Rabu, 17 Jun 2015

Ahli Pas Perlu Letak Jawatan, Guan Eng Hanya Ugut?



Lim Guan Eng yang amat kecewa dengan keputusan pentadbiran Pas, mahu memutuskan hubungan Dap menyebabkan beliau mengeluarkan kenyataan dengan menyuruh ahli Pas yang memegang jawatan dalam Kerajaan Pulau Pinang harus meletak jawatan.

Jika benar Guan Eng tegas, kenapa perlu menunggu mereka meletakan jawatan? Bukankah beliau boleh memecat mereka?

Pertanyaan yang sama dari Encik Tan Teik Cheng Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA Pulau Pinang

"Memandangkan bahawa Lim Guan Eng adalah berkuasa penuh terhadap pentadbiran jika mengikut kedudukan beliau sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, Kenapakah beliau perlu menunggu Pas mengemukakan surat peletakan jawatan mereka? Dia boleh dengan mudah memecat semua ahli Pas yang dilantik oleh Kerajaan negeri?"

Selepas kenyataan dari Guan Eng,

Mat Sabu yang gagal mempertahankan jawatan Timbalan Presiden Pas, telah meletakkan jawatan beliau sebagai ahli lembaga Pengarah Air Pulau Pinang dan lembaga pengarah Hab Halal Antarabangsa Pulau Pinang, manakala ahli-ahli jawatankuasa Pas 15 di sebuah kampung telah dikemukakan berhenti surat mereka, PAS telah ternyata kepada DAP bahawa tiada patah balik dalam hubungan mereka.

Dari permulaan Muktamar PAS, parti itu tegas tidak pernah lembut pendirian mereka pada DAP. Bagaimanapun, Guan Eng terus berurusan dengan PAS diplomatik, setakat mana DAP kelihatan begitu lemah dan pasif dan membolehkan PAS untuk melakukan apa sahaja yang ia mahu.

Sebagai bermaruah Pulau Pinang CM, Guan Eng mempunyai hak mutlak untuk menghapuskan sesiapa sahaja dari jawatan sejak Muktamar PAS telah memutuskan untuk memutuskan hubungan dengan DAP tanpa perbahasan. Guan Eng perlu bertindak terus terang tanpa perlu menunggu untuk pemimpin-pemimpin PAS untuk meletakkan jawatan dari jawatan mereka.

Adakah Dap masih mengharapkan Pas berbaik dengan mereka?

Perkara yang paling mengejutkan ialah, sejak Pas membuat keputusan untuk memutuskan hubungan nya dengan Dap, kini lebih daripada 1,000 ahli Pas di Pulau Pinang rela untuk kehilangan jawatan yang dilantik oleh Kerajaan negeri.

Jika itu berlaku, sistem Kerajaan Dap Pulau Pinang akan lumpuh dan sudah tentu mereka ini akan memberi jawapan sebenar kepada Dap dalam PRU yang akan datang.


Tiada ulasan: