Isnin, 30 Mac 2015

PDRM Penat Tangkap Penghasut, Peguam Negara Boleh Buat Apa?


Minggu ini sudah beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat ditahan oleh pihak polis. Kesemua yang ditahan mempunyai pelbagai kesalahan, tapi jelas ianya berkaitan dengan hasutan jahat,
menghasut untuk mencemar keamanan negara.

Pihak polis juga berjaya mendapatkan perintah tahanan reman terhadap Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dan aktivis ‘songsang’ si Hishamuddin Rais yang telah ditangkap semalam. Katanya kedua-dua mereka ditahan reman selama tiga hari.

Episod penahanan pemimpin PR bermula, apabila dikatakan mereka sering mengeluarkan ayat, atau perkataan yang menghasut rakyat membenci kerajaan dengan fakta yang tidak betul dan boleh dipertikaikan. Tentu ianya ada kaitan dengan penahanan Ketua Umum mereka atas kes meliwat pembantu peribadinya.

Sejak dari peristiwa penahanan tersebut, mulalah konco-konco Anwar membuat kacau diseluruh negara dengan berdemo kononnya atas nama keadilan dan mahu Anwar dibebaskan. Tak cukup dengan perkara tersebut, mereka juga pernah mengunakan nama KDYMM YDP Agong apabila dikatakan baginda tidak bersetuju dengan keputusan Anwar dipenjarakan, berdasar isu politik.

Sedangkan pada hakikatnya, Anwar dipenjara bukan atas dasar isu politik, kerana sejak bila meliwat tu menjadi satu perbuatan politik? Apakah dengan perbuatan meliwat pembantu peribadi secara paksa pun boleh dikatakan kes politik?

Macam mana pula jika ada kes lelaki India merogol perempuan melayu, apakah itu perbuatan boleh diklafikasikan sebagai RASIS? Sebab ia melibatkan India rogol Melayu? Sedangkan isu
utamanya ialah merogol, bukan warna kulitnya. Biar sesiapa pun yang melakukan perbuatan tersebut, hukumannya tetap sama.

Sebab itu kes Anwar tidak boleh dikategorikan sebagai kes politik.

Kini polis sudah pun bertindak dengan menangkap para penghasut yang mengajak rakyat membuat kacau di jalanraya. Tapi tugas polis hanya mampu menangkap dan mengumpul bukti. Untuk mendakwa mereka yang ditangkap, ianya bergantung kepada Pejabat Peguam Negara.

Jadi penulis serta rakyat Malaysia, menaruh harapan yang tinggi pada Jabatan Peguam Negara untuk membuka laporan dan mendakwa mereka yang dikaitkan dengan penahanan pada kali ini.
Mereka yang ditahan ini bukan kali pertama menjadi batu api dan penghasut pada rakyat, sudah banyak kali. Apakah tiada langsung perkara yang boleh dikaitkan atas perbuatan jahat mereka?

Harapan rakyat Malaysia janganlah dihampakan lagi. Mohon Jabatan Peguam Negara tidak tidur buat kali ini..

MyKMU

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebenar benarnya KPN dah jalan tanggung jawabnya..yg menjadi masalah AG..Patut gani setahil ni dah lama diminta melepaskan jawatan..dah jadi BIAWAK HIDUP dlm menegakkan kedaulatan undang undang.
baik BERAMBUS cepat.

Tanpa Nama berkata...

PENGHASUT Puki lu punya emak sijalang tua. lahir lu dari puki jalang jadi
lu anak haram jadah dari puki pelacur tua.