Ini kerana Allah SWT memelihara tanah melayu ini dari segala perancangan jahat.

7. Kejayaan Belanda di Indonesia menterjemahkan bible dalam bahasa Indonesia dan kejayaan mereka menukarkan “God” atau “Lord” kepada Allah telah menarik minat keluarga Brooke yang memerintah Sabah, Sarawak dan Kalimantan (perlu di ingatkan Sabah dan Sarawak pada ketika ini belum lagi menyertai Malaysia untuk merdeka). Keluarga Brooke telah membawa masuk mubaligh-mubaligh kristian daripada Indonesia untuk berdakwah di Sabah, Sarawak dan keseluruhan Pulau Borneo. Kitab2 bible dalam bahasa Indonesia telah diajar kepada masyarakat pribumi sabah dan Sarawak. Ini termasuklah perkataan2 “God” dan “Lord” ditukarkan dengan kalimah Allah juga diajarkan bersama kepada masyarakat disana.Disebabkan sejarah inilah maka perbezaan ini berlaku sehingga sekarang.

8. Dek kerana inilah di Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan kalimah Allah. Ini kerana proses asimilasi telah berlaku kepada mereka sejak dari zaman keluarga Brooke memerintah mereka lagi. Sebelum kristian dibawa masuk ke Sabah dan Sarawak majority pribumi Sabah Sarawak mengamalkan kepercayaan animisme yang mana setiap satu daripadanya mempunyai nama tuhan yang tersendiri.

9. Di semenanjung Malaysia orang-orang bukan islam tidak dibenarkan menggunakan Kalimah Allah. Bila pertembungan Kalimah Allah ini berlaku pada hari ini alasan penganut kristian di Malaysia bahawa penngunaan kalimah Allah dalam bible di Indonesia dan disabah Sarawak telah lama diguna tidak boleh diguna pakai secara automatiknya.

10. Usaha penjajah barat ini juga berhasil di Mesir. Mereka telah berjaya menterjemahkan bible kedalam bahasa Arab seterusnya menukarkan istilah “God” dan “Lord” didalam bible kepada kalimah Allah. Al-Mukhatdas (Berita Baik) kitab bible dalam bahasa arab di Mesir manakala di Indonesia dikenali sebagai Al-kitab (Berita Baik). Bermula dari muka surat pertama lagi kalimah Allah telah digunakan. Penjajah barat telah cuba sedaya upaya meninggalkan kesan penjajahan mereka di tanah yang mereka jajah. Ini termasuklah menunarkan nama-nama tempat.

11. Berbeza dengan Malaysia kesan-kesan penjajahan ini telah dibuang daripada merdekanya persekutuan Tanah Melayu sedikit demi sedikit. Ini merangkumi nama tempat yang ada di Malaysia dan bermacam-macam lagi.

12. Berbeza dengan Negara2 lain yang mana usaha membuang segala bentuk kesan penjajahan tidak dilakukan. Ini termasuk Indonesia yang mana kalimah Allah yang digunakan dalam bible berbahasa Indonesia tidak dibuang dari bible mereka.

13. Manakala di Mesir, hujah mereka orang-orang bukan islam di mesir telah lama menggunakan kalimah Allah dalam bible mereka. Untuk pengetahuan semua, penganut agama kristian ini terbahagi kepada 2, iaitu:

i. Penganut kristian yang mengamalkan fahaman TRINITY, yang mana mereka percaya kepada Tuhan anak, tuhan bapa, tuhan jesus.

ii. Satu lagi kepercayaan agama kristian ini ialah UNITY, iaitu kepercayaan kepada tuhan yang satu. Kristian di Mesir adalah terdiri daripada kristian daripada fahaman UNITY. Kristian UNITY ini telah mengkafirkan kristian yang berfahaman TRINITY ini. Dan oleh kerana itu penganut kristian di Mesir ini percaya kepada Allah yang satu. Ini telah menjadi kebiasaan (uruf) atau asimilasi bagi masyarakat mesir.

14. Kristian di Malaysia terdiri dari golongan yang menganut fahaman TRINITY. Jadi adalah amat salah sekiranya penganut fahaman kristian trinity dimalaysia ingin menggunakan Kalimah Allah didalam bible mereka. Ini menimbulkan seribu satu pertanyaan kepada kita kerana kebiasaannya penganut kristian di Malaysia tidak pernah menggunakan kalimah Allah didalam kehidupan seharian mereka dan kenapa sekarang mereka sibuk nak menggunakan kalimah Allah?

15. Maksud uruf menurut Imam Ghazali ialah “Sesuatu yang telah mantap di dalam jiwa manusia dan diterima oleh tabiat yang sihat.”. Dalam bahasa mudahnya bermaksud apa yang disenangi oleh masyarakat dan menjadi kebiasaan dalam kehidupan, sama ada dalam bentuk kata-kata atau perbuatan. Dari segi fuqaha, uruf dikatakan adalah sama dengan adat. ialah kebiasaan disesuatu tempat. Contohnya larangan memandu kenderaan di arab Saudi walhal di Malaysia ianya dibenarkan.

16. Dari segi hukumnya penngunaan kalimah Allah ini diistilahkan sebagai perbezaan hukum disebabkan oleh perbezaan keadaan setempat yakni kebiasaan pada sesuatu tempat (Negara). Oleh kerana itu di di Mesir dibenarkan menggunakan kalimah Allah dikalangan masyarakat kristian disana disebab kebiasaan (uruf) mereka disana dan ditambah pula konsep mereka adalah sama dengan menyatakan tuhan itu satu.

17. Manakala di Arab Saudi, Ulamak mengharamkan penggunaan kalimah Allah kerana di sana tidak ada orang bukan Islam (Jikalau ada pun bilangannya amat sedikit 0.1%). Maka Malaysia pun mengambil pendekatan yang sama dengan Arab Saudi, ini kerana majority rakyat Malaysia adalah beragama Islam dan uruf di Malaysia juga tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

18. Di Malaysia, penganut agama kristian yang ingin menggunakan kalimah Allah ini sebenarnya tidak pernah menggunakan bahasa arab dalam percakapan harian mereka, perkataan seharian mereka pun tidak pernah mengunakan perkataan Allah malah penngunaan bahasa melayu mereka juga tidak fasih. Alih-alih mereka ini yang minta untuk penggunaan nama Allah dalam bible mereka. Mereka juga tidak pernah menyebut kalimah Allah sebelum ini.

19. Persoalan yang menarik untuk mereka jawab, berapa ramaikah dikalangan kamu penganut kristian di Malaysia menyebut kalimah Allah dan perkataan-perkataan dalam bahasa Arab dalam percakapan harian kamu sebelum ini?


9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau jenis bangsa MACAI PAS ni kita terang mcm mana pun depa akan kutuk dan putaq alam.. jenis ketrunan xmengaku Melayu..krtunan yahudi nik ajis.. sbb tu depa la ni senang2 ja kutuk balik UMNO dlm hal Aqidah ni..

bg depa takdk kisah dah Tuhan ka Nabi ka janji sondol smpai UMNO tumbang.. itulah senario laa.. xpyh lah nk cerita kt puak2 bodoh Mahposs tu.. depa jenis pekak..

yg depa tau PRU14 PR perintah Malaysia..apa cara pun PRU14 UMNO mesti tumbang..

Najib ja yg duk syok sendiri.. dgn bini dia..

padia berkata...

http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/utara/nak-beli-ikan-pun-tak-lepas-1.242720

Tanpa Nama berkata...

padia.. hang rasa isu kalimah Allah lebih murah dr harga ikan ke??
ngok..

Tanpa Nama berkata...

Ustaz kazim mengendorsekan bahawa ulamak pas ...nik aziz..mujahid... hj hadi...asri.. hanya bertaraf longkang....

Terngiang2 di telinga aku asri bodo kata kalu mcm tu lagu negeri pon kene tukar....

Alahaiii bodonyeee..... mcmana laaa bleh jd pemimpin islam....

Org cina pon nyampah tgk kelakuan org islam yg kija bertengkor tiap2 ari....

Tanpa Nama berkata...

Penerangan mcm ni org kafir pon bleh faham.

Tanpa Nama berkata...

Mujahid akn ckp ini semua bodoh..
puak2 PAS ni sumbt dlm telinga depa dgn tembaga panas baru depa mau buka telinga..
klu stkt Ust Kazem bg penerangan bukan fakta yg mreka cari tp siapa org itu.. klu Nik Najis ckp babi halal pun mreka akan patuh..

hangkedee berkata...

Pas. Barua. Dapig

Tanpa Nama berkata...

PAS bkn shj barua.tp hina lebih dr BABI..
sbb apa aku kata mcm BABI..BABI pun tahu siapa Tuhan yg ciptanya.. tp PAS.. berpuluh tahun duk maki kutuk UMNO pasai HUDUD. tp dh la depa xbuat HUDUD>. pi duduk dgn kapiaq utk rosakkan nama Allah pulak..

cuba habaq mai mana di aostad PAS yg baca khutbah cerita pasal kalimah Allah? yg depa tau Rosmah.. cincin.. kangkung.. sbb tu aku kata babi lg mulia dr PAS!

berpolitik smpai langgar segala2nya.. BABI pun tk langgar kandang.

Tanpa Nama berkata...

Baru tadi saya dengar ceramah di surau Al Ansar mengenai isu ini. Beliau dengan loghat kedahnya mula.mula mengingatkan tentang isu bukan islam masuk masjid dan menyatakan masjid putrajaya juga ramai bukan islam memasukinya.

Kemudian beliau menyalahkan KDN kerana membenarkan kalimah allah dibenarkan di sabah dan sarawak dan parti politik.

Sepatutnya kita sebagai orang islam perlu bersatu dalam menangani isu ini kerana kita masih ada kuasa lagi. Jika sebelum ini ada berlaku kelemahan, kita sama.sama hentikannya dari berlaku di negeri lain.