Khamis, 27 Mac 2014

HOT!! Bila Hero Beras PKR Kena Belasah di Parlimen Dengan DS @IsmailSabri60 #DSIS

Hero Beras PKR??
Kelakar la dengan  Gooi Hsiao Leung ni, dah tak berapa nak faham isu, tapi nak juga jadi hero dalam isu beras. Patutnya dia kaji dulu, apa yang kerajaan buat selama ni. Bukan main hentam saja.

Akibat cuba berlagak menjadi hero kononnya mahu memperjuangkan nasib petani dan tahu mengenai isu padi, ahli parlimen PKR Alor Setar. Gooi Hsiao Leung dibidas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan ahli parlimen Barisan Nasional (BN).

Malah Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ismail Mohamed Said juga menegur Gooi yang tidak mengikut peraturan untuk mencelah tetapi mahu menegur menteri kononnya gagal melaksanakan tanggungjawabnya.

Bukan itu sahaja, ahli parlimen Kubang Pasu, Datuk Johari Baharom turut menemplak Gooi kerana bercakap seolah tahu apa masalah dan kemelut pesawah yang majoritinya terdiri daripada kaum melayu.

Katanya, ahli parlimen itu bukan tinggal di Alor Setar sebaliknya di Pulau Pinang.

Ismail Sabri…jelaskan tentang Bernas

Gooi sejak persidangan sesi lalu berterusan membangkitkan isu harga siling padi tetapi akhirnya soalan berkait dengan kecaman terhadap Bernas.

Menurut Ismail Sabri walaupun kerajaan menetapkan harga siling tetapi dari segi pengiraan. Kementeriannya telah mengeluarkan satu arahan agar mutu beras diambil kira dan dibayar mengikut pemutuan sebenar.

“Walau serendah mana mutu padi jika tidak diletakkan harga siling pengilang akan jual sangat rendah dan ia akan memberi kesan kepada pesawah. Oleh itu mereka harus mengikut harga siling yang ditetapkan kerajaan,” katanya.

Beliau menyatakan perkara itu ketika menggulung usul menjunjung kasih titah Agong di Dewan Rakyat, Rabu.

Katanya jika kerajaan tidak menetapkan harga siling maka tidak akan ada penyelarasan dari segi harga dengan mengambil contoh seperti yang berlaku di Kelantan RM980, di Kedah RM1050 di Selangor RM1200.

Gooi dan Ismail Sabri turut bertekak mengenai isu Bernas yang dipertikai proses penyahneraiannya.

Bagi Ismail Sabri adalah tidak benar jika penyahneraian Bernas dari Bursa Saham akan mengenepikan nasib pesawah sebab semua perjanjian konsesi yang dilakukan sebelum ini masih kekal.

Gooi..ditegur timbalan Speakar

Katanya menjadi keutamaan bagi kementeriannya memastikan nasib petani dan pesawah terus terbela.

Lima konsesi antara Bernas dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani adalah mengurus dan menimbal stok, mengurus semua pusat pembelian beras, membeli padi, mengurus skim pembelian padi dan mengurus kilang padi bumiputera.

Jelasnya nasib petani dan pesawah tidak akan berubah dan entiti Bernas terus kekal malah kepentingan mereka akan terus dijaga.– bnbbc.my

Sebelum nak bantai sesuatu isu, adalah lebih baik Gooi buat kajian dulu. Kalau tak jadi macam ni la, malu sendiri. Gooi ni MP Alor Setar, tapi lifenya bukan di Kedah. Beliau lebih sibuk habiskan masa di Penang dan KL. Soo.. mana dia nak kisah dengan keadaan pesawah di sekitar Alor Setar ni.

Sebab tu dia tak tahu apa pun pasal beras dan apa yang telah kerajaan buat untuk bantu pesawah. Kalau dia tau, dia takkan terpekik terlolong dalam parlimen.

Bila dah kena taruk dengan Dato Sri Ismail Sabri, baru faham hujung dan pangkalnya. he he..

McTheory:
Masih ada lagi yang tak faham ka?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cina ni memang bodoh pun, usah layan

Tanpa Nama berkata...

yg bodo supa babi tu bee end. najib rosmah gemuk mcm badak